Šonkovi hrozí, že o víkendu do závodu RBAR v Cannes neodstartuje

17.04.2018

Šonkovi hrozí, že o víkendu do závodu RBAR v Cannes neodstartuje
Šonkovi hrozí, že o víkendu do závodu RBAR v Cannes neodstartuje (Zdroj: Aeroweb.cz)

Vážné technické potíže s motorem řeší před druhým závodem Red Bull Air Race 2018 ve Francii akrobatický pilot Martin Šonka. V extrémním případě dokonce hrozí, že se kvůli komplikacím s dodávkou nových válců klání v okouzlujícím Cannes vůbec nepředstaví ve vzduchu.

Co se stalo? Před dvěma týdny Šonka se svým týmem zjistil, že je nutné vyměnit všech šest válců v motoru. „Jenže ty se musely nejprve vyrobit v Americe, pak poslat do Francie. A teď se stalo to, co jsme očekávali, i když doufali, že to nenastane... Zasekly se na celnici v Paříži a my je potřebujeme co nejrychleji dostat do Cannes. Naháníme celníky, protože potřebujeme ty válce v úterý či ve středu, abychom motor stihli zaběhnout. Musíme s ním nalétat pět až deset hodin ve vzduchu. Máme to napínavé,“ popisuje Šonka.

A tak má teď Josef Šonka, pilotův bratr a týmový koordinátor, pořád telefon u ucha a téměř každou hodinu volá do Paříže, aby zjistil, kdy dodávka z USA projde celnicí. „Prosíme i místní, aby tam volali francouzsky, protože oni komunikaci v angličtině neradi. Chtějí slyšet líbivý mateřský jazyk. Mám pocit, že už se i Pepa francouzsky skoro naučil,“ říká v nadsázce Martin Šonka. U těch slov se hořce usmívá, jenže sám přiznává, že mu teď v hlavě dokola běží, jestli se výměna stihne, nebo ne.

Martin Šonka při závodech Red Bull Air Race
Martin Šonka při závodech Red Bull Air Race / Foto Red Bull Air Race

„Když to přijde až ve středu, je to na hraně. Celý den to budeme měnit, takže nám pak zůstane jediný den, abychom motor zaběhli. A když nebude počasí či se cokoliv pokazí, tak nemůžeme závodit. Pořád ale existuje varianta, že válce nevyměníme a motor budeme muset nechat tak, jak je,“ přiznává český pilot.

To by znamenalo vážný handicap do závodu. Podle vyjádření týmu nemá teď motor nemá stoprocentní výkon, spotřebovává víc oleje a nedochází ke správnému hoření směsi. „Zkrátka neletí, jak by měl. Do toho nám ještě odešel injektor na motoru, který potřebujeme také opravit,“ přibližuje český pilot nelehkou situaci před víkendovým kláním.

Ve Francii se přitom chystá úchvatná událost, neboť půjde vůbec o první závod Red Bull Air Race ve zemi galského kohouta. „Letectví je ve Francii ohromně populární. Nejde se netěšit. Marina, kde se bude létat, je krásná. Mělo by být jasno, i když ne teplo. Aspoň se budou dobře chladit motory,“ poznamenává Šonka, jenž se navíc v nejbližších dnech stane potřetí otcem.

Náladu mu kromě toho ještě vylepšuje fakt, že se mu v období mezi závody podařilo shodit přebytečná kila. Šonka je totiž jeden z nejvyšších pilotů ve startovním poli, tudíž i jeden z nejtěžších. Jelikož na letadle už nebylo kde váhu ušetřit, nezbylo mu nic jiného než ještě více zhubnout. „Už jsem si myslel, že skoro nemám, co shodit, ale díky speciální dietě a tréninku se mi podařilo dostat nějaká kila dolů a neztratit úplně sílu. Takže by to mělo pomoct. Teď ještě musíme doufat, že včas stihneme opravit nebo vyměnit vše, co potřebujeme, dobře to dopadne a budeme moci normálně závodit,“ uzavírá Šonka.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář