Na co se často ptáte ohledně licence PPL
Marcela Fialková 09.11.2006
Private pilote licence - průkaz soukromého pilota. Pro většinu lidí první stupěň v jejich cestě za velkým letectvím. Umožní vám létat na větších než ultralehkých strojích do celkové hmotnosti do 5700 kg. Po přeškolení v rozsahu několika hodin ale můžletete s touto licencí získat i průkaz pilota ultralehkého letounu a pilotovat také tato menší a levnější letadla.
Jaký je rozdíl mezi ultralajty a většími letadly?
Ultralehká letadla jsou definována u dvoumístných jako stroje s maximální vzletovou hmotností nepřesahující 450 kg, u jednomístných 300 kg. Pádová rachlost nesmí být větší než 65 km/h. Letadla podléhají jednoduššímu schvalování na LAA nikoli certifikaci podle mezinárodních předpisů na ÚCL. Proto jsou levnější než jejich větší bratříčci. Dávno přitom již neplatí, že ultralajty jsou změť trubek potažená záclonou. Dnešní tovární ultralehké letouny jsou mnohdy rychlejší a výrazně modernější než většina zbývajícího letového parku na českých letištích. Větší letadla, na nichž budete létat jako držitel licence PPL, mají obvykle větší hmotnost kolem 1 tuny, maximálně 5,7 tuny. Mohou být také více než jen dvoumístná.
Na jakém letounu budu výcvik PPL létat?
V Česku většina škol nabízí výcvik na letounech Cessna 150 nebo 152. Důvodem je cena letové hodiny, která je u Cessny většinou nižší než u českých letadel. Důvodem je jednak pořizovací cena a náklady na údržbu, ale v poslední době hlavně spotřeba. Cessna 150 a 152 spotřebuje řádově 20 litrů paliva na hodinu letu, Zlíny 42, 43, 142... dvakrát tolik. Při ceně paliva přesahující v současnosti 45 korun za litr, je to značný rozdíl. Aerokluby létají výcvik také na letounech Z42, 43 nebo 142 nebo na Trenérech. V komerčních školách se občas potkáte s možností létat základní výcvik na dražším letadle západní provenience jako je Piper Archer.
Kolik mě bude výcvik stát?
Létání není o tom, kolik stojí pilotní průkaz, ale kolik stojí pronájem letounu. Ceny se liší u jednotlivých škol. U letounů Cessna 150/152 se cena s DPH pohybuje od 3200 korun, u Zlínů kolem 4000 korun. Komerční školy mají obvykle jednu cenu pro všechny. Aerokluby mají různé způsoby jak cenu vypočítávají. Pro vlastní členy mají obvykle cenu nižší než pro žáky, kteří se členy klubu nestanou. I mezi vlastními členy ale mnohdy aerokluby rozlišují například podle délky členství apod. V rámci výcviku musí žák odlétat minimálně 45 hodin podle výcvikové osnovy. Řádově se tak náklady na výcvik pohybují od 150.000 do 200.000 korun.
Jaký je rozdíl mezi výcvikem v komerční škole a v aeroklubu?
Školy i aerokluby učí podle stejných osnov. Cena v aeroklubu by měla být nižší než ve škole, ale vždy to neplatí. Vždy si musíte porovnat konkrétní nabídky. Komerční škola se ale bude více snažit přizpůsobit vašim možnostem, příjdete na letiště, kde vás čeká instruktor, skočíte do éra a letíte. V aeroklubu se budete naopak muset přizpůsobit vy instruktorovi. Aeroklub vás tak bude vychovávat k tomu, že o letadla se někdo musí postarat, musí je po letovém dni umýt, natankovat, uklidit do hangáru, musí zapsat palubní deníky apod. Je to o odpovědnosti a to je podle mě dobrý vklad do leteckého života, protože ten je o odpovědnosti především.
Budu muset podstoupit nějaké zdravotní prohlídky?
Ano. Před prvním samostatným letem ve výcviku musíte být držitelem průkazu zdravotní způsobilosti 2. třídy. Vstupní vyšetření musíte podstoupit na Ústavu leteckého zdravotnictví. Vyšetření které zdaleka není jen o zraku, ale také o srdci, neurologii, plících, uších apod. stojí 2222 korun. Každé dva roky (u mladých po pěti a u starších každoročně) pak budete chodit na prohlídky a prodloužení platnosti průkazu, které již provádějí i další pověření letečtí lékaři tzv. AME, jejichž seznam naleznete zde. Neděste se, vyšetření je sice podrobné, ale jeho smyslem není vybrat jen pár vyvolených, ale odhalit případné slabiny pilota a na ně najít lék, nebo opatření, které tento handicap omezí. Nevím o nikom průměrně zdravém, kdo by neprošel 2. třídou.
