Náhlé zhoršení počasí stojí podle předběžné zprávy vyšetřovatelů zásadním způsobem za červencovou havárií letounu Embraer ERJ 190 v Mexiku. Během vzletu se stroj pravděpodobně ocitl v oblasti zasažené microburstem. O zveřejnění zprávy mexickým Aristegui Noticias včera informoval server Aviation Safety Network.
Poslední červencový den havaroval Embraer ERJ 190 krátce po vzletu z mezinárodního letiště v mexickém Durangu. I přes požár, který letoun zachvátil, všech více jak sto osob, které byly na palubě stroje společnosti Aeroméxico, nehodu přežilo. Po prozkoumání údajů o povětrnostních podmínkách panujících během vzletu jsou podle vyšetřovatelů zásadním faktorem stojícím za nehodou náhlé a výrazné změny směru a rychlosti větru způsobené bouřkou.
Ta se projevila během vzletu z dráhy 03 následujícím způsobem. V 15:22:42 místního času byl letoun vystaven větru o rychlosti 33 uzlů (cca 17 m/s) ze směru 47 stupňů. O pět sekund později vítr zeslábl na 18 uzlů (přes 9 m/s) a z víceméně čelního se začal měnit na boční. Po dalších třech sekundách už vál vítr o rychlosti 11 uzlů (necelých 6 m/s) ze směru 103 stupňů. To už byl letoun ve vzduchu. Za dalších šest sekund již vítr foukal prakticky do zad rychlostí 21 uzlů (necelých 11 m/s) ze směru 204 stupňů. Během jedné sekundy pak vítr ještě zesílil na 24 uzlů (přes 12 m/s) při směru 220 stupňů.
Za 15 sekund se tak během vzletu snížila čelní složka rychlosti větru skoro o 30 m/s. V průběhu vyšetřování se dále prokázalo, že řízení letounu se aktivně účastnil v rozporu s předpisy také třetí pilot v kokpitu. Nicméně během zjišťování příčin nehody nechali vyšetřovatelé několik posádek provést na simulátoru vzlet za stejných meteorologických podmínek. Ani jedné z nich se to úspěšně nepodařilo.
Vyšetřování nehody dále pokračuje a podle stávajících informací lze očekávat vydání závěrečné zprávy do konce roku.