Americká přepravní společnost UPS (United Parcel Service) v úterý 21. února oznámila, že tento týden ve spolupráci se společností Workhorse Group úspěšně testovala na Floridě doručování zásilek pomocí dronu. Ve svém konceptu počítá s jeho umístěním v dokovací stanici na střeše rozvážkového vozidla. Odtud bude bezpilotní dopravní prostředek doručovat lehčí zásilky do míst nepříliš vzdálených hlavní trase rozvozu, na které bude řidič provádět přepravu běžným způsobem.
V rámci řešení otázky efektivity rozvozu přišla společnost UPS s nápadem využití dronů pro doručování do složitějších oblastí. Příkladem jsou odlehlejší destinace na venkově, kde kvůli jedné zásilce doručovatel musí najet několik kilometrů, což stojí čas i peníze. Dalším příkladem je topologie rozvážkové trasy s mnoha odbočkami, ty může opět obsloužit autonomní dron, zatímco řidič se drží trasy s větší hustotou navazujících doručovacích míst. Přepravce očekává, že takové řešení přinese úspory. Vyčíslil je na 50 milionů amerických dolarů ročně za jednu míli ušetřenou denně každým jejím doručovatelem. Přičemž na rozdíl od známého konceptu zapojení dronů společností Amazon zůstává zachována klíčová role doručovatelů a není potřeba budovat síť meziskladů.
Pro doručování zásilek byl testován osmivrtulový Autonomous Drone Delivery System HorseFly společnosti Workhorse Group, který je integrován do elektrických nebo hybridních zásilkových vozů téže společnosti. Uveze až 4,5 kg, ve vzduchu se může pohybovat na jedno nabití půl hodiny a vyvine rychlost až 80 km/h. Jeho součástí je GPS navigace, kompas, infračervená kamera a zařízení pro datovou komunikaci.
V prvním kroku doručovatel uvnitř auta vloží do podvěšeného přepravníku požadovanou zásilku, na obrazovce zvolí cíl a dron může vyrazit. Sám pak pokračuje v osobním doručování, zatímco dron samostatně letí na místo určení, kde může být pro větší bezpečnost a preciznost uložení zásilky na dálku monitorován a ovládán operátorem na základě obrazu z kamery. Po vyložení zásilky se dron autonomně vrací do zásilkového vozu, kde se v dokovací stanici dobíjí pro další let.
Jelikož technologie a potenciál využití bezpilotních dopravních prostředků leckdy předbíhá stávající legislativu, vyvíjí společnost UPS aktivitu i tímto směrem. Má svoje zastoupení v poradním výboru amerického leteckého úřadu FAA, kde má možnost přímého působení na tvorbu nových norem v této oblasti.