Nový Air Force One zřejmě bude nepřevzatý Boeing ruského Transaera

04.08.2017

Nový Air Force One zřejmě bude nepřevzatý Boeing ruského Transaera
Nový Air Force One zřejmě bude nepřevzatý Boeing ruského Transaera (Zdroj: Aeroweb.cz)

Z důvodu finanční úspory zvažuje americké letectvo v otázce nových letounů pro prezidenta Spojených států odkup dvojice již vyrobených zakonzervovaných letounů 747 namísto pořízení zcela nových strojů. Začátkem týdne to oznámila americká administrativa poté, co se dlouhou dobu diskutovalo o tlaku prezidenta Donalda Trumpa na výrazné zlevnění či dokonce zrušení projektu nových Air Force One.

I když původní plán na speciální přestavbu hned dvou Boeingů 747-8i zůstává, konkrétními stroji, které takovou úpravou projdou, budou zřejmě letouny registrací N894BA a N895BA už dva roky uskladněné Boeingem v Mohavské poušti. Stroje si v roce 2013 objednal ruský dopravce Transaero, o dva roky později však ze zakázky sešlo poté, co v říjnu 2015 vyhlásil dopravce bankrot. 

I přes nákup zřejmě zlevněných letounů a mírně snížené požadavky na finální podobu strojů však není jisté, jak významné úspory takové kroky přinesou. Už dříve americké letectvo odhadlo konečnou cenu za oba letouny na 3,2 miliardy dolarů, tedy již asi o 20 % méně, než bylo na nákup a přestavbu strojů vyčleněno. Největší část ceny (asi dvě třetiny celkové částky) přitom tvoří samotná přestavba do verze VIP spolu s celou řadou unikátního bezpečnostního a komunikačního vybavení. To paradoxně může mluvit v neprospěch už dokončených letounů, u nichž lze při přestavbě předpokládat nadstandardní investice do prvků, které by byly do nově stavěného stroje zakomponovány již během kompletace (kupříkladu jde o systém tankování paliva ze letu či ochranu proti ionizujícímu záření).

Už nyní je však jisté, že celý proces předefinování zakázky pozdrží uvedení Boeingů do služby výrazně přes původně plánovanou první polovinu následujícího roku. Stávajícím VC-25A přitom končí životnost v tomto roce. Odkup již vyrobených letounů navíc příliš nepomůže ani samotnému výrobci, který se již delší dobu potýká s nezájmem o svou vlajkovou loď a hrozí, že bude muset výrobu Jumba po téměř pěti dekádách ukončit.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Boeing


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář