Výkonný, bezpečný, prostorný, moderně vybavený a velmi komfortní. To jsou přívlastky, kterými charakterizuje královéhradecká společnost TL-Ultralight svůj nový ultralehký letoun Sparker, který dnes předvedla na letišti v Hradci Králové.

„Už od doby, kdy v kategorii UL bylo umožněno létat s MTOW 600 kg, nám bylo jasné, že nechceme žádné improvizace,“ píše TL-Ultralight na svém webu. Vysvětluje tím, že nový letoun neměl být stávající konstrukcí pouze přecertifikovanou na vyšší vzletovou hmotnost.

Nový letoun byl designován podle současných trendů a za použití moderních technologií. Letoun nabízí propracovaný a prostorný kokpit, za nímž se nachází objemný zavazadlový prostor. Kokpit je vybaven avionikou Garmin; díky trojici desetipalcových displejů G3X Touch má tak pilot vše důležité přehledně uspořádáno před sebou.

Letoun Sparker je vybaven motory značky Rotax 912 ULS a Rotax 912 iS, je možné je kombinovat s pevnými či stavitelnými vrtulemi PowerMax.

tl-ultralight.cz
tl-ultralight.cz
tl-ultralight.cz
tl-ultralight.cz
tl-ultralight.cz
tl-ultralight.cz

Letoun Sparker byl představen společně s projektem TurboStream, který by mohl v budoucnu sloužit mimo jiné jako cvičný letoun pro Armádu České republiky.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Ultralighty


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

certifikace, pádovka .....

21.10.2021 v 12:34 Emil

I na webu TL není uvedeno, podle jakého předpisu je Sparker certifikován....resp. myslel jsem si, že UL letadlo musí mít minimálku 55km/h, ale u Sparkeru je přes 80.... Jak to je?

diky

A ten TurboSparker pro AČR ... to opravdu AČR koupí ero v UL kategorii ? Co si o tom myslíte?

Odpovědět

RE: certifikace, pádovka .....

21.10.2021 v 19:56 Ondra

Sparker by měl být certifikován na MTOW 600 kg a tady se kalkuluje s pádovou rychlostí nepřevyšující 83 km/h. Pokud se mýlím, tak prosím o korekci.

Co se Turbo Streamu týče, tak nepochybně nebude certifikován v kategorii ULLa. Ta turbíny vylučuje...

Odpovědět

UL2

21.10.2021 v 19:23 Harry

ad Sparker:

řekl bych, že podle UL2 pro MTOW 600kg

UL 2 § 1 Použitelnost Tyto požadavky letové způsobilosti jsou určeny pro aerodynamicky řízené UL letouny, 1. jejichž vzletová hmotnost není větší než 600 kg, včetně záchranného systému a  2. jejichž minimální rychlost VSO podle UL 2 § 49 není vyšší než 83 km/h (CAS)

Pokud jde o Turbo Stream, tak to určitě není UL - jednak má MTOW 800kg a navíc UL má v předpisech pouze pístové motory ....

což mne oklikou přivedlo k zamyšlení nad tím, jak se UL předpisy staví k elektroletům ....

Odpovědět

Ultralajt pro AČR?

21.10.2021 v 19:38 Petr

Pánové, nevím, jestli si někdo z nás / Vás dělá legraci to nevím...Ale hlava mi nebere, k čemu by armádě byl laminátový tralalajt, který musí lítat rovně, nemůže udělat ani ostrou zatáčku a po prvním tvrdším přistání se už nedá opravit....? Nechcete se zajet do Pardubic podívat a zeptat se, jak se dnes cvičí vojenští piloti? Co si pamatuju tak v roce 1997 to kolega z ajroklubu u letectva jako pilot zkoušel...na Z-142 a po pár hodinách (ve dvojím a s instruktorem na palubě hned vyšší pilotáž), aby armáda oddělila zrno od plev a neutrácela peníze za výcvik kluků, kteří na to nemají. Zmíněné letadlo  rozhodně není to, co AČR potřebuje.

Odpovědět

RE: Ultralajt pro AČR?

22.10.2021 v 7:24

Petre, mozna by ses divil, jake pocetni nasobky maji soucasne kompozitove nosniky "tralalajtu" v porovnani s "hozenymi kombinackami" zvanymi stodvaactyra.

To pripadne Turbo stejne nebude pod ULL/600kg, a nasi bojovnici si to asi muzou provozovat podle vlastnich predpisu, rekl bych. Dulezite je, ze to nekdo umi vyrobit a co to umi.

Technologie ponekud pokrocily od dob Svazarmu :)

 

 

 

 

Odpovědět

RE: Ultralajt pro AČR?

22.10.2021 v 7:30 čáp

Pro Petra: Že turbínový Stream nemůže udělat ostrou zatáčku, případně rovnou létat akrobacii, je vaše domněnka, jak je to doopravdy to ví zatím jen výrobce. A jsem si jist, že ví, do čeho se pouští.

