Vzletové a přistávací dráhy 07/25 a 08/26 veřejného mezinárodního letiště Mnichovo Hradiště (LKMH) ponesou od 1. června nové označení 06/24 a 05/23. Staré označení drah bude platné do 30. května. Technické práce související se změnou vodorovného a svislého poznávacího označení drah budou probíhat poslední květnový den, z toho důvodu bude 31. května letiště uzavřeno pro veškerý provoz.
Změna označení je nutná v důsledku změny magnetické deklinace a s tím související změnou magnetického směru paralelních drah na 062°/242°.
V novodobé historii letiště se nejedná o první změnu značení vzletových a přistávacích drah. Dráhový systém aerodromu nesl stejné označení 06/24 a 05/23 již v minulosti.
Připomeňme si: Magnetická deklinace a označení RWY
V letectví se využívá navigace založená na magnetismu Země. Poloha magnetického a zeměpisného severního pólu není shodná, jelikož magnetický pól nemá v čase stálou polohu. Magnetickou deklinací se označuje úhlový rozdíl mezi směry k zeměpisnému a magnetickému severnímu pólu Země. Jestliže se magnetický sever odchyluje od zeměpisného napravo, nabývá deklinace kladných hodnot, pokud nalevo, jsou hodnoty záporné. Pokud se směry shodují, je deklinace nulová, a v případě, že jsou přesně opačné, nabývá deklinace maximální hodnoty 180°.
Vzletová a přistávací dráha (RWY) se značí dvojicí čísel od 01 do 36 podle magnetického směru, ve kterém byla vybudována. Magnetický směr, například 062° se vydělí deseti, tedy 06,2 a následně se výsledná hodnota zaokrouhlí. Dráha tudíž dostane označení 06. Podrobnosti viz Předpis L14, ustanovení 5.2.2.4.
Stejně úplně nechápu proč LKMH a spousta jiných letišť neznačí paralelní dráhy písmeny L/R a místo toho používá sousední čísla. Nevím jak ostatním, ale mě by to přišlo méně matoucí než tento systém.
Když se podívám na finále na dráhy tak jasně vidím která je vpravo a která vlevo. Ale jestli je to 06 nebo 05 zvlášť na trávě je vidět dost blbě.
Když se dívám na VFR manuál, tak třeba LKMH, LKOL a LKTB to mají udělané stejně. Z východu vpravo větší číslo, ze západu menší číslo. A u všech těchto letišť jsou ty dráhy diametrálně odlišné délkově i povrchem ...
Ani tohle nesedí. Většina ne-li všechna letiště u nás co mají dráhy označené L/R nemají povolený paralelní provoz. Paralelní provoz vyžaduje poměrně velké vzdálenosti mezi dráhami a to pokud si to dobře pamatuji nesplňuje u nás nikdo.
Osobně mi přijde že v tom jak to kdo značí žádná logika není. Někde přičítají, někde odčítají a někde značí L/R. Příklad budíš LKHK: dvě dráhy diametrálně odlišné vlastnosti a délky, peralelní provoz zakázán a značení 15L/33R beton a 15R/33L tráva.
Hned kousek od nás na západ máme Frankfurt s drahami 25L, 25C a 25R. U nás LKMB bude v dohledné době používat stejný system. Americká Atlanta měla už před 40 lety 4 paralelní dráhy. Tam jim nezbylo nic jiného než je označit 09L, 09 R, 10L a 10R. Ale pokud tedy jde o 2 paralelní dráhy, tak se ve světě používá L a R. Proč LKMH volí poněkud nestandardní a pro mezinárodní přílety netransparentní značení je hádankou. Zajímavý problem měl australský Perth s RWY 02/20. V radiokomunikaci bylo tolik záměn, že nakonec CAA změnilo značení na 01/19.
Stejná situace jako v Perthu byla v Kunovicích. Od devadesátých let tam byla výjimka, schválená tehdejší SLI, že dráhy byly označeny 03/21 namísto 02/20. Před několika lety na ÚCL usoudili, že už není pro výjimku důvod a letiště muselo změnit označení na 02/20. Provoz je tam dneska menší než kdysi, ale stejně mi to přišlo trochu úřednicky necitlivé.