Speciální stratosférický kluzák Perlan 2 stejnojmenné americké společnosti se v příštích dnech pokusí o překonání výškového rekordu pro bezmotorová letadla, stanovený v roce 2006 Stevem Fosettem ve speciálně upraveném DG505M.
Do rekordní výšky 15 460 m vystoupal před devíti lety americký dobrodruh spolu s testovacím pilotem Einarem Elevondsonem v rámci projektu nazývaného Perlan 1. Druhý z dvojice nyní již jen jako zakladatel společnosti usiluje o překonání tohoto rekordu s novým strojem, se kterým chce ve vlně za jihoamerickými Andami vystoupat do výšky přesahující 60 000 stop (18 300 m). Celý tým Perlanu se již přesunul do patagonského El Calafate, kde plánuje vyčkat nejvhodnějších povětrnostních podmínek. Sám Jim Payne, pilot Perlanu 2, však nepředpokládá, že by se ještě během letošní sezóny podařilo kromě prolomení Fosettova rekordu dosáhnout i vysněných osmnácti kilometrů. Stroj postavený za technické spolupráce se společností Airbus totiž čeká ještě řada náročných testů, jak bude tým vedený Elevondsonem s každým letem postupně zvyšovat letovou hladinu.
Perlan 2 / Foto The Perlan Project
Samotný větroň, vyprojektovaný pouze pro účel překonání hranice 60 000 stop, nabízí celou řadu výhod oproti svému předchůdci, kterým byl pouze mírně upravený sériově vyráběný kluzák. Perlan 2 má například jako jediný větroň na světě přetlakovou kabinu, posádka tak nemusí řešit nepohodlí objemných a nemotorných přetlakových obleků. Stroj o rozpětí 25,6 m a vzletové hmotnosti 816 kg se přitom bude na hranici stratosféry díky řidšímu vzduchu pohybovat rychlostí až Mach 0,62. Každý pokusný let by měl trvat kolem pěti hodin, z čehož celou hodinu potrvá vlek za vlečným letadlem, načež bude následovat tříhodinový výstup a asi hodinový sestup. Zásoby kyslíku a elektrické energie však umožňují i pro případ nouze zůstat Perlanu 2 ve vzduchu až po dobu osmi hodin.