Na letištích v Hradci Králové a Letňanech nahradí RADIO službu AFIS

07.11.2019 3 příspěvky

Na letištích v Hradci Králové a Letňanech nahradí RADIO službu AFIS
Na letištích v Hradci Králové a Letňanech nahradí RADIO službu AFIS (Zdroj: Aeroweb.cz)

S příchodem nového roku ubydou v České republice dvě stanoviště Letištní letové informační služby (AFIS). Královohradecké a letňanské letiště budou nově poskytovat informace známému provozu, tzv. RADIO.

V případě letiště Hradec Králové by podle informací od Leteckých služeb Hradec Králové (LSHK) mělo dojít ke změně 2. ledna 2020. Provozovatel letiště se rozhodl pro změnu z důvodu nereálné možnosti splnění legislativních podmínek pro letiště se službou AFIS do konce roku 2019, zejména co se týče požadavků na vycvičený personál letiště, například technika ATSEP, který zajišťuje dohled, údržbu, nebo opravy leteckých pozemních zařízení.

„Pro letiště LKHK k žádným zásadním změnám nedojde. Jako provozovatel letiště budeme i nadále udržovat nastavený vysoký standard poskytovaných služeb. V průběhu následujícího období bude u společnosti probíhat výcvik požadovaného personálu a další naplňování legislativy pro službu AFIS. Po naplnění všeho požadovaného dojde ke změně funkčního systému opět na službu AFIS,“ sdělil naší redakci Ing. Tomáš Kvítek z LSHK.

„Uživatelé letiště LKHK budou se změnou funkčního systému (AFIS x RADIO) seznámeni na společné schůzce a elektronickou poštou. Pro ostatní letecký personál využívající naše letiště budou všechny podstatné změny na webových stránkách společnosti (www.lshk.cz) a formou změnové služby ve VFR příručce,“ dodává pan Kvítek.

Letiště Hradec Králové mělo být v minulosti certifikováno pro provoz podle přístrojů (IFR), ten však na letišti se stanovištěm RADIO nelze provozovat, což je patrně nejpodstatnější rozdíl mezi letištěm se stanovištěm AFIS a RADIO, jak pro Aeroweb uvedl mluvčí Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) Ing. Vítězslav Hezký.

„Časový horizont IFR provozu se samozřejmě posouvá do doby, než bude společnost LSHK opět auditována ÚCL na poskytovatele služby AFIS. Myšlenka IFR provozu na letišti LKHK má stále podporu jak ve společnosti LSHK, tak i u majitele letiště LKHK, Statutárního města Hradec Králové,“ doplňuje pan Kvítek.

Letiště Hradec Králové
Letiště Hradec Králové

Také v případě letňanského letiště by mělo dojít k přechodu na stanoviště RADIO 2. ledna 2020. Na dotaz redakce Aerowebu, proč ke změně dochází i zde, přislíbil provozovatel letiště podat obsáhlejší informaci v řádu týdnů.

V současné době je v ČR provozována služba AFIS na čtyřech letištích. V Českých Budějovicích, Hradci Králové, Kunovicích a Letňanech. 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

08.11.2019 v 10:54 Tomas

Možná příklad toho, jak tlak regulátora na zvýšení kvality služby vede v praxi k jejímu downgradu. 

Odpovědět

"downgrade služeb"

12.11.2019 v 11:09 Milhaus

Mění se pro piloty vůbec něco? IFR ty letište stejně přijat nemohly, takže snad jen volací znak? Nebo je v tom něco víc?

Odpovědět

RE: "downgrade služeb"

12.11.2019 v 21:32 Marin

Ano i ne. V Hradci se toho nejspíš moc nezmění, ten je mimo řízených prostorů.

V Letněnech to ale může být komplikace (snad vyřešená pomocí TRA GA). Na stanoviště AFIS totiž může být na rozdíl od stanoviště Rádio delegovaná zodpovědnost za část řízeného prostoru. Kbelák bude mít docela veselo pokud to TRA GA nebude aktivní.

Další věc která pak může znamenat onen "downgrade" je nižší nároky na stanoviště Rádio. Nemusí fungovat meteo stanice, u vysílačky může sedět osoba bez oprávnění AFIS a celkově technické vybavení nemusí odpovídat současnému stavu. Zkrátka lze čekat snížení kvality poskytované služby - snad k tomu nedojde a nikdo se nebude snažit ušetřit personální a technické náklady.

Odpovědět

Přidat komentář