Americký výrobce Boeing pomalu poodhaluje plány na nový dopravní letoun, Boeing 797. Stroj, o kterém se v minulosti šířila celá řada hoaxů a mýtů, by měl být jakýmsi mezistupněm mezi Boeingy 737 a 787. Těžit by měl hlavně z dobré palivové ekonomiky, a tedy i poměrně velkého doletu.
Podle současných představ výrobce by měl nový stroj spadat přímo mezi Boeingy 737 nové generace a Boeing 787 Dreamliner se schopností pojmout 220 až 270 cestujících nejen velikostně, ale i co do primárního použití letounu. Klíčový je pro stroj se dvěma uličkami hlavně dolet, který má přesahovat 9 600 km. To by přitom umožnilo nasazení dvoumotorového letounu na nových transatlantických a transpacifických linkách, na kterých se menší dvoumotorové stoje mohou pohybovat jen velmi omezeně.
Podle analýzy Boeingu by mohl typ 797 splňovat vhodné předpoklady pro vytvoření až 30 000 nových linek, které menší letouny nezvládnout uletět a které jsou pro větší stroje finančně neefektivní. Netřeba tak dodávat, že o podobný stroj již projevily zájem velké americké aerolinky Delta a United Airlines, stejně jako australské Qantas a indické SpiceJet.
Kromě aerolinek by měl být Boeing 797 vstřícnější i k pasažérům, kterým má nabídnout větší komfort ve všech třídách spolu s většími úložnými prostory. Kromě jednoduchých náčrtů stoje, který by měl řadu komponent minimálně co do designu sdílet s Boeingem 787, představil výrobce i plánovanou konfiguraci kabiny pro cestující v podobě schématu 2-3-2 v ekonomické třídě, 1-2-2 v ekonomické třídě a 1-1-1 v business class. V současné době počítá Boeing s dodávkami nového stroje kolem roku 2026.