Společnost Lockheed Martin minulý týden informovala veřejnost o prvním letu civilní varianty známého Super Herculesu. Nákladní letoun s označením LM-100J k němu odstartoval ve čtvrtek z mariettského letiště na jihovýchodě Spojených států.
Zkušební pilot Wayne Roberts byl s chováním stroje spokojen a zhodnotil ho jako bezchybné. S novým nákladním letounem absolvoval stejnou zkušební trať nad americkými státy Georgie a Alabama, jakou společnost používá pro zkoušky vojenských letounů C-130J Super Hercules. Let trval téměř tři hodiny a LM-100J při něm nastoupal až do výšky přes 3 300 metrů. Po dokončení výrobních testů, mezi které patřila i čtvrteční vzdušná premiéra, počítá Lockheed Martin s další řadou zkušebních letů realizovaných za účelem získání typového certifikátu od amerického leteckého úřadu FAA, které očekává během roku 2018.
Foto Lockheed Martin
LM-100J navazuje na řadu L-100, která je civilní verzí léty prověřeného vojenského Herculesu C-130. V letech 1965 až 1992 výrobce prodal více jak 100 těchto nákladních letounů. A stejně jako se dříve dočkal Hercules své civilní varianty, se dnes dočkal i Super Hercules C-130J téhož.
Vývoj nového letounu se mohl opřít o zkušenosti získané z více jak 1,5 milionu stroji Super Hercules nalétaných hodin. Hlavním mottem novinky z dílny společnosti Lockheed Martin je víceúčelovost, která v sobě zahrnuje možnost přepravy rozmanitých nákladů, schopnost plnit různé úkoly i operovat z neupravených a kratších ploch. Předpokladem výrobce je, že civilní Super Hercules bude možné spatřit např. při přepravě rozměrných nákladů, při hašení požárů, na humanitárních misích, průzkumných operacích i ve zdravotnických službách.
Turbovrtulový letoun pohání čtveřice motorů Rolls-Royce AE2100D3 a v součinnosti s nově použitými šestilistými vrtulemi Dowty R391 nabízí dle výrobce oproti předchozímu civilnímu Herculesu mimo jiné vyšší rychlost (maximální cestovní 660 km/h) a nižší spotřebu.