Koronavirová krize, která bezprecedentně zasáhla leteckou dopravu jako nic nikdy předtím, má s nadsázkou řečeno i své světlé stránky. Tedy alespoň pro milovníky letadel, kteří se během ní mohli a stále mohou na řadě letišť setkávat s neobvyklými stroji. A Letiště Václava Havla Praha nebylo v uplynulých měsících výjimkou.
I když provozní statistiky nejen největšího aeroportu v České republice vykazovaly, vykazují a zřejmě ještě dlouhou dobu budou vykazovat hluboké propady, milovníci letadel či spotteři si mohou stále občas přijít na své a alespoň trochu si zvýšit náladu.
Jednou z nejdiskutovanějších a mediálně nejpropíranějších událostí prvních týdnů koronavirové krize byl vedle nemoci samotné, zavřených hranic, či nouzového stavu, letecký most z Číny. Jeho prostřednictvím k nám zejména během dubna v rámci několika desítek letů dopravily různé letecké společnosti stovky tun zdravotnického materiálu.
Kromě menších, z České republiky vyslaných letadel Airbus A319 a Boeing 737-800 (Smartwings Group) se na nákladní lince z Šanghaje během této doby střídaly zejména v Praze dobře známé pasažérské (avšak tentokrát s nákladem) Airbusy A330-200 China Eastern Airlines a v našich končinách méně obvyklé nákladní Boeingy 777F dceřiné China Cargo Airlines. Dvakrát se u nás ve své premiéře objevil i Boeing 787-9 pestře zbarvených Juneyao Airlines.
Od konce dubna do konce května pak v nákladních letech z Číny pokračovaly v Česku opět dobře známé Sichuan Airlines s Airbusem A330-300. Jednou k nám s čínskou pomocí dorazil i ruský Tupolev Tu-204 aerolinek Aviastar v barvách Ruské pošty, Airbus A330-200 I-fly a v závěru dubna se v Praze na letu se zdravotnickým materiálem do USA objevil i Boeing 747F společnosti Cargolux Italia.
A protože roušky, respirátory a další vybavení ze zahraničí neputovalo pouze do Prahy, můžeme doplnit, že na pardubickém letišti několikrát přistál ukrajinský obr. Bohužel ne ten největší, ale i tak Antonov An-124 Ruslan znamenal pro východočeské letiště zajímavé zpestření. Toho později, nikoliv však v souvislosti s COVID-19, doplnil i Antonov An-22 Antej, tedy obří vrtulový letoun ukrajinské provenience.
Repatriační lety se značkou „poprvé v Praze“
V době, kdy začínalo být jasné, že se hranice mezi jednotlivými zeměmi neprodyšně uzavřou, začali se mnozí lidé, žijící, pracující či studující v zahraniční, v obavách „před tím, co nastane“, houfně vracet domů. Aerolinky tak promptně zareagovaly a na své pravidelné lety začaly nasazovat větší stroje, aby uspokojily zvýšenou poptávku.
V březnu se v Praze několikrát objevil na pravidelné lince například Airbus A330-300 či Boeing 777 Aeroflotu, Airbus A330-300 španělské společnosti Iberia anebo nepoměrně menší, avšak ve flotile ukrajinských SkyUp Airlines i tak největší letoun Boeing 737-900.
Cestujícím, kteří po uzavření hranic zůstali v zahraničí a chtěli se i tak dostat zpět domů, se nakonec naskytlo nepříliš možností. Vedle pouhých dvou společností, které své pravidelné lety v Praze prakticky nepřerušily, Bulgaria Air a Belavia, mohly využít tzv. repatriačních letů. Ty se tak zejména v dubnu staly vedle cargo letů častými návštěvníky pražského letiště.
I když budeme chtít na uplynulé období co nejrychleji zapomenout, v několika případech došlo na letišti k premiéře. Vedle výše zmíněných Juneyao Airlines například hned dvakrát v Praze přistál Boeing 787-9 Dreamliner na letu z Vietnamu. 25. března do Prahy přivezl necelé tři stovky Čechů a občanů dalších zemí Evropské unie. Šlo o paradoxní situaci, jelikož tato společnost již v lednu oznámila dlouho očekávané zahájení pravidelné linky z Hanoje do Prahy. To bylo nakonec díky koronavirové krizi odloženo a její Dreamlinery se k nám tak nakonec podívaly zcela mimo plán.
Vedle výše uvedeného do Prahy přiletěly dvakrát také Boeing 757-200 u nás od loňska známé, i když stále exotické společnosti z Kazachstánu SCAT Airlines, respektive dceřiné společnosti Sunday Airlines. V dubnu v Praze přistály s nákladem, v červenci pak pro cestující.
Zřejmě největším tahákem byly premiérové návštěvy další společnosti, jejíž název byl v minulosti s přímou linkou do Prahy také mnohokrát zmiňován. Červené stroje Thai Air Asia X se v české metropoli v rámci repatriačních a humanitárních letů v březnu a dubnu objevily celkem čtyřikrát, přičemž šlo zároveň o premiérové přistání Airbusu A330-900neo na našem území.
