O laskavých leteckých artefaktech

30.10.2006

Taky se Vám už určitě stalo, že při kramaření v koutech hangáru, dílně či jen zásuvky ve stole se svými leteckými věcmi na světlo boží vynesete předmět, nad kterým se zasníte, protože právě Vám samotným připomene něco nebo někoho, příběh, vzpomínku, člověka, který tu už není. Zíráte na ten artefakt a myslí se přitom touláte někde jinde a jindy.

O laskavých leteckých artefaktech
O laskavých leteckých artefaktech (Zdroj: Aeroweb.cz)

I já nedávno z kouta v garáži vytáhl výškové kormidlo starého „pajpra“. Z vrstvy prachu na mně vykukovala zašlá stříbřenka, v plátně sem tam malá dírka. Po delší době mi připomnělo letecký příběh jeho původního majitele, pana Pospíšila, berounského podnikatele. Ten si v r.1946 splnil svůj dlouholetý sen, z výprodeje americké armády si koupil pro sebe malého „pajpra“ a udělal si pilotní průkaz. Létal pak ponejvíce z Klecan. Byl jedním z těch, kteří zakládali a budovali letiště v Bubovicích poblíž Berouna. 

Přestože v době, kdy jsme se potkali, mu bylo téměř devadesát let, vzpomínat a vyprávět uměl dobře. Třeba o tom, jak letěl nad Výstavištěm v Holešovicích, a najednou motor pajpra ztichl. Naštěstí měl výšky dost, a tak doklouzal bez motoru až zpátky do Klecan. Vždycky se usmíval, když říkal, jak byl zpocený strachy a zároveň měl radost, jak ten „pajpr“ krásně tiše klouzal. 

Nebo vzpomínal na to, jak spoluzakládal letiště v Bubovicích, sám za rajčáky rovnal budoucí vzletovou plochu svým firemním buldozerem a odtahoval těžké balvany, které na místních loukách tehdy byly, svým těžkým tahačem Hannomag. A jak pyšně poté sám vzlétl na novém ještě formálně nedokončeném letišti ve svém vlastním letadle. Nebo jak s kamarádem příležitostně přelétával z továrny nové Sokoly. 

Nikdy se moc nevracel k tomu těžkému ve svém životě, když mu posléze komunisti zakázali létat, letadlo mu „zneschopnili“ krumpáčem, živnost mu sebrali i s celou autodopravou a jeho osobním majetkem, jeho na pár let zavřeli. Vzpomínal na to hezké spojené s létáním a z následné smutné doby si spíše dělal legraci. 

Kus starého letadla řeknete si, pro mne je ale mnohem více, než jen pár trubek potažených plátnem. Připomíná mi i po těch letech vyprávění a entuziasmus jeho majitele, který přesto, že létal vlastně jen krátce ve čtyřicátých letech minulého století, považoval těch pár let za svoji nejkrásnější životní epizodu, která mu v řadě smutných chvil pomáhala přežít. 

Dnes už je to jen příběh, který úplný zůstane asi jen pro mne, spojený s nepřenosným zážitkem  souběžného prohlížení starých zažloutlých fotek a novinových výstřižků, vůně lