FAA posvětila sériovou výrobu netradičního letounu Cirrus Vision Jet

04.05.2017 1 příspěvek

FAA posvětila sériovou výrobu netradičního letounu Cirrus Vision Jet
FAA posvětila sériovou výrobu netradičního letounu Cirrus Vision Jet (Zdroj: Aeroweb.cz)

Společnost Cirrus Aircraft získala 2. května od amerického leteckého úřadu FAA výrobní certifikaci pro svůj stroj Cirrus Vision Jet. Díky ní nebude každý jeden vyrobený exemplář tohoto proudového letounu podléhat inspekci FAA a lze ji brát i jako úspěšné završení desetiletého vývoje.

Cirrus Vision Jet, známý také pod označením Cirrus Vision SF50, je netradiční svou koncepcí, která mimo jiné počítá s tím, že na rozdíl od většiny letů bizjetů bude pilotem vlastník letadla nebo obecně neprofesionální pilot. Proto také pro stroj jeho výrobce zavedl novou kategorii „Personal Jet“, kterou umísťuje mezi vysoce výkonné pístové letouny a kategorii Very Light Jet.


Foto Cirrus

Letoun jako takový FAA certifikovala na konci října loňského roku. V prosinci pak výrobce dodal sedmimístný Vision Jet svému prvnímu zákazníkovi. Další dva proudové Cirrusy si noví majitelé převzali letos v lednu. Udělení výrobní certifikace dle společnosti Cirrus Aircraft umožní urychlení výroby a dodávek letounů, na které nyní eviduje už 600 objednávek.

Cirrus Vision Jet se ve své konstrukci drží z pístové řady osvědčené technologie postavené na bázi uhlíkových vláken, disponuje přetlakovou kabinou a je vybaven záchranným padákovým systémem CAPS, což mezi proudovými letouny není běžná záležitost. Na první pohled ho od pístových verzí poznáme nejen absencí vrtule, kterou nahrazuje na trupu posazený proudový motor Williams International FJ33-5A, ale i sdruženými, tzv. motýlkovými, ocasními plochami.

Dle výrobce je dolet proudového Cirrusu až 2 200 km, což pro představu odpovídá vzdálenosti mezi Prahou a Gibraltarem, maximální cestovní rychlost přes 550 km/h, pádová 124 km/h. Pro vzlet přes patnáctimetrovou překážku budeme potřebovat kilometr a pro dojezd po přistání cca poloviční vzdálenost.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Cirrus


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

krásný letadlo

04.05.2017 v 14:59 M!

Kdybych byl boháč, ideální letadlo... líbí se mi.. :)

Odpovědět

Přidat komentář