Nadzvuková letadla pro přepravu pasažérů brázdila oblohu naposledy během éry slavného Concordu. Nyní se koncept nadzvukové dopravy opět vrací do hry. Zkušený cestovatel ví, že si musí na cestu z Evropy do USA vyhradit celý den, protože samotná letová doba zabere přibližně osm hodin. Let nadzvukovou rychlostí by mohl zkrátit cestu zhruba na polovinu.
Během posledních let se hned několik společností snažilo najít způsob, jak nadzvukovou dopravu realizovat a začlenit do běžné nabídky přepravy. Zřejmě největší krok v tomto směru udělaly americké společnosti United Airlines a American Airlines, které uzavřely obchodní kontrakt s firmou Boom Technology.
United Airlines plánují, že jejich nadzvuková letadla vzlétnou s pasažéry v roce 2029. Za tímto účelem letecká společnost pořídí 20 letadel Overture s opcí na dalších 35 strojů o celkové hodnotě tři miliardy dolarů. American Airlines nezůstávají pozadu a rovněž plánují nasazení letadel v běžném provozu do konce dekády. Společnost uzavřela kontrakt s Boom Supersonic o nákupu 20 letounů Overture s opcí na dalších až 40 strojů. Za prvních 20 letounů již zaplatila nevratnou zálohu.
Letoun bude mít kapacitu až 88 míst a ve výšce 18 000 metrů bude dosahovat rychlosti 1,7 machu, tedy zhruba dvojnásobné oproti běžným proudovým dopravním letadlům. Cesta z New Yorku do Frankfurtu by mu tedy měla zabrat zhruba čtyři hodiny.
Čím se bude ale Overture odlišovat od svého slavného předchůdce Concordu? Podle Boom Technology především cenou letenky. Blake Scholl, šéf společnosti Boom, prozradil, že odhadovaná cena na osobu bude činit 2 500 dolarů. Další předností by měla být značná šetrnost vůči životnímu prostředí, čehož údajně bude docíleno díky speciálnímu ekologickému leteckému palivu. Problémy s aerodynamickým třeskem z dob Concordu stále přetrvávají. Letouny tedy budou pravděpodobně nasazeny pouze na zaoceánské linky.
Boom představil mimo jiné letos v červnu nový design pro své vlajkové letadlo Overture. „Je to, jako kdyby se Concordu a 747 narodilo dítě,“ řekl generální ředitel Blake Scholl na mezinárodní letecké show ve Farnborough 19. července. Nový design letounu je oproti původnímu modelu vybaven čtyřmi motory namísto dvou původně zamýšlených, má větší rozpětí křídel a tvarovaný trup – širší vpředu a štíhlejší směrem dozadu. Všechny změny jsou navrženy tak, aby zlepšily aerodynamickou účinnost. „Za posledních několik let jsme se toho naučili tolik, že jsme viděli skutečnou příležitost ke zlepšení konfigurace,“ komentuje Scholl.
Zájem o nadzvuková letadla projevily také některé britské či japonské aerolinky. Lze tedy v budoucnosti očekávat další posun celého projektu. Nyní společnost Boom Technology připravuje testovací zařízení v Coloradu. První letoun by měl opustit výrobní halu v roce 2025 a jeho testování společnost plánuje během roku 2026. První dodávky zákazníkům jsou naplánovány na konec dekády.