Na základně polské pohraniční stráže (PBG) v Gdaňsku proběhlo předání dvou letounů L 410 UVP-E20 v patrolovací verzi. „Oba letouny L 410 byly ve druhé polovině října úspěšně předány a celý více než dvouletý proces jednání a výroby tak byl uzavřen,“ sdělila generální ředitelka společnosti Aircraft Industries Ilona Plšková.
V dlouhodobě připravovaném tendru zvítězil letoun L 410 již koncem roku 2018. „Letouny L 410 byly vybrány na základě svých parametrů, které je řadí na špičku mezi malými dopravními letouny. Jejich základna bude přímo v Gdaňsku, kde pro ně byl postaven nový hangár s veškerým technickým i správním zařízením. Letouny L 410 budou sloužit k monitorování hranic a pobřeží Polska, ale budou se také podílet na misích evropské agentury Frontex, která zajišťuje ochranu vnější hranice Evropské unie,“ dodává Ilona Plšková.
Kromě spolehlivého provozu a snadné údržby letoun splňuje především požadavky na dolet, dlouhou výdrž ve vzduchu a díky jeho prostorné kabině bylo možné do trupu instalovat veškeré potřebné vybavení pro činnost operátorů. Proces výroby této specializované verze sestával ze dvou etap. První etapou byla samotná výroba letounu v Kunovicích, poté následovala zástavba speciálního vybavení v Německu. Kromě dvou pilotů může být na palubě každého letounu až pět dalších specialistů.
Patrolovací verze letounů L 410 je určena k hlídkování a sledování pohybu na pevnině, moři i ve vzduchu. Moderní pozorovací vybavení dodala německá firma Aerodata AG. Nejdůležitějšími částmi byl 360° radar Osprey 30 a EO/IR kamera MX-15. Signály z jednotlivých zařízení umožňuje operátorům přehledně analyzovat systém Medusa. Radary slouží k počáteční identifikaci objektů na povrchu vody, země a ve vzdušném prostoru a systém dálkového pozorování umožňuje operátorům zobrazit objekty na vzdálenost přibližně 15 km. Kromě toho má posádka k dispozici satelitní komunikační systém, který dokáže přenášet data v reálném čase ve formě krátkých filmů a obrazů a zajišťuje komunikaci v rozsáhlých mořských oblastech.
Předání letounů probíhalo několik dní a zahrnovalo jak důkladnou prohlídku letounů, pozemního vybavení a dokumentace, tak i letová ověření vlastních letounů i funkcí instalovaných zařízení.