Nový ambiciózní kompozitový akrobatický letoun GameBird má typový certifikát

18.05.2017 3 příspěvky

Nový ambiciózní kompozitový akrobatický letoun GameBird má typový certifikát
Nový ambiciózní kompozitový akrobatický letoun GameBird má typový certifikát (Zdroj: Aeroweb.cz)

Na konci minulého týdne Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA na svých stránkách informovala o dubnovém udělení typového certifikátu akrobatickému letounu GB1 GameBird společnosti Game Composites. Kompozitový akrobat je dimenzován na kladné i záporné přetížení až 10 g a může tak být létán na všech soutěžních úrovních.

Společnost Game Composites založil vnuk zakladatele amerického Walmartu Steuart L. Walton a známý německý akrobatický pilot a letecký designer Philipp Steinbach. Jak se můžeme dočíst na stránkách výrobce, založení společnosti mělo jasně definovaný cíl. Navržení, certifikaci a výrobu nejlepšího akrobatického a zároveň pro cestování vhodného letounu.


Foto Game Composites

V roce 2013 zahájila společnost svoji činnost ve Velké Británii. Tamtéž o dva roky později představila první prototyp a v červenci 2015 GameBird poprvé vzlétnul. Následovalo další testování, jehož úspěšným završením bylo letošní udělení typového certifikátu Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví. Po dokončení vývoje a certifikace by se výroba letounu měla přesunout do amerického Bentonville. Vývoj letounu nese i českou stopu. Certifikační testy kompozitních vzorků v extrémních atmosférických podmínkách provedl Letecký ústav Vysokého učení technického v Brně.

Základním stavebním materiálem dvousedadlového letounu tandemového uspořádání GB1 GameBird je kompozit na bázi uhlíkového vlákna. Během 18měsíčního testování byla konstrukce stroje podrobena např. více jak 140 000 cyklům namáhání odpovídajícího +/- 11,7 g, aniž by došlo k jejímu poškození. Na závěr této sekvence ještě následoval test zatížení na úrovni 19 g při teplotě 72° Celsia se stejným výsledkem.


Foto Game Composites

Na to, že si s novým akrobatem lze zalétat opravdu živě, ukazuje např. nízká prázdná hmotnost této dvousedadlovky, necelých 600 kg, použitý šestiválec Lycoming AEIO-580B1A o výkonu přes 300 koní a schopnost provést více jak jeden výkrut za sekundu. Při tom všem se lze s letounem GB1 GameBird vydat i na delší výlet. Je totiž vybaven třemi nádržemi. Jednou akrobatickou v trupu a dvěma dalšími v křídlech a při cestovní rychlosti 370 km/h se na jedno natankování můžete dle výrobce vydat i s půlhodinovou rezervou až do 1 850 km vzdáleného cíle.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

podvozek

18.05.2017 v 14:59 om

Ahoj, proc maji ty akrobaticke specialy vetsinou ostruhovy podvozek? Je to kvuli odporu?

Odpovědět

nazor

18.05.2017 v 15:08 Tomas

Moj nazor je ze to je koli vyvazeniu pretoze to lietadlo je velmi lahke oproti vahe motora.

Odpovědět

RE: podvozek

19.05.2017 v 9:46 Karel

Je lehčí, pevnější, má menší odpor. Umožňuje použití větší vrtule (přední noha by musela být hodně dlouhá, případně celý podvozek vysoký). Možná tam bude i nepatrný rozdíl v ovladatelnosti ve prospěch zádového. Příďová noha je vlasně další vertikální stabilizátor, hlavně s krytem kola. A taky je záďový podvozek mnohem elegantnější :-) Příďový podvozek je pohodlnější při pojíždění a vzletu, ale to není u akrobatických speciálů priorita. Podvozek má být buď pevný záďový nebo zatahovací. Nejlépe záďový zatahovací :-)

Odpovědět

Přidat komentář