Všem ženám ve vzduchu vévodí zcela jistě proslulá Američanka Amelia Earhartová, ale jsou tu i další známé ženy za kniplem. Například Francouzka Adrienne Bollandová (v roce 1921 jako první přeletěla Andy), Belgičanka Hélène Dutrieuová, Ruska Eugenie Šachovskaja, Američanka Jacqueline „Jackie“ Cochranová a mnoho dalších. A nesmíme také opomenout, že s poškozeným letadlem Southwest Airlines, které se dostalo do problémů v polovině dubna letošního roku, brilantně přistála kapitánka Tammie Jo Shultsová.
V našich poměrech by bylo nesprávné přehlížet jméno Anežky Formánkové Šedivcové, která se právě před 90 lety, 30. května 1928, stala první československou pilotkou turistických (sportovních) letadel poté, co složila příslušné zkoušky. I když nebyla skutečně první českou letkyní – tou se stala ještě před první světovou válkou Božena Laglerová –, nemělo by její jméno v historii československého a českého letectví tiše zapadnout.
Od zvědavosti k celoživotní lásce
Anežka Formánková se narodila 13. února 1904 do velké rodiny bohatého sedláka rakouského původu Karla Formánka v západočeských Slavíkovicích. Obecnou školu vystudovala ve Kdyni a střední poté v Praze. Následně se stala úřednicí v plzeňských Škodových závodech. Jak už to tak v podobných případech bývá, k letectví se Formánková dostala prý náhodou. Jednoho dne přišla na letiště Západočeského aeroklubu v Plzni a letadla jí učarovala natolik, že se stala jeho členkou a zapsala se do leteckého výcviku, konkrétně do ročníku 1927/1928. Spolu s ostatními piloty-muži jí učil létat instruktor Vavřinec Šedivec, za kterého se (zřejmě) na počátku 30. let provdala.
Formánková úspěšně absolvovala výuku a 30. května 1928 složila příslušné testy. O pár dní později převzala diplom. Aby toho nebylo málo, v říjnu roku 1930 absolvovala další zkoušku a získala diplom II. třídy. Po jeho obdržení byla oprávněna k pilotování velkých letadel pro více než deset cestujících. A protože její cíle byly skutečně vysoko, studovala dál a o dalších třináct měsíců později, v listopadu 1931, absolvovala třetí zkoušku, po jejímž úspěšném složení se z ní stala navigátorka II. třídy.
Agnes na leteckých dnech a pocta opomíjené rodačce
Ostatní letci přezdívali Anežku Formánkovou, která se od roku 1928 plně zapojila do činnosti Západočeského aeroklubu, Agnes. V té době se účastnila řady leteckých dnů a propagačních letů. Například toho do Jugoslávie v roce 1927, který absolvovala se dvěma kolegy na strojích Aero A-12.
Zhoršující se situace v Evropě před druhou světovou válkou však měla dopad i na život Anežky Formánkové. Ta po zrušení leteckého oddělení Škodových závodů v závěru 30. let odešla do Prahy, kde žila se svým manželem. Šťastný a dlouhý společný život jim však dopřán nebyl, protože Vavřinec Šedivec zemřel již v roce 1943. Ještě po skončení války, v roce 1945, se Anežka Formánková účastnila setkání členů Západočeského aeroklubu, nicméně o čtyři roky později dostupné informace o jejím životě končí. Víme jen, že zemřela na Slovensku roku 1971.
I když je osoba Formánkové poměrně opomíjená, v jejím rodném kraji na ni zcela nezapomněli. Na její počest a památku byla v roce 2014 (u příležitosti 110. výročí narození) na návsi Slavíkovic odhalena pamětní deska připomínající její jméno a význam v historii českého a československého letectví.
Pojedete-li někdy skrz tuto malou západočeskou obec, připomeňte si alespoň na chvíli Anežku Formánkovou, první československou pilotku sportovních letadel.