Tradiční „závod“ letadel s alternativními pohony Smartflyer Challenge, který se konal o víkendu 14. a 15. září na švýcarském letišti Grenchen, přilákal jako každoročně řadu výrobců. Mezi zúčastněnými byli i zástupci České republiky; letoun ΦNIX, vyráběný konsorciem firem Pure Flight Solution, si dokonce odvezl cenu E-Trophy.
Elektrický dvoumístný letoun má motor o výkonu 60 kW, výdrž 2,5 hodiny a cestovní rychlost 160 až 200 kilometrů za hodinu. Maximální vzletová hmotnost (MTOW) činí 600 kilogramů. Společnost se připravuje na jeho sériovou výrobu.
Na letiště Grenchen přiletěl ΦNIX z letiště Bad Ragaz po překonání vzdálenosti 199 kilometrů, čímž předčil ostatní účastníky téměř o 100 kilometrů. Let, který trval 1 hodinu a 40 minut, probíhal v horském prostředí bez využití termických proudů. Kvůli náročnému profilu trati a horkému počasí měl letoun po celou dobu zvýšenou spotřebu (přibližně 22 kW). Přesto v akumulátorech, které lze nejrychleji dobít nabíječkou Nikola za 20 minut na 80 % kapacity, zbývalo po této cestě ještě 27 % kapacity a celá rezervní zásoba energie. Při ekonomickém režimu letu se může spotřeba snížit až na poloviční hodnotu, sdělila naší redakci společnost Pure Flight.
ΦNIX nebyl jediným českým účastníkem. Do švýcarské výzvy se připojil také letoun EGO Trike od společnosti Ultralight Design. Soutěže se zúčastnily také další letouny s elektrickým pohonem, jako například slovinský Pipistrel Alpha Electro, švýcarský Archaeopteryx, litevský LAK-17B, či německý Lange Antares E. Důležitou součástí výzvy bylo také sympozium s řadou specialistů a odborníků na elektrické pohony, které se uskutečnilo v sobotu. První ročník Smartflyer Challenge se konal v září 2017.