Včera společnost Boeing v tiskové zprávě oznámila dodání prvního Boeingu 737 MAX svému zákazníkovi, malajsijskému leteckému dopravci Malindo Air. Navzdory dílčím komplikacím s motory LEAP-1B, o kterých jsme na Aerowebu psali minulý týden, tak dodávky prvních letounů nové generace probíhají podle plánu.
Začátkem května byly pozastaveny všechny lety strojů 737 MAX. Během kontroly výroby motorů LEAP-1B společnosti CFM International byla totiž zjištěna odchylka od standardních postupů, která mohla potenciálně vést k nedostatečné pevnosti části nízkotlaké turbíny. Tato anomálie se týkala jen malého množství motorů, z bezpečnostních důvodů však byla dočasně uzemněna celá řada 737 MAX.
Foto Boeing
Na základě zjištěných informací a výrobcem provedených opatření 12. května americký letecký úřad umožnil Boeingu obnovit provoz letounů 737 MAX s výjimkou těch, které jsou osazeny motory s potenciálně vadným diskem nízkotlaké turbíny.
I díky tomu Boeing mohl dostát svému prohlášení, že výrobní anomálie části motorů nijak výrazně neovlivní dodávky letounů prvním zákazníkům a Malindo Air mohl včera v americkém Seattlu převzít první Boeing 737 MAX 8 do svojí flotily. Asijský dopravce je součástí Lion Air Group a nový letoun už je v barvách odpovídajících nové obchodní značce.
Výrobce ve svém včerejším prohlášení uvádí, že 737 MAX je nejrychleji prodávaným Boeingem v historii a aktuálně eviduje na novou řadu svých inovovaných úzkotrupých letounů celkem téměř 3 700 objednávek od 87 zákazníků.