S jakým letadlem budu moci s průkazem PPL létat?
Průkaz PPL slouží k tomu, aby jeho majitel létal ze začátku s jednomotorovými pístovými letouny pro svou vlastní zábavu. Obvykle piloti ze začátku létají na Cessnách 150/152, které jsou hodné a jednoduché na pilotáž a pozdeji v průběhu svého pilotního života se přeškolují na složitější typy letounů jako jsou Zlíny řady 42,43 a 142 nebo Zlíny řady Trenér, které mají ostruhový podvozek a ten vyžaduje velmi odlišnou techniku pilotáže. Kvalifikaci PPL si kromě létaných typů může držitel licence rozšířit o lety v noci, dalším krokem u velké části pilotů bývá akrobatická kvalifikace... Můžete se naučit také vlekat větroně, vysazovat parašutisty... Jako pilot PPL postupně můžete létat také na vícemotorových letounech a podle pravidel IFR.
Budu moci provádět vyhlídkové lety?
Nikoli. Vyhlídkový let je tzv. letecká práce, kterou může provádět jen obchodní pilot letounů a tím se můžete stát až po odlétání 200 hodin v pozici velitele letounu tedy v podstatě po 200 hodinách nalétaných v sóle po získání licence PPL. Neznamená to ovšem, že budete muset celých 200 hodin odlétat v letadle sami. Budete moci vozit různé cestující, kteří se mohou podílet na nákladech letu. Nemůžete tedy cestujícímu naúčtovat komerční cenu za vyhlídkový let, ale můžete například kamarádovi říct, ať vám dá polovinu ceny letové hodiny, kterou zaplatíte majiteli za pronájem letadla.
Mám jako pilot PG nebo ULL nějakou úlevu?
Jako paraglidista žádnou úlevu čekat nemůžete. Zkušenosti nabyté z letů pod vrchlíkem vám ale samozřejmě pomohou při cestě vaším výcvikem PPL. Jako pilot aerodynamicky řízeného ULL máte nárok na zápočet až deseti procent hodin, které jste odlétal ve funkci velitele ULL. Nejvíce však PPL škola může svému novému adeptovi odpustit deset z 45 požadovaných hodin ve výcviku, tedy necelou čtvrtinu.
Co je na výcviku nejtěžsí?
(Letadlo — pozn. redakce) To je velmi individuální. Myslím ale, že nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že pro většinu lidí, je nejtěžší naučit se s letadlem přistávat. Obecně jde o nejsložitější manévr, letadlo je při něm velmi blízko u země a je třeba rychle reagovat na to, co si stroj zrovna usmyslí dělat :-) Vzhledem k tomu, že většině lidí trvá nějakou dobu, než začne cítit to, co dělá letadlo, co vítr a co pilot sám svými neumělými zásahy do řízení, je právě přistání pro většinu lidí nejsložitější. Je třeba udělat nejvíc různých úkonů, potřeba je dobrý odhad... Proto také je nácviku přistání věnována velká pozornost. Okruhů, při kterých odstartujete, obletíte lětiště a přistanete, si ve výcviku nalétáte nepočítaně.
Jak vysoko a rychle létají letadla, která budu jako PPL pilotovat?
S průkazem PPL začnete létat za podmínek VFR tedy za vidu. Letadla, která letí podle těchto pravidel mohou létat maximálně v letové hladině 200, což je řádově 6100 metrů nad mořem. Dostup většiny letadel, se kterými budete létat je ale nižší. Na letech, které nesměřují na velké vzdálenosti, se navíc takové výšky pro let ani nevyplatí. Takže pravděpodobně budete létat ve výšce 150 až 300 metrů nad terénem. Cessna 152 má pádovou rychlost, tedy nejmenší rychlost při které ještě letí, 38 kts což je 70 km v hodině. Maximální nepřekročitelná rychlost je necelých 150 kts, tedy asi 300 km/h. Běžně se tak s C152 létá v cestovním režimu rychlostí 160 km/h. Například Zlín 43 má pádovou rychlost 103 km/h a nepřekročitelnou rychlost 2.. km/h. V cestovním režimu létá Z43 rychlostí kolem 200 km/h.
Co když mi vysadí motor?
