K havárii ultralehkého letounu Evektor EV-97 registrace OK-UUU 72 došlo dnes brzy odpoledne u obce Nížkov na Žďársku. Z nehody vyvázli dva muži cizí státní příslušnosti ve věku 63 a 57 let s těžkými zraněními, letoun Eurostar skončil na okraji lesa v poloze na zádech s kompletně utrženou ocasní částí trupu. Vzhledem k rozsáhlým poškozením a poloze stroje museli oba muže z letounu vyprostit přivolaní hasiči.
Ultralight podle dostupných informací vzlétal z kunovického letiště za účelem etapové cesty do Irska. O příčině nehody zatím lze jen spekulovat, vzhledem k dnešní metorologické situaci v regionu v podobě hustých mlh se však nabízí zásadní podcenění vývoje počasí. Svou roli však mohla sehrát také větší hmotnost plně naloženého stroje i relativně vyšší věk posádky.
po téměř 20ti letých zkušeností a létání s eurostárem by mě OPRAVDU zajímalo jakej vliv na nehodu mohla mít cituji ... větší hmotnost plně naloženého stroje ..... jedině že by do zavazadlového prostoru naložili 50 kg zavazadel - že by zlaté cihle ???
Nic v zlom, treba sa pozriet do WaB protokolu. Evektor s ktorym som lietal ja mal podla protokolu prazdnu hmotnost 341,3 kg. U toho mojho pri legalnych 472,5 kg s plnymi nadrzami a max. povolenymi 25 kg bagaze bola max. hmotnost posadky 32 kg :-))). Pri minimalnych 10 l v nadrzi a ziadnej bagazi bola hmotnost posadky 124 kg. V POH bola aj tabulka s tymito hodnotami. Netvrdim, ze pri dodrzani centraze v predpisanych 20-34% MAC to ero neuvezie viac, avsak treba si uvedomit, ze je to mimo mantinelov, v cervenom. Zodpovedny za dodrzanie predpisov je pilot a ak sa nieco stane taha za kratky koniec, lebo takyto argument neobstoji. Nechcel som otvarat chronicky znamu temu hmotnosti UL.
Mám za sebou dnes odpoledne 3,5h navigační let. Ne že by to bylo neletový, ale jeden rotor za druhým, ke kopcům se nedalo ani přiblížit, sice tenká, ale neprostupná vrstva mraků, hraniční kopce komplet v mracích. Kam se chtěli dostat netuším, nicméně to bylo ztracený předem. Tak jim držím palce, ať se z toho můžou poučit...
V 63 a 57 letech nelze očekávat nějaké podstatné snížení schopností jen z důvodu věku (pokud neměli jiný problém a procházeli lékařskými prohlídkami). V tomto věku se Paul Bonhomme a Nigel Lamb stali mistry světa v Red Bull Air Race. To by museli mít o 20 let více, aby bylo možno zpochybňovat jejich způsobilost z důvodu věku.
Od toho, aby se zjistilo co stalo máme UZPLN. Takže dopručuji zanechat této diskuze. Zvláště pokud jde o věk posádky.Že asi nebylo vše v pořádku z hlediska hmotnosti se dá předpokládat, ale to je u této kategorie bohužel již běžná věc......27
Vacsinou je tych pricin viac. Urcite pocasie, urcite neznamy teren.
Co sa tyka hmotnosti, lietam tiez aj UL oficialne do 472, ale v prirucke sa pise, ze vsetko bolo skusane do 600. Ano, aj som lietal 585, ide to. Ale ten UL lieta a reaguje ovela lepsie pri 450 ako pri 585 . Takze ist za spatneho pocasia v neznamom terene a blizko maximalnej hmotnosti z Kunovic do Irska, velke riziko uz same. Potom uz staci male zavahanie, pripadne dalsia chyba, alebo iba nahoda...
Nech sa cim skor uzdravia
Nerozčilujte se tady.Věk je uveden jen jako jedna z možných příčin,věk podle lékařů 50 a více už je rizikovější skupina (ne riziková),prostě je to tak člověk je na vrcholu v průměru v 27 letech po tomto věku už prostě člověk už jede z kopce,ale jsou vyjímky uvádím jenom průměrné údaje ze statistiky.Tak mě zase nenapadejte,že se třeba v 60 ti cítíte fit,možná subjektivně ale objektivně je to někde jinde,Na vojně bylo striktně na nadzvuku do padesáti podzvuk do 55 a konec,šmitec.
Milý Honzo, UZPLN vyšetří kulový jako obvykle, když jsou příčiny v podstatě všem jasné. Tento prostor pro komentáře je tu pravě proto, aby každý, kdo k tématu může nějak přispět, tak mohl učinit. Tak pokud k tématu nic nemáš, nech si prosím svá doporučení. Počasí bylo na hraně i pro lokální lítání s UL, natož pro takhle dlouhý přelet. Jediní, kteří můžou celý sled událostí osvětlit, jsou oba piloti, pokud se ze zranění vylížou. V hmotnosti bych osobně tentokrát zakopanýho psa nehledal, měli za sebou z Kunovic už dost spálenýho paliva...
Ta motivace je asi vcelku nabíledni. Měli letadlo na servisu v Kunovicích a hrozilo, že pokud neodletí teď, může je při troše smůly počasí zavřít až do jara (pokud se jednalo o let do Irska). Není divu, že Irové neodhadli vývoj podzimního počasí na Vysočině. Irové by se zase divili, že my neznáme specifika jejich přímořských podmínek.
Jak psal kolega, máte letadlo v servisu, potřebujete ho přeletět. Sledujete počasí, ale v těchto podzimních dnech je to dost nevyzpytatelné, hlavně na tak dlouhé trase. Když to nevyjde dnes, kdy je počasí relativně "dobré", kdy bude znovu dobré pro celý let? Dostupné meteorologické informace Vám taky neposkytnou přesnou informaci, zda je to letové po celé trase a zda tomu tak bude i za hodinu, dvě, tři. Je-li teplota blízká rosnému bodu, i 1 stupeň může být rozhodující, zda bude či nebude mlha. Ona se třeba kolem poledne, kdy je teplota nejvyšší rozpustí a odpoledne zase vytvoří. To okénko může být jen několik hodin. A Vy se z relativně dobrého počasí najednou dostanete do oblasti horšího počasí, ale zdá se Vám, že to jde obletět, či proletět, protože dál to opět vypadá dobře. Kdyby jste místo na sever letěli na jih, tam by to bylo dobré a mohli jste pokračovat, jenže to jste nemohli vědět a sever se zdál lepší, tak jste letěli na sever. Pokračujete dál, ale ono se to už jen zhoršuje a najednou je to špatné všude. Pár km od Vás je sice díra či ta oblačnost končí, ale to vy nevíte, kolem Vás jsou mraky až na zem a vidět je mizerně. A co teď? Stoupat do mraku do bezpečné výšky? Mám na to vybavení a zkušenosti? Přistát do terénu? Nerozbiju letadlo? Nebude lepší se pokusit doletět na nejbližší letiště nebo alespoň vhodnější louku? Spoustu pilotů to zažilo, ti šťastní to přežili a zachovali celé i letadlo, ti méně šťastní rozbili letadlo a ti kteří štěstí neměli zahynuli i s letadlem. Počasí ve VFR lítání je tou nejošemetnější věcí, hlavně když potřebujete letět z místa A do místa B. Při krátkém letu "kolem komína" je to jednodušší, dnes je škaredě neletím, a že je škaredě vidím. Ono i při delším letu "kolem komína" to může být ošemetné. Mlha, hlha se rozpustila, letím. Je pěkně, odletím dál od letiště, polítám, vracím se a ejhle, kde je letiště? Pod tou mlhou, která se před dvěma hodinama rozpustila a teď je tam už zase.
To je vsetko pravda. Ale. Natiska sa mi otazka ze v pripade cakania na lepsie pocasie je niekomu kto ma lietadlo povedzme za 50000eur vela dat za dalsie 4 dni alebo viac za ubytovanie? Dalsia vec planovanie letu. Moj nazor je ten ze Europa ma dost hustu siet hociakych letisk a ploch kde by bolo mozne s takym lietadielkom pristat. Ale nechcem rozvadzat iba som sa zamyslel z mojho pohladu. Pockajme si na vysledky vysetrovania.
Je to všechno o přípravě a vyhodnocení vlastních schopností. Málokde v Evropě je k dispozici tak ucelený soubor předletových informací jako u nás, jen to chce umět (a někdy i chtít) s nimi pracovat.1
No nevim jak to panove meli vymyslene, takovyhle prelet v tomto obdobi by se mel planovat etapove se spoustou alternate, nadruhou stranu treba planovani meli ok a proste je to zavrelo, posledni dny pozoruji ze TAFy jsou k nicemu a METARy se casto neschoduji s pocasim na letisti,jak je ted v rijnu pocasi dynamicke. Je dostupna cela rada informaci jak u nas tak v evrope, ale kolikrat uz ty informace nejsou pravda...