Využil jsem nabídky a šel si s nimi zalétat. První co mě uchvátilo byl ten reálný kokpit se všemi budíky, pákami a tlačítky. Marně jsem si vybavoval na co všechny jsou. Tak, ale v té chvíli mě zas nějaký ten čudlík na přepouštění paliva mezi nádržemi moc netrápil. Důležité budíky a páky jsou na svých místech, tak můžeme letět.
Roluji na dráhu 24 ruzyňského letiště, klapky, plný plyn, rozjezd a letíme. Mám o mnoho reálnější pocit z letu než u svého PC, což je dáno jednak velkou plochou promítacího plátna přede mnou, ale zejména v beranech cítím reálný odpor „letadla“, kterému se do zatáčky (a s ní) moc nechce. Úžasné. Dám si hezky okruh jako na Sazené. Rychloměr ukazuje 145, poloha po větru, úkony mi známé z Echa jsem udělal, nic nehlásím, protože dneska letím inkognito.
Třetí zatáčka a finále. Tak schválně. Jsem schopen napoprvé sednout i s ATR-kou? Instruktor vedle mě je nebývale klidný. Já už méně. Klapky, podvozek a zase klapky, ubrat plynu, držet přistávací rychlost. Vlevo se rýsují budovy ruzyňského terminálu, dráha se neúprosně blíží. Jejda, já asi nedoletím. Mírně plynu a dotahuji se v horizontu až nad dráhu. Ubrat plyn, snažím se podrovnávat, ale to je mi vytknuto, sedáme na dráhu, revers, brzdy…. Jooo!
Až se zase jednou v kabině ozve letuška „Vážení cestující, není mezi vámi náhodou pilot?“, hrdě se přihlásím.
Pak přišli na řadu profesionálové. První co udělali, vypnuli si ten krásný terén pod letadlem a dali si tam mlhu. Mlhu tak hustou, že by se dala krájet. Vytáhli papírky s čísly, čárami a nesrozumitelnými grafy. Při létání se vůbec nedívali ven, točili všemi možnými páčkami, ale neřídili berany a že se blížíme k dráze jsem poznal jen podle výkřiku mám! (co?) a opakuji (asi ročník). Prostě pro mě fakt nudný IFR.
Pokud se (na rozdíl ode mě) rozhodnete zahájit dráhu profesionálního pilota, například u zmíněné Flying Academy, která jako akreditovaná škola provádí kurzy ATPL, jistě vás usednutí za tento IFR simulátor nemine a jistě budete rozumět tomu, co se všechno v té mlze musí odehrát než kapitán vykřikne mám a landing. :-))