Bilance po nehodě Superjetu v Moskvě je 41 mrtvých a 37 zraněných
Pavel Olenič 07.05.2019 9 příspěvků
Pavel Olenič 07.05.2019 9 příspěvků
AKTUALIZOVÁNO Letoun Suchoj Superjet 100-95B společnosti Aeroflot směřující v neděli 5. května do ruského Murmansku, na jehož palubě se nacházelo 73 cestujících a pět členů posádky, ukončil ve FL100 po údajném zásahu bleskem stoupání a ztratil spojení s řízením letového provozu. Po 27 minutách od vzletu z moskevského Šeremetěva se posádka rozhodla pro návrat na letiště, uvedl server Aviation Herald.
Při tvrdém přistání na dráhu 24L v 18:31 místního času doprovázeném třemi odrazy letoun utrpěl poškození a po čtvrtém dotyku vzplála ocasní část. Následně vyjel z přistávací dráhy a zastavil se mezi pojížděcími dráhami A2 a A3. Při požáru, který pohltil zadní část letounu, zahynulo 41 lidí, z toho jeden člen posádky, a 37 lidí bylo zraněno. Většině přeživších se povedlo utéct předními dveřmi přes skluzavku a dva členové posádky opustili letoun pomocí lan přes okna kokpitu. Požár se podařilo uhasit až po 45 minutách.
Mezistátní letecký výbor (MAK) zajistil oba dva letové zapisovače. Podle vyšetřovatelů, kteří zkopírovali data a dále je analyzují, byl záznamník hovorů v kokpitu (CVR) v dobrém stavu, nicméně zapisovač letových dat (FDR) značně poškodily vysoké teploty.
Podle ruského Úřadu civilního letectví (Rosaviatsia) došlo ve výšce okolo 6 900 stop (cca 2 100 metrů) ke statickému výboji, který zapříčinil selhání radiového spojení a dalších zařízení včetně autopilota. Posádka nejdříve nastavila kód odpovídače ztráty spojení a později stavu nouze.
Zpráva METAR vydaná minutu před katastrofou uvádí vítr sedm metrů za sekundu a polojasno se základnou oblaků typu cumulonimbus v šesti tisících stopách. Bouřkové oblaky se v blízkosti letiště vyskytovaly podle předchozí zprávy METAR už v šest hodin, tedy i v době, kdy letoun vzlétal.
Letoun registrace RA-89098 byl v provozu od roku 2017. Společností byl využíván především pro vnitrostátní přepravu cestujících.
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
emergency landing
06.05.2019 v 15:06 Tomáš
kde byli hasiči ?? na záběrech nikde a sjížděli se až k letadlu po nějaké době.
emergency landing
06.05.2019 v 22:40 bob
jakkoliv hrozné, ale že by ve finále dlouho debatovaný efekt "pilot strojník"?
"jebnůt takdle s eroplánem za VFR" jakkoliv by "do avioniky udeřil blesk " je toho specifickou známkou
zase obráceně....je-li letoun po "vyřazení elektrické instalace úderem blesku" stále řiditelný je to jasný signál pro všechny fly-by-wire ekoaktivisty....lana a táhla prostě drát nenahradí..se třeba poserte..
Leda by do eroplánu blesk něuděrjal..no a v takom sluučaje vsje elektrooborudovanija rabotajut právilno ..ale pak je to zase o jiném výkladu, proč se to z nebe sesypalo?
a zase...strojníci?
finální část s evakuací kufrů a s tím spojenými "profity" ponechám na další rozbory..jestli se toho zmocní nikým nevolená evropská komise, očekávejme, že při přetížení + 2,5G se zablokují víka zavazadlových prostorů a budou uvolněna pouze pokynem "autorizované osoby" ..tedy po běžném positive landing bude nutno zmáčknout ENTER v kokpitu je-li letadlo schpno pojíždět, a/nebo vložit autorizovanou USB s platným kodem ředitelem letiště..po ukončení evakuace a ohledání trosek
RE: emergency landing
07.05.2019 v 14:06 Ondražit
Víme o tom velké "H". Aeronoviny nám to ale vysvetlí okamžitě pomocí pojmu "stojník"... Udržme klávesnice na uzdě do doby, než bude celá tragédie vyšetřena.
mass
09.05.2019 v 12:55 Tomas
Podľa všetkého bolo príčinou toho odskoku a následnej deštrukcie lietadla pristávanie na maximálnej hmotnosti. Teda po vztlete bolo lietadlo plne natankované a počas pristávania malo asi o jednu tonu paliva menej..Chyba posádky spočíva domnievam sa v tom, že pred pristátím nevypustila palivo aby znížili hmosnosť.
RE: mass
09.05.2019 v 15:35 MICHAL
Tomas:Chyba posádky spočíva domnievam sa v tom, že pred pristátím nevypustila palivo ...
BOL CAS VYKONAT TENTO ÚKON? NECHAJME TO NA ODBORNIKOV V LETECTVE. MOZNO SA DOZVIEME AJ PRAVDU!
RE: RE: mass
09.05.2019 v 17:19 Leoš
Myslím, že tento typ není vybaven zařízením pro vypouštění paliva za letu (pokud se mýlím, tak mě, prosím, opravte). Vypouštění paliva v tak rušném vzdušném prostoru také není bezproblémová záležitost. Zvláště pokud neměli spojení s řídícím. Z toho, co jsem se dočetl na Internetu, to vypadá, že měli odpovídač nastaven na 7600, nevyhlásili MAYDAY, jen PAN PAN. Zřejmě obnovili spojení na nouzové frekvenci, ale není jasné, zda ohlásili, na kterou dráhu budou přistávat (to by mohlo vysvětlit delší dobu do příjezdu hasičských vozů). Z jednoho videa vyplývá, že přiblížení bylo více méně normální (stabilní). Samozřejmě, není jasné, na jaké rychlosti. To, že vypadl autopilot a měli maximální přistávací hmotnost (nebo dokonce ji trochu překračovali), by ještě nemělo vést ke katastrofě (po takovém přistání je nutná prohlídka, ale obykle to nevede k vážnému poškození). Zatím ale není jasné, s jakými všemi problémy se potýkali. Je možné, že chyba pilotů zavinila smrt 41 lidí, ale je také možné, že piloti dokázali s vážně poškozeným letadlem alespoň takto "přistát" a zachránili 37 životů. Myslím, že i když na vyšetřování budou různé tlaky, pravdu se dozvíme.
RE: mass
10.05.2019 v 17:52
Superjet stejně jako 737 nebo A320 neumí vypouštět palivo za letu. Není to ani potřeba. Všechny tyhle stroje mohou v rámci "abnormal procedures" přistávat na maximální vzletové hmotnosti a celkem běžně se to i praktikuje - pokud si to situace žádá.
Navíc to letadlo ani nebylo plné a let z Moskvy do Murmansku je ani ne na polovině doletu stroje, takže ani paliva nevezli tolik.
Hmotnost to naprosto nezvládnuté přistání rozhodně nevysvětluje.
Leeham
10.05.2019 v 14:05 Tomáš Dinkov
https://leehamnews.com/2019/05/10/bjorns-corner-aeroflot-ssj100-crash-at-moscow-sheremetyevo-airport/#more-30073
Arogance a nekázeň: Zkáza Suchoje jako výsledek ruské mentality?
14.05.2019 v 16:01 Martin
https://www.armadninoviny.cz/zkaza-suchoje-jako-vysledek-ruske-mentality1.html?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu