Ať už létáte po vlastech českých či po Evropě, nejspíš jste stáli či stojíte před otázkou, jaký vhodný plánovací a navigační software si pořídit. Vyzkoušeli jsme ty nejznámější aplikace a přinášíme vám jejich komplexní přehled a hodnocení.
Skvělá aplikace pro plánování VFR letů včetně navigace za letu. Obsahuje kvalitní a aktuální mapy pro celou Evropu a aktuální počasí. Skvělé intuitivní ovládání a velmi příjemná práce s aplikací. Vytváří navigační štítek. Nejlepší poměr cena/výkon ze všech testovaných aplikací.
Cena: 4 800 Kč (orientačně na rok s VFR mapami pro celou Evropu)
Hodnocení: 5/5
Dostupné pro: web, Android, iOS
Pokud jste zvyklí na ovládání některé z ručních leteckých navigací od Garmina (GPS MAP 500/795), pak se v této aplikaci velmi rychle zorientujete. Obsahuje vektorové mapy vzdušného prostoru Evropy (nebo dle objednávky i ostatních kontinentů), integrované mapky letšť z Eurocontrolu, mapu terénu, meteorologické informace včetně srážkového radaru. Spolupracuje s ostatními produkty Garmin, má možnost propojit s ADS-B pro přehled o ostatním provozu nebo nahrát letový plán přímo do letadlové GPS.
Cena: 10 600 Kč (orientačně na rok s VFR mapami pro celou Evropu)
Hodnocení: 4/5
Dostupné pro: Android, iOS
Tato aplikace pro iPad/iPhone nahrazuje dříve vydávané tištěné mapy pro lety VFR od Jeppesenu. Jeppesen FliteDeck je silný v tom, že je opravdu jednoduchý a přehledný. Obsahuje mapu vzdušného prostoru a informace o letištích přímo v mapě, když letiště přiblížíte, což je velmi příjemné. Samozřejmě vytváří navigační štítek a také disponuje informacemi o počasí včetně srážkového radaru.
Cena: 9 420 Kč (orientačně na rok s VFR mapami pro celou Evropu)
Hodnocení: 4/5
Dostupné pro: iOS
Aplikace pro letovou přípravu a navigaci za letu. Aplikace obsahuje letecké mapy Evropy, terén, základní informace o letištích. Bohužel její ovládání je značně neintuitivní a na mnoha zařízeních i pomalé. Nicméně pro zcela základní navigaci bez větších nároků na komfort je aplikace dostatečná.
Cena: 1 350 Kč (orientačně na rok s VFR mapami pro celou Evropu)
Hodnocení: 1/5
Dostupné pro: Android, iOS
Web, který ačkoliv neposlouží přímo k navigaci, neměl by v tomto výčtu chybět. Obsahuje letecké prostory pro celý svět. Jednoduše vytváří navigační štítek. Informace o letištích v omezeném rozsahu i pro Evropu. Navíc zahrnuje informace o aktuálním počasí, METARy, TAFy a radarové snímky. Jedná se pouze o webovou aplikaci, pro naplánování letu ale může posloužit více než dobře.
Zatím to nejlepší pro plánování a podávání IFR letových plánů. Aplikace navrhne optimální trasu podle letových cest (autorouting) a předschválí trasu s Eurocontrolem. Velice intuitivní ovládání s přehlednými funkcemi. Aplikace obsahuje IFR mapky z AIPů Evropy (Eurocontrolu) a kvalitní meteorologický briefing pro předletovou přípravu. Pro podávání jen VFR letových plánu zbytečně komplexní nástroj. Aplikace není určena pro navigaci za letu.
Cena: 6 750 Kč (orientačně na rok s IFR mapami pro celou Evropu)
Hodnocení: 5/5
Dostupné pro: web, Android, iOS
Aplikace pro iPad/iPhone obsahuje traťové a přibližovací mapy Jeppesen nezbytné pro lety IFR včetně počasí. Umožňuje importovat letový plán přímo z aplikace RocketRoute.
Cena: 23 500 Kč (orientačně na rok s IFR mapami pro celou Evropu)
Hodnocení: 4/5
Dostupné pro: iOS
Neobsahuje METARy a TAFy. Zobrazuje počasí v destinacích v běžné občanské předpovědi, nicméně aplikace obsahuje přehledný srážkový radar pro celou Evropu a IR satelitní snímek oblačnosti.
Přehledná aplikace o počasí v ČR. Základem je srážkový radar a dále aplikace s mapou zobrazuje METARy, TAFy, webové kamery, detekce blesků a vertikální profil větru.
S hodnocením téhle aplikace rozhodně nemůžu souhlasit. Neintuitivnost by mě nikdy nenapadla, ke všemu se dá velice jednoduše proklikat, ať už to je blbuvzdorné plánování trati, nebo výroba FPL (kterou aplikaci taky umí sama). Za svoji cenu kolem 13 stovek splňjue uplně všechno, co by člověk od letecké navigace očekával, sám sem s ní něco nalétal po Evropě a speciálně pro VFR je vážně super. Snad jediný bod, se kterým se dá souhlasit, je jistá pomalost aplikace. Používám ji na obstarožním iPadu 2, kde občas trvá, než se vzpamatuje a uvědomí si, co po ní chci, ale u známých s novějším železem je veškerá pomalost pryč.
Myslím že by mohla být i cena jako jeden prvek hodnocení. Konkrétně AirNav Pro, která od Vás dostala jeden bod by si zasloužila víc. Na iPadu (i "slabší" 2generace) chodí svižně a zcela bez problémů a po pár týdnech používání se i intuitivnost dostaví. Roční předplatné prostorů pro celý svět je za 20EUR. S ohledem na "funkce/cena" bych dal rozhodně víc a možná v tomto poměru by mohla být i na prvním místě. Samozřejmě mluvím POUZE o verzi pro iOS tedy pro tablety Apple. Verze AirNavPro pro Android je skutečně na některých zařízeních pomalá (zde je vidět stabilita a odladěnost iOS), ale hlavně je pro Android hrozně očesaná, má polovinu věcí co na iOS. Mohu posoudit, mám obě. Na Android je dobrá a levná aplikace Fly is Fun, ale má slabší mapové podklady. Na počasí používám placenou Skymet (Flight Meteo - cca 120Kč pro iOs i Android, dostupná i Free s omezením) a pro rychlý přehled metarů a Tafů používám aplikaci "MetaM" (Android). Těch na počasí jsou ale stovky... Nicméně vše je subjektivní a každý má jiné preference. Nepochybuji o kvalitě SkyDeamonu nebo aplikací od Garminu a Jeppesnu, možná ale jejich cenová politika, dost pilotů letajících za VFR, odrazuje. Nicméně vše je subjektivní a výběr velký...
Ve vyctu mi chybi aplikace autorouter (autorouter.eu) ktera ma obdobnou pouzitelnost jako rocketroute s tim rozdilem, ze je zdarma. Dokaze podat a spravovat letovy plan, automaticke trasovani( i se SIDy a STARy,dokaze vymyslet kombinace jako IFR - VFR - IFR), vytvori obsahly briefing ( dle meho lepsi nez RR) a v kombinaci s aplikaci telegram si diky ni muzete velice rychle prikazove zjistit ruzne aktualni meteo informace. Nevyhoda je mozna v tom ze je pouze webova, ovsem me na tabletu funguje pres prohlizec perfektne.
nevím kdo přišel s tímto hodnocením ale mě se zdá že AirNavPro má asi nejlepší poměr cena/výkon. Jediné co bych vytkl je docela dost změn/nových funkcí za poslední 2 roky ale základní funkcionalita je pořád stejná. S bezplatnou podkladovou mapou se dá taky docela dobře pracovat a pokud je někdo náročnější tak si může dokoupit za rozumné ceny 3D model nebo detailní podkladovou mapu. Každoměsíční aktualizace prostorů celosvětově byla ještě loni zdarma, letos je to tuším za 20 USD na rok! Tato cena je jen zlomek ceny za aktualizace skydaemon a vůbec neporovnatelne s Garminem VFR, který dokonce ani nema v Evropské aktualizaci zahrnuto Slovensko.
