Dravec na sedadle 25A

13.07.2017 1 příspěvek

Transport zvířat na palubách letadel je dnes v letectví stejně samozřejmá věc jako přeprava lidí. Dravého sokola na sedadle u okénka by nicméně čekal asi málokdo.

Dravec na sedadle 25A
Dravec na sedadle 25A (Zdroj: Aeroweb.cz)

Za peníze koupíš vše

Bohatí ropní šejkové či členové královských rodin z Perského zálivu přepravují své okřídlené mazlíčky zpravidla na palubách soukromých letadel případně jako cargo. Existuje však i řada výjimek. Například na počátku tohoto roku se hitem internetu stala kuriózní fotografie z letadla jedné blíže nespecifikované aerolinky (hovoří se o Royal Jordanian Airlines či Saudia). Co vzbudilo takový rozruch? Asi osmdesátka sokolů sedících či spíše stojících na speciálně upravených sedadlech, pro něž zakoupil letenky jejich majitel, saudskoarabských princ. Bláznivý nápad, řeknou si mnozí. Na Středním Východě ale nejde o nijak neobvyklou věc a právě aerolinky z tohoto regionu to jako jedny z mála na světě umožňují.


Foto Cnn.com

Proč právě sokoli? Odpověď je jednoduchá. V zemích Perského zálivu je sokolnictví historicky zakořeněno a navíc se zde nachází asi polovina jejich celosvětové populace. Sokolům je zde věnována speciální péče a například ve Spojených arabských emirátech, kde je dokonce tento dravec vyobrazen ve znaku, existuje i specializovaná nemocnice, muzeum věnované těmto ptákům či si zde můžete koupit i luxusní automobil Bentley ve speciální úpravě určené vášnivým sokolníkům. Avšak paradoxně právě v této zemi je lov v rámci sokolnictví zakázaný, a proto s dravci létají jejich majitelé na loviště do Pákistánu, Ázerbájdžánu, Kazachstánu, Íránu, Maroka a dalších zemí.

Takoví cestující sokoli musí mít vedle ostatních dokladů například i cestovní pas, a to zejména z důvodu boje proti ilegálnímu obchodu. Doklad je platný tři roky, obsahuje identifikační číslo a pochopitelně na něm nemusí být fotografie „držitele“. První z nich byl vydán už v roce 2003 a o deset let později se jimi mohlo „prokazovat“ 28 000 sokolů.

Se sokolem brzy třeba i z Prahy

Stejně jako mají aerolinky často různá pravidla pro přepravu běžných zavazadel, liší se u leteckých společností ze Středního Východu i podmínky v oblasti přepravy sokolů. Všechny shodně dbají na bezpečnost a hygienu. Sokolové jsou připoutáni na speciálních bidýlkách a celá sedačka musí být samozřejmě patřičně zakryta, aby nedošlo k jejímu znečištění. Majitel dravce je během cesty také zodpovědný za přísun potravy a tekutin.

V čem se však pravidla aerolinek liší, je různý počet přepravovaných dravců. Například Qatar Airways podle svých internetových stránek umožňují každému cestujícímu transport jednoho sokola v ekonomické třídě s tím, že jich zde celkově nesmí být více než šest. Vedle toho mohou být přepravováni v nákladovém prostoru letadla jako zapsané zavazadlo.


Foto Markosun.com

Je zajímavé, že oproti některým jiným dopravcům z této oblasti Qatar Airways neomezují cestující v tom, odkud-kam mohou být sokoli dopravování (s jedinou výjimkou cesty z/do Tunisu). Například za cestu z Evropy do Kataru v ekonomické třídě tak zaplatí majitel opeřence 240 dolarů (asi 5 500 Kč). Stejně tak může stát i „sokolí letenka“ z pražského letiště Václava Havla, jelikož Qatar Airways oznámily otevření přímé linky spojující Dauhá s českou metropolí již od 21. srpna letošního roku.