Jako pilot PPL budete létat ze začátku s jednomotorovým letadlem. Pokud vám vysadí a nepodaří se vám ho za letu znovu nahodit, jiný záložní v letadle není! Takže budete muset přistát v terénu. Přistání s letadlem, které váží tunu a při dosednutí se pohybuje rychlostí kolem 100 km/h je samozřejmě mimo letiště vždy velkým rizikem. Proto se ho budete učit ve výcviku. Nebudete s letadlem sice přistávat na polích, ale budete se učit v případě náhlého vysazení vybrat vhodné místo pro nouzové přistání a přiblížit se na něj.
Mohu létat v noci?
Abyste mohli létat v noci, musíte si svou PPL kvalifikaci rozšířit o lety v noci. Výcvik sestává z osmi hodin letů ve dvojím i v sóle. Budete se učit udržovat letoun vůči horizontu podle přístrojů, budete se učit odhadovat výšku pro přistání podle roztečí přistávacích světel, budete se učit přistávat se světlometem i bez něj, budete se učit také navigovat podle světel měst a neztratit se v tom nekonečném temném prostoru. Kvalifikace pro VFR lety v noci je jedním z největších dobrodružství, které při své cestě leteckým životem zažijete:-)
Jaké počasí musí být, abych mohl letět?
K tomu, abyste mohli letět podle pravidel VFR, musí být meteorologické podmínky VMC. Letová dohlednost musí být pět kilometrů pod výškou 3050 nad mořem a osm kilometrů nad touto výškou. Vzdálenost od oblaků pak musí být 1500 metrů horizontálně a 300 m vertikálně v prostorech třídy C, D a E. V prostorech nižších tří tedy F a G pod 900 metrů nad mořem nebo pod 300 metrů nad terénem musíte letět vně oblaků za dohlednosti země. Pokud takové podmínky nejsou, musíte let odložit, nebo si vyžádat tzv. zvláštní let VFR. Samozřejmě před letem musíte posoudit celkový stav počasí. Nepoletíte v bouřce, protože byste nejspíš velmi špatně dopadli, nepoletíte při větru, který je rychlejší než limit, který je povolen pro konkrétní typ letadla apod.
Kde si budu moct po získání pilotního průkazu letoun půjčovat a za jakých podmínek?
Většinou si asi budete půjčovat letoun od školy nebo aeroklubu, ve kterém létáte výcvik. Obvykle za stejných podmínek, jako ve výcviku. Komerční školy a aerokluby ale samozřejmě nabízejí možnost půjčování svých letadel i lidem, kteří se u nich neučili.
Mohu létat s PPL do zahraničí? Musím umět anglicky?
Samozřejmě. Jako pilot PPL můžete letět do ciziny, máte li doložku pro leteckou angličtinu a všeobecný průkaz radiofonisty letecké pohyblivé služby. První lety do zahraničí se ale vyplatí vyzkoušet s nějakým zkušenějším kolegou nebo instruktorem. Pro lety v Česku vám stačí omezený průkaz radiofonisty, pro jehož získání jsou mnohem jednodušší zkoušky. Komunikovat na českých letištích budete při letech VFR česky a to i s věží největšího českého letiště v Ruzyni.
Co kdybych pak chtěl být dopravním pilotem?
Cest do kokpitu dopravního letadla je několik. Buď vás vezmou na ČVUT, dopravní fakultu obor dopravní pilot a v rámci studia projdete veškerou teorii na všechny stupně výcviku zdarma. Praktické lety si ale budete muset zaplatit. U nějaké školy z kategorie FTO si také můžete zvolit tzv. integrovaný výcvik - pokud máte peníze pokupě, do tří let získáte všechny potřebné stupně výcviku a kvalifikace. No a pokud na to nespěcháte, začnete si výcvik dělat postupně po modulech. Nejdříve PPL (45 hodin výcvik), pak nálet 200 hodin, pak CPL (obchodní pilot), letecká angličtina, vícemotorové letouny, IFR - tedy lety podle přístrojů no a na konec teorie dopravního pilota. To vše ať již modulově nebo integrovaně vyjde v podstatě na 1 - 1,2 milionu korun. V poslední době je vzhledem k současné situaci v letectví stále běžnější, že dopravce nepřijímá piloty pouze s touto kvalifikací, ale požaduje také typový průkaz na konkrétní letoun, na kterém bude létat. Například u B737 takový výcvik vyjde řádově na dalších 700.000 korun.
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů