Slovenský výrobce Aerospool dosáhl se svým Dynamicem WT-9 koncem minulého měsíce dalšího milníku, když po dlouhém procesu konečně získal pro svůj dvoumístný letoun certifikaci CS-LSA RTC. To mimo jiné umožní využívat Dynamiky jako výcvikové stroje pro kvalifikaci PPL v zemích EASA, tak i vyšší užitečné zatížení vzhledem k maximální vzletové hmotnosti posunuté o celých 100 kg výš.
Certifikace CS-LSA
|
Užitečné zatížení stroje, které nyní přesahuje hodnotu 300 kg, se ovšem může měnit v závislosti na pestrých možnostech volitelné výbavy, a to včetně zatahovacího podvozku. Prázdná hmostnost stroje tak může dosáhnout až 350 kg s užitečným zatížením 250 kg. I když zatahovací podvozek není pro Dynamic úplně novým prvkem, pro UL verzi s MTOW 450 kg šlo o poměrně nepraktický prvek.
Navýšení hmotností se přitom negativně odrazilo na výkonech stroje, který se stále stejnou pohonnou jednotkou, Rotaxem 912 ULS2, dosahuje maximální rychlosti na úrovni moře o deset km/h nižší, než jeho původní ultralehká verze. Došlo i k výraznému snížení stoupavosti asi na 5,5 m/s oproti původním 7 m/s a navíc i mírnému snížení doletu. Co se doletu týče, v praxi dojde trochu paradoxně spíše k jeho zvýšení vzhledem k tomu, že letadlo může startovat (a přistávat) s hmotností až 600 kg a nemusí tedy už tak často docházet ke kompromisům mezi hmotností nákladu a množstvím paliva.
WT9 Dynamic se zatahovacím podvozkem / Foto Aerospool