V ruském Irkutsku nedaleko Bajkalského jezera včera poprvé vzlétnul ruský dopravní letoun MC-21-300. Jeho výrobce, společnost Irkut, součást Sjednocené letecké korporace OAK (Объединенная авиастроительная корпорация), o tom tentýž den informoval veřejnost na svých stránkách.
Foto Irkut
Irkutský letecký závod není na poli výroby letadel žádným nováčkem. Pod různými jmény působí v oboru již přes 80 let. Za tu dobu společnost postavila více jak 7 000 kusů různých typů letadel a dnes vyrábí např. bojové letouny Suchoj Su-30MK nebo Jakovlev Jak-130 a svoji produkci rozšířila i o civilní rodinu dopravních strojů MC-21.
Z letiště ležícího přímo u továrny odstartovala včera dvojice zkušebních pilotů s novým strojem k jeho premiérovému půlhodinovému letu. Během něj se piloti s letadlem pohybovali převážně ve výšce jednoho kilometru rychlostí 300 km/h a testovali základní letové vlastnosti, ovládání letounu a funkci pohonných jednotek. Součástí zkoušek bylo i přiblížení a nízký průlet nad dráhou. Podle velitele letounu Olega Kononěnka první let neodhalil žádné skutečnosti, které by bránily pokračování letových zkoušek. Druhý z pilotů, Roman Taskajev, potvrdil, že všechny sledované systémy fungovaly bez závad.
Foto Irkut
MC-21-300 je dvoumotorový úzkotrupý letoun až pro 211 cestujících. Podle výrobce disponuje nejširším trupem v kategorii strojů s jednou uličkou, což přináší více komfortu pro pasažéry i posádku. V souladu s dnešním trendem jsou mezi konstrukčními materiály nezanedbatelně zastoupeny i kompozity. Letoun je poháněn americkými motory Pratt & Whitney PW1431G a jako s alternativou výrobce počítá s ruskými motory Aviadvigatěl PD-14.
Při doletu kolem 6 000 km se tak může stát MC-21-300 konkurencí velikostí srovnatelnému Airbusu A320neo nebo Boeingům 737 MAX 8 (9). V tiskové zprávě výrobce uvádí, že na včera poprvé zaletěný stroj již nyní eviduje 175 objednávek.