Používám již 6let SkyDemon asi 4 roky v kombinaci s RocketRoute. SkyDemon je pro VFR nedostižný. Uuvědomime-li si, kolik má v ceně mapových podkladů a pro jaké destinace, není drahý. Rocket route pro plánování IFR a kombinovaných letů, pohádka. Navíc zde nebyl zde zmíněn jeho support. Pokud máte problém a vytočíte HelpDesk, do 10min zavolají zpět a trasu s vámi najdou ručně, podají plán a najdou optimální řešení. Mně se to stalo při návratu v době AmpleStrike nebo jak se to jmenuje. Předloni jsem na Friedrichshavenu upozornil na jejich stánku na chybu, do večerního návratu byla odstraněna. IFR přibližovací mapy jsou převzaty s národních AIPů, dá se podle nich létat, ale chce to zvyk. Proto asi před rokem přidali možnost exportu do Jeppeson Flight decku. Ostatní aplikace neznám, ale s těmito jsem velmi spokojen.
Je škoda že v článku nezazněla zmínka o VFR navigačním programu " FLY is FUN " je to od českého programátora, má tolik funkcí, že je ani nevyužiju. Ideální je, že funguje pod Androidem.Tedy vhodný do tabletu na přístrojovku do letadla se stálým napájením na palubní síť. Jak potřebujete využít místo na palubce takový tablet nebo mobil si zvolíte. Nejlevnější a precizní řešení. Mapy a výšková mapa včetně prostorů jde stáhnout zdarma.Program stojí okolo 400kč.Mohu jen doporučit.
FLY is FUN je prostě BOŽÍ (možno i zdarma vyzkoušet) - pro rekreační lítání v tom našem pidiúdolí jménem ČR to naprosto dostačuje, cena je více než luxusní - Petr Kouřil by zasloužil políbit obě ruce! Má to mapu kterou můžete podložit i z vlastních dat, můžete mapy i v průběhu navigace měnit, prostory včetně výškového zobrazení a řezu ve směru letu, upozornění na vlet do prostoru, tratě, frekvence letišť, PDF letišť, výškovou mapu generovanou s barvami relativně k aktuální výšce... Pro VFR kochací lety s rodinou a přáteli značka IDEÁL - s aplikacemi za tisíce ročně ať se nechají všichni vyfotit do žurnálu ;-)
Pozn. Chápu, že IFR létání již vyžaduje něco jiného, ale to snad z textu pochopil každý.
Za poslední rok jsem nalétal 160 hodin při používání Garmin 795 a FLY is FUN (v tabletu Samsung Galaxy Tab S2) současně vedle sebe. Ve zkratce řečeno - odkládám Garmina a na palubě budu mít jen FLY is FUN. Garmin je uživatelsky podstatně méně přívětivý. Nevím, proč např. limituje počet tras na max 50 a záznam trasy na mapě dokonce jen na 20. To možná může stačit pilotovi, který létá jednou za 3 měsíce. Pokus o aktualizaci Garmina je kapitola sama o sobě, nemluvě ani o ceně (jak je uvdena v článku). Tablet má navíc výhodu v tom, že pokud jste za letu v datovém signálu, můžete se na palubě koukat na to, co potřebujete z webu (srážky, blesky, mraky, AIS View atd.). Tablet s FLY is FUN navíc váží zlomek toho co Garmin a vydrží déle na baterie. Na FLY is FUN je znát, že program dělal pilot pro piloty. Za to patří autorovi velký dík a také lepší ohodnocení v ceně toho, co se za odemknutí programu platí. Kdyby nebyl jen za těch 400 Kč, ale třeba za 4 tisíce, koupil bych si ho také. A vlastně bych při srovnání s Garminem ještě hodně hodně ušetřil.