Nová „devítistovka“ od Airbusu se však v Praze neobjevila pouze v barvách Thai Air Asia X. V závěru srpna a první polovině září se v Praze několikrát krátce zastavil i Airbus A330-900neo společnosti Hi Fly, když pendloval mezi Indií a Kanadou. Neméně exotickou a zajímavou návštěvou byl pak i Boeing 767-300 Mongolian Airlines (MIAT), který se v Praze stavil pro občany Mongolska 10. srpna.
Do letecké historie se určitým způsobem zapsal také nejdelší český repatriační let, který si u Korean Air na 14. dubna objednalo tuzemské ministerstvo zahraničí. Linkou ze Soulu přivezl Boeing 747-8i jihokorejského dopravce více než 320 Čechů a dalších občanů ze zemí Evropské unie. Mnoho z nich však započalo svou cestu domů již v Austrálii či na Novém Zélandu, odkud se do Soulu přesunuli opět na palubě Korean Air. Řada pasažérů tak na cestě domů strávila více než 40 hodin. Nicméně byla to skutečně malá cena za možnost dopravit se domů. Jiná spojení byla v té době již nedostupná anebo se ceny letenek vyšplhali do astronomických výšek.
Cargo letí
Od počátku května se na pražské letiště začali aerolinky i pasažéři vracet. Týden po týdnu rostl počet obnovených destinací, cestujících a také odbaveného carga. Avšak zatímco v „normálních dobách“ je právě letecká přeprava nákladu v Praze oproti dopravě pasažérů v silné defenzívě, doba koronavirová do určité míry změnila zažité pořádky.
Nedostatek nákladních letadel nutil a stále nutí letecké společnosti využívat alternativně i stroje určené primárně pro přepravu cestujících. Řada z nich provedla dokonce dočasné konverze svých strojů. Tato situace přinesla i Letišti Václava Havla řadu zajímavostí. Řada dopravců využívala a ještě využívá na svých pravidelných linkách pro cestující kvůli poptávce po přepravě carga větší stroje (Turkish Airlines – Airbus A330 či Qatar Airways – Boeing 787) či přidávají další extra lety primárně určené pro přepravu nákladu.
Občas k nám tak s nákladem (bez cestujících) zavítá Airbus A350-900 či Boeing 777-300 v barvách Qatar Airways či Boeing 777 konkurenčních Emirates (v době nouzového stavu se u nás několikrát objevila i „triple sedma“ Turkish Airlines). V tomto segmentu došlo i k jedné novince, když právě aerolinky z Dauhá k nám na své pravidelné nákladní lince namísto Airbusu A330 začaly pravidelné posílat cargo verzi Boeing 777.
Zkrácená cesta kolem světa a charter na Tajwan
Ještě v první polovině března, tedy v době, kdy se teprve přijímala restriktivní opatření, odletěli na svoji luxusní dovolenou v podobě cesty kolem světa zákazníci jedné z českých cestovních kancelářích. Ta pro své klienty zajistila oproti přechozím rokům, kdy cestu zajišťoval Boeing 737-800 Smartwings, nepoměrně větší letoun – Airbus A340-300 Air X Charter. Tento, do jisté míry již raritní stroj, se tak několikrát objevil na pražském letišti.
Bohužel pro klienty zájezdu byla jejich cesta značně modifikována a navíc ukončena předčasně, a to s ohledem na zhoršující se epidemickou situaci a zavírání hranic jednotlivých zemí. Několik desítek pasažérů se tak do Prahy vrátilo již asi týden před koncem plánované cesty kolem světa, kterou navíc strávili převážně v Karibiku.
V závěru srpna letecké fanoušky na pražském letišti ještě potěšil také dlouho utajovaný přílet Airbus A350-900 tchajwanské společnosti China Airlines. Ten na své palubě odvezl zpět do Asie českou politickou delegaci vedenou předsedou českého Senátu. Konal se však pouze přílet, jelikož pro cestu zpět zvolila česká návštěva jiný způsob. Návštěva zmíněného Airbusu byla zajímavá o to víc, že China Airlines k nám donedávna pravidelně posílala nákladní Jumbo, nicméně letadlo v pasažérské verzi tohoto dopravce Prahu navštívilo vůbec poprvé.
Jinou politickou návštěvu, tentokrát do České republiky, vykonal americký ministr zahraničí Mike Pompeo. V srpnu k nám na krátkou návštěvu zavítal na palubě vládního Boeingu 757.
Výše uvedený výčet jistě není úplný, v létě jsme v Praze mohli vidět i Boeingy 767 společností Azur Air či Amerijet anebo německý vojenský Airbus A310 a zcela jistě i řadu dalších krásných strojů.
Konec konců, pro každého leteckého nadšence či spottera znamená „letecká zajímavost“ něco jiného.