Foto Qatarairways.com (kliknout pro zvětšení)

Teď můžete možná namítat, že ze Středního Východu k nám již řadu let létá třeba velký konkurent Emirates, nicméně tento dopravce umožňuje přepravu dravých opeřenců na palubě svých letadel pouze do vybraných destinací v Pákistánu, a z Prahy si jej tak vzít nemůžete.

Samozřejmě i Etihad Airways ze sousedního Abu Dhabí svým pasažérům umožňují přepravu sokolů na palubě, přičemž žádné jiné zvíře si sem kromě slepeckých psů vzít nemůžete (mimochodem toto pravidlo je podobné u mnoha aerolinek z tohoto regionu). Oproti Emirates však rozlišují, zda pasažér letí v ekonomické, business či první třídě. Dostupné zdroje hovoří o tom, že pokud cestujete v Coral Economy Class, můžete si vzít až dva sokoly, v Pearl Business Class až čtyři a v Diamond First Class také čtyři. Základní cena za jejich přepravu je trojnásobek sazby za nadrozměrné zavazadlo a v případě skupinové přepravy si cestující musí zakoupit další samostatné sedadlo.


Foto Ign.co

Vlajkový dopravce jordánského království, Royal Jordanian Airlines, umožňuje v rámci Perského zálivu v ekonomické třídě svých letounů přepravu jak malých domácích mazlíčků, tak i sokolů. Jejich majitel však musí opět splnit řadu podmínek a sáhnout trochu hlouběji do peněženky. Přeprava jednoho dravce totiž vyjde na trojnásobek běžné ceny za nadrozměrné zavazadlo. Maximální počet transportovaných sokolů je v případě Royal Jordanian 10 opeřenců v případě jednouličkových strojů, respektive 15 na palubě širokotrupých letounů (nicméně jak víme z případu saudskoarabského prince, každé pravidlo je občas potvrzenou nějakou výjimkou…). Na jednom sedadle je možné přepravovat maximálně dva sokoly.

Přizpůsobivá Lufthansa

Oproti tomu, co bychom možná očekávali, není v současné době přeprava dravých sokolů v rámci pravidelných linek přímo na palubě už pouze doménou aerolinek z arabského světa. Solventnost šejků donutila pozměnit pravidla řadu dalších aerolinek. Z těch evropských jmenujme například německou Lufthansu, která transport opeřenců umožňuje cestujícím od roku 2014. Dceřiná firma dopravce Lufthansa Technik ve spolupráci s dalšími specialisty k tomuto účelu dokonce vyvinula speciální přepravní kit The Falcon Master, který posádce umožnuje jednoduchou přípravu místa pro sokoly, a ti tak během cesty nenapáchají „mnoho škod“. Původně byl tento kit určen pro využití v soukromých tryskáčích, ale hodí se i do velkých dopravních letadel. Jedna sestava zabere až dvě řady sedadel (šest míst) a stojí asi 50 000 eur.


Foto Laughingsquid.com

Pokud si ale myslíte, že sokol je vedle malých psů a koček ta největší bizarnost ze zvířecí říše, která může na palubě vzbudit pozdvižení, mýlíte se. Existuje řada dalších. Pravidla některých aerolinek povolují vzít si s sebou do letadla i malé hlodavce, králíky, ryby (nebo spíše rybičky), želvy či papoušky a jiné malé domestikované ptactvo. Zvláštní kategorií je pak tzv. emoční podpora či „asistenční zvíře“. Takto se už proletěli například krocan, malé prase či poník.

Mohlo by vás zajímat



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

sokoli

13.07.2017 v 11:53 Dan

Diky za clanek. V dobe, kdy papirova letenka v podobe male knizky byla bezna vec, jsem si rad z nudy pri letu cetl v podminkach aerolinek ze zalivu, kolik si muzu sebou vzit sokolu a do jake tridy.

Odpovědět

Přidat komentář