Fly is Fun používám už několikátou sezonu. Nejdříve v mobilu a teď držák na berany a tablet. Platí to co tu už psali předchůdci, naprosto dokonalé a velký aplaus autorovi.
Ano, plně souhlasím. Používám Fly is Fun od jejího počátku co jí Petr KOUŘIL vypustil na svět a nic lepšího jsem v poměru cena, výkon, uživatelské pohodlí, nenašel. Pro VFR lítání po celý evropě Super. Za tohle by Petr Kouřil měl snad dostat nějakou leteckou cenu. Nadšení.
Tak jsem si dnes Fly is Fun nainstaloval a vyzkoušel (trial verzi na Samsungu S4). Doposud jsem létal jen s Garminem (500) LK8000 (na MIO), nikdy mě nezklamaly. Nyní mám LK8000 beta (Android) na S4. Proti instalaci LK8000 na automobilové navigaci obrovský pokrok daný mnohem výkonnějším HW a lepším displejem. LK8000 má výhodu, že si můžu před letem nainstalovat potřebné WPs, pro plachtění tam máme zadány nouzové plochy atd. Je otevřená a lze najít potřebné mapy a airspaces. Fly is Fun si ale zřejmě koupím v plné verzi, a začnu si na ni zvykat, přesto, že LK8000 s mapou v ruce mi vždy posloužila, i když je prioritně pro plachtaře.
Jsem moc rád za tuto diskusi, vaše postřehy a nesouhlasné názory. Přehled je samozřejmě subjektivní ve vztahu k mým leteckým potřebám a "vkusu". Budu moc rád, pokud uvedete v další diskusi ty letecké aplikace, které sami používáte a máte s nimi dobrou zkušenost, abychom si všichni nakonec vybrali to nejlepší pro každého z nás.
Taky se chci zařadit do zástupu propagátorů této aplikace. Používám jí už dlouho a jsem velmi spokojen. Má dobré ovládání, obsáhlou databázi letišť, umí udělat terrain awareness, umí pěkně zobrazit výškový profil TMA a prostorů, když se člověk blíží k nějakému prostoru, tak varuje, že se blíží vstup do toho prostoru a hlavně je pravidelně aktualizovaná. Při zobrazení mapy za letu lze jen jednoduše kliknout prstem na letiště a zobrazí se frekvence, dráhy, výška... Paráda. Za mě 5/5 a s hvězdičkou. :-)
A jeste dalsi hlas pro Fly is Fun. Naletano s nim mam 160 hodin za dva roky. Je skoro zadarmo a ma spoustu prehlednych funkci. Namatkou podle mych priorit: Automaticky logbook/vertikalni prehled prostoru podle smeru pred letadlem/krome letist ma i UL plochy/pravidelna aktualizace/intuitivni definice letoveho planu. Je videt, ze dobri programatori se zapalem pro vec jeste nevymreli. Obcas se pristihnu, ze si s tim behem letu moc hraju, misto abych se dival ven :)
Do UL jednoznačně Fly is Fun, už několik let ho používám k plné spokojenosti. Uživatelsky neskutečně příjemné, fukcí jak jaderná elektrárna, neustálé aktualizace a vylepšení, možnost uživatelských editací (např. si sám kreslím do mapy letištní okruhy, super při letu na neznámé letiště). Nemluvím vůbec o ceně, navíc je možnost za jedny peníze používat na více přístrojích (já mám tablet napevno na přístrojovce plus jednu instalaci v telefonu jako zálohu). Za mně naprosto jasná volba.
Videl jsem kdysi cesky navod, ale ve verzi pred nekolika lety. Od te doby (pravdepodobne to autor prodava vice za hranicema nez u nas) jen anglicky. Muze ti ale pomoct pekny video tutorial o moznostech FiF. Aspon si procvicis zaklady anglictiny :)
https://www.youtube.com/watch?v=vvR_cwmxs2A
A co Databáze letišť pánové? Za pár minut nainstaluju a letím. Mapy, prostory vždy aktuální, komplexní informace o letištích, počasí. Navigace je bohužel omezená pouze na "go to" Pokud by bylo možné naplánovat trasu s více waypointy, byla by tato aplikace pro ČR a SK takřka ideální.