A kromě toho, ano armáda používá k výcviku i ultralehké stroje. Sice nepřímo, ale na tom asi nesejde.

Odpovědět

RE: Ultralajt pro AČR?

22.10.2021 v 8:55 Jiří

Zdravím, na Slovensku armáda zřejmě taky používa ultralajt.

VIPER AFT SD4, malý letoun s vojenskými ambicemi | Flying Revue 5/2017 | Flying Revue 2017 | Archiv | Časopis FR | Flying Revue (flying-revue.cz)

Odpovědět

Ultralight v armádě

22.10.2021 v 14:23 Petr

Jenom připomínám, že Česká Armáda už jeden ultralight má. Je tím Eurostar. Asi stojí za to říct, že létání v armádě není jen o akrobacii a velkých násobcích. Pro některé účely Eurostar prostě stačí. A tandemové lehké letadlo? Proč ne! Myslím, že piloti se i na takovém stroji mají co naučit a pro získání elementárních znalostí a prověření žáka, zda má "buňky" na to být pilot to stačí.

Pokud vím, tak Slovensko takhle plánuje provozovat Sharky. Ty jsou ale nesrovatelně lepší s českým Streamem...

Odpovědět

TL

22.10.2021 v 14:45 igi

no ale pekné eroplány robí TL. Zmienka o objemnom zavazadlovom priestore zaujala dokonca aj moju polovičku :)

Odpovědět

RE: TL

26.10.2021 v 10:04 Václav

Igi, ale fuj. To bys mel drahou polovicku presvedcit, ze pouzivat smrdici techniku z minuleho stoleti je velice zpatecnicke.... Kdyz uz ty elektromobily tak dobre funguji.....

Odpovědět

RE: RE: TL

26.10.2021 v 11:08 igi

ja som sice nikdy nehovoril nic o smrdiacej technike (k pohonom v GA som sa myslim vyjadril velmi jednoznacne), ale chapem ze kazdy moze argumentovat len po svoj level. Niekto sa zamysli nad precitanym textom, niekto nie ;)

Odpovědět

RE: RE: RE: TL

27.10.2021 v 8:09 Václav

Ja se jen snazim pochopit konzistenci tvych nazoru z tamtoho a tohoto clanku, ale nevim jestli se mi to podari, kdyz jsem o nekolik levelu niz :)

Krome toho, elektromobily jsi do debaty o letadlech zamichal ty ne ja. Nejen, ze je to mimo tema, ale jeste k tomu ty statistiky spatne interpretujes. 1:10 (jen diky dotaci, jinak 1:30) nedokazuje prakticnost, ale tu "hrackovitost".

Ale u tohoto clanku mame stejny nazor - je to pekne a urcite i velice prakticke a uzitecne  letadlo :)

Odpovědět

Sparker

28.10.2021 v 21:28 Adam

Jestli Sparker bude následovat Siriuse a Streama, tak potěš pán Bůh. U Siriuse motorové lože, přední podvozek a u  Streama podélné řízení. Jakou jobovku přinese Sparker? 

Odpovědět

RE: Sparker

05.11.2021 v 10:12 Dzordzik

Tohle mi nějak uniklo. Můžete k těm problémům Siriuse a především Strema napsat něco víc? V čem je konkrétně problém a řeší se to nějak? Děkuju.

Odpovědět

RE: RE: Sparker

05.11.2021 v 22:45 Adam

Problémy Siriuse jsou v materiálu předního podvozku a motorového lože. Pokud chcete přesně vědět kontaktuje majitelku firmy Aerospool cz. Tato záležitost je velice dobře známá. Stream má pro změnu problémy s ovladatelností na MTOM a zadní centraži. Tady bych doporučil kontaktovat majitele letounu v Chotěboři. Nebýt na palubě zkušený pilot stoupali by ještě dneska. Zázrak, že vůbec přistáli. Podle výrobce všechno v pořádku. Jen v Aerospoolu vyrábí opravné sady jak na běžícím páse z kvalitní oceli.

Odpovědět

Sparker

01.11.2021 v 8:02 Mario

Mna osobne by zaujimal ci dakto aj pocital taky power budget pri tej vybave glasmy atd...ked si predstavim zapnute 3xg3x,odpovedac,vysielacku,pozicne a strobo,pomocne palivove popripade 2x palivove pri iS verzii rotaxu, podvozky,serva AP atd... chcel by som tie A vidiet how many...

Odpovědět

RE: Sparker

02.11.2021 v 7:40 M

Ono to zase tak špatné nebude, pozičky, stroba, přistávačky jsou dneska LED a žerou málo. Podvozek a klapky jsou hodně krátkodobé, to v pohodě vykryje baterka.

Motor iS má 30A generátor plus druhý krerý kryje spotřebu vlastního motoru. Ostatní rotaxy mají pouze 20A celkem.

Horší to bude při výpadku alternátoru, baterka to moc dlouho neudrží.

Odpovědět

Přidat komentář