Nablýskané letouny, svist vrtulí a jasná obloha provázely letošní 28. ročník Aviatické pouti. Je někdy až překvapivé, jak dokáží „zpívat“ motory více jak 70 let starých letounů, které se staly symbolem vítězství spojeneckých vojsk ve druhé světové válce. Například takový parádně vyladěný Merlin slavného Spitfire LF Mk.XVIe Stephena Steada, nebo Allisony rovněž legendárního amerického dvoutrupého stíhače Lockheed P-38 Lightning ze stáje Red Bull dokáží potěšit srdce každého leteckého fandy.
Znovu a znovu překvapí rychlost bombardéru B-25 Mitchell a výkony dalších válečných veteránů jako je např. Jak 3. Na druhou stranu zejména laiky přivádí v úžas rozměry replik historických letounů z doby před sto lety, kdy se takový Fokker Dr I. Rudého barona Manfreda von Richthofena utkával z francouzskými Nieuporty XII, Morany a dalšími typy, z nichž jsme ale na stojánce pardubického letiště viděli právě ty jmenované.
Letošní Aviatická pouť měla ovšem několik premiér – například druhoválečný australský stíhač Commonwealth CAC Boomerang, vzniklý jako „nouzové řešení“ z nedostatku britských stíhaček při vypuknutí války s Japonskem. Dalším letošním bonbonkem byl švýcarský dvoumístný turbovrtulový letoun stroj C-3605, výjimečný nejen štíhlým trupem s délkou téměř třináct metrů s neobvyklou trojitou svislou ocasní plochou. Původní provedení ještě s pístovým motorem totiž vzniklo v neutrálním Švýcarsku ještě na samém sklonku třicátých let jako průzkumný a lehký bitevní letoun a jeho přemotorování a úpravy přídě proběhly v 60. letech minulého století.
Překvapením bylo i premiérové vystoupení české světoznámé skupiny Flying Bulls Aerobatic Team na akrobatických speciálech Xtreme XA42 společně s naším cvičným proudovým letounem L-39 Albatros – a to ve skupině, přičemž pístové stroje Albatros i oblétávaly. To svědčí o obrovské dovednosti našich pilotů, kteří si vzhledem k pátečnímu krupobití neměli šanci vystoupení odzkoušet. Tečkou za programem byla akrobacie Gripenu a skupinový průlet druhoválečných letounů tzv. Balbo, v čele s B-25.
Nádherné stroje a jejich odvážné piloty si za víkend přišlo zhlédnout na 20 tisíc fandů historických letadel. Užily si i děti, které se mimo jiné mohly usadit i ve speciální replice více jak stoletého Kašparova letounu Blériot.