Ano, ano. Připojuji se. Také používám databázi letišť. Fly is Fun nejede na MacOS, databáze ano a mám tam vše co potřebuji. Za jedny peníze máte mapy s celou databází letišť, aktuální meteo info promítané přímo do mapy. Používám ipad a v telefonu mam druhou instalaci jako zálohu (stejně létám podle mapy, takže to mám spíše jako back up pro případ ztráty orientace, nebo pro rychlé vypočtení přesného kurzu při změně plánu za letu)
Mohu doporučit. Ať vám to létá.
Jsem též pro Databázi letišt, pro létání po ČR naprosto ideální a člověk nemusí za letu hledat letiště v tištěné verzi, jen si klikne na letiště a má veškeré informace.
Databaze letist existuje tez jako addon do AirNav Pro. Patrim mezi spokojene uzivatele tehle kombinace a taky nechapu proc ma airnav pro tak maly skore.
Fly is Fun je skvělá navigace a autor má určitě své důvody proč neprodává pro ios, ale jen kvůli tomu Android kupovat nebudu.
Používám SkyDemon, (autor má v popisu chybu:-) asi nejlepší co na trhu je. Jednoduché plánování, štítek, NOTAMy na mapě, mapky letišť, frekvence, všechno aktuální... Cena přijatelná.
Ještě poznámka k Fly is fun, jak každý ví kvalita každé aplikace stojí na aktuálních mapách a datech. A v tom je opravdu perfektní a např dnes hladce proběhla aktualizace kde jsou změněny frekvence s přechodem na 8,33. Jak jsou na tom ostaní?
Používám také RunwayHD od AirBoxu, pro instruktory v UK zadarmo, je levnější než SkyDemon, uživatelsky velmi příjemné, úvodní všeobecná záložka velice praktická. Orientace, navigace, FPL, Metary a Tafy velmi dobré. Používám také AirNav Pro. Poměr cena/výkon naprosto vynikají pro VFR. Výtka je v ne příliš dobré ovladatelnosti a přehlednosti, ale s cvikem není problém. Také zpoplatnili update prostor a letišť, ale podle mě naprosto adekvátní cena. Vynikající je podpora 3D pohledu a podpora externích zařízení. Jako iLevil. Používám iPad 2 mini jako hlavní letový přístroj s kombinací Talos Aeolus Sense, pak jen MGL E3 pro motor. Bohužel tvůrci AirNav Pro se hlavně soustředují na vývoj a zdokonalení softwaru a zatím nechtějí rozšířit další podporu externích zařízení jako je Talos, což je velká škoda. Tak snad brzy změní názor.
S AirNavPro létam asi 5 let. Po přečtení článku jsem se rozhodl vyzkoušet i dalši aplikace pro iOs. A zůstanu u AirNavPro. Má nejlepší ovládání a nejvíce funkcí. Na iPad 2 funguje dostatečně rychle. Je pravda, že jsem ji testoval také na Adroid a tam má horší ovládání a je pomalejší.
Koukam ze je nas tu dost, muzete se kouknout jestli se vam taky zobrazuji VFR reporting body pro MCTR Kbely 2? Na mape jsou sice jen jednou ale pri kliknuti se objevi vyber ze dvou, jeden velkymi pismeny, druhy jen s prvnim velkym, napr Mike a MIKE. Nasel jsem to u vsech ctyrech (Lima, Mike,Romeo, Uniform) . Data maji totozna takze to zas tolik nevadi jen takova kosmeticka chybka a dokud na ten bod nekdo neklikne tak to ani nezjisti.
Jde mi jen o to jestli jsem si to nejak nerozvrtal sam, ale nezda se mi, jinou nez jejich db tam nemam a z database letist to takhle interaktivni neni.
Jestli se to potvrdi tak jim to nahlasim, uz nekdy predloni nebo kdy jsem je otravoval ze nektere VFR body pro CTR Ruzyne zobrazuji jen jako IFR a celkem rychle to fixli, zkusenost uz je.
Pripadne jestli vite o dalsim kiksu tak to nahlasim hromadne.
dik za spolupraci
Dan
Ahoj, dva body tam mám taky. Podařilo se vám aktualizovat databázi letišť na 2017, nebo to ještě nevydali (myslím xample, Patrik to tam posílal)? Zatím mám pořád November 2016. Díky.
@vasek - mam to ted takovy castecny, mapovy podklad mi ukazuje nove frekvence, i ty nejnovejsi, letnany uz vidim na .335, aktualizoval 1.4. Ale PDF mam vsechny ve verzi 01-MAY-14 (ano 2014, vcetne tehdejsich frekvenci)
@Jirka - diky, Nymburk teda pridam k reportu o bodech.
@Dan - jo, tak to máme stejně. Ale když si dáš zobrazit katalog instalovaných produktů, detaily, tak pak uvidíš pro jednotlivá letiště dvě složky (příklad 2x LKCS) a jedna je databáze 2014, která se zobrazuje a ta druhá je databáze 2016. Takže buďto to vše odinstalovat a nahrát si jenom jednotlivě ta letiště kam poletím z 2016 (tam bude chyba v těch frekvencích, ale kontakty a další info ohledně letišť bude většinou OK) nebo počkat na vydání databáze 2017 a nainstalovat to pak komplet. Já jim tam ohledně databáze taky napíšu, aby to vydali "sofort".
Updatoval jsem a nyní již i pdf soubory databáze letišť obsahují aktualizované údaje. I mapa obsahuje aktualizované údaje, jediné ještě, když se klikne na letiště vyskočí tabulka, která obsahuje staré frekvence.
létal jsem se skydemonem a fly is fun je cena desetinová.přemýšlím nad ekonomikou vývoje sw pro fly is fun.skydemon si tahá počasí notamy za letu a podklady musí nakupovat jistě jako ostatní.proč je tak levný?
Runway HD je, minimálně na Androidu, naprosto nepoužitelná aplikace. Má sice hodně funkcí, na první pohled vypadá dobře, ale reálně se nedá používat, protože neustále padá, má problémy s aktualizací dat, často spadne i 5x po sobě hned po spuštění a to na několika zařízeních, takže těmi to opravdu není. Už dlouho jsem neviděl tak nestabilní aplikaci. Rozhodně nedoporučuji kupovat bez důkladného otestování na konkrétním zařízení! Navíc funkce, které jsou dostupné na Applu na Androidu ještě nejsou a na Androidu je aplikace obecně dost pomalá, hlavně při vykreslování mapy.
Mě se pro VFR létání velmi líbí a v poměru cena/výkon je nedostižná, líbí navigační aplikace Avia Maps v kombinaci s Avia Weather. Avia Maps stojí v doživotní licenci necelé 3 stovky korun, což ne neodolatelná nabídka a má velmi kvalitní a především velmi rychlé mapy celého světa a velmi intuitivní ovládání, na které není potřeba manuál a každý se ho naučí za pár minut. Plánování trasy je tam lahůdka, informace o letištích a leteckých prostorech jsou používány z OpenAIP.net, takže pokud něco chybí, nebo se něco změní, není problém to obratem přidat. Aktualizace jsou každých 14 dní. Plánuje se mnoho nových funkcí, super komunikace s vývojářem. Aplikace je v češtině. Pro ty, co chtějí létat a neplatit každý rok několik tisíc jenom za navigační aplikaci není co řešit. navíc je provázaná s Avia Weather, takže není problém zjišťovat počasí na letištích. Doporučuji minimálně zkusit, má to neomezené demo na 30 dní, pak je potřeba přestat používat nebo zaplatit necelé 3 stovky a máte to napořád. Žádná jiná navigační aplikace mi ovládáním tak nesedla jako tato. Skydemon není špatný, ale moc mi nesedělo ovládání a je pro ty, co toho moc nenalétají, zbytečně drahá a navíc se platí každý rok.