Omrzen svým Flight Simulátorem na PC, vydal jsem se na inspekci mezi profesionální piloty

14.01.2007

Vedle pohyblivého a známého letového full flight simulátoru pro Boeing 737 je v prostorách výcvikového střediska ČSA také simulátor pro letadla ATR. Tento simulátor využívá letecká škola Flying Academy pro výcvik zejména IFR létání a nácviku přibližovacích postupů jednotlivých letišť u svých pilotních adeptů.

Omrzen svým Flight Simulátorem na PC, vydal jsem se na inspekci mezi profesionální piloty
Omrzen svým Flight Simulátorem na PC, vydal jsem se na inspekci mezi profesionální piloty (Zdroj: Aeroweb.cz)

Využil jsem nabídky a šel si s nimi zalétat. První co mě uchvátilo byl ten reálný kokpit se všemi budíky, pákami a tlačítky. Marně jsem si vybavoval na co všechny jsou. Tak, ale v té  chvíli mě zas nějaký ten čudlík na přepouštění paliva mezi nádržemi moc netrápil. Důležité budíky a páky jsou na svých místech, tak můžeme letět.

Roluji na dráhu 24 ruzyňského letiště, klapky, plný plyn, rozjezd a letíme. Mám o mnoho reálnější pocit z letu než u svého PC, což je dáno jednak velkou plochou promítacího plátna přede mnou, ale zejména v beranech cítím reálný odpor „letadla“, kterému se do zatáčky (a s ní) moc nechce. Úžasné. Dám si hezky okruh jako na Sazené. Rychloměr ukazuje 145, poloha po větru, úkony mi známé z Echa jsem udělal, nic nehlásím, protože dneska letím inkognito.

Třetí zatáčka a finále. Tak schválně. Jsem schopen napoprvé sednout i s ATR-kou? Instruktor vedle mě je nebývale klidný. Já už méně. Klapky, podvozek a zase klapky, ubrat plynu, držet přistávací rychlost. Vlevo se rýsují budovy ruzyňského terminálu, dráha se neúprosně blíží. Jejda, já asi nedoletím. Mírně plynu a dotahuji se v horizontu až nad dráhu. Ubrat plyn, snažím se podrovnávat, ale to je mi vytknuto, sedáme na dráhu, revers, brzdy…. Jooo!

Až se zase jednou v kabině ozve letuška „Vážení cestující, není mezi vámi náhodou pilot?“, hrdě se přihlásím.

Pak přišli na řadu profesionálové. První co udělali, vypnuli si ten krásný terén pod letadlem a dali si tam mlhu. Mlhu tak hustou, že by se dala krájet. Vytáhli papírky s čísly, čárami a nesrozumitelnými grafy. Při létání se vůbec nedívali ven, točili všemi možnými páčkami, ale neřídili berany a že se blížíme k dráze jsem poznal jen podle výkřiku mám! (co?) a opakuji (asi ročník). Prostě pro mě fakt nudný IFR.

Pokud se (na rozdíl ode mě) rozhodnete zahájit dráhu profesionálního pilota, například u zmíněné Flying Academy, která jako akreditovaná škola provádí kurzy ATPL, jistě vás usednutí za tento IFR simulátor nemine a jistě budete rozumět tomu, co se všechno v té mlze musí odehrát než kapitán vykřikne mám a landing. :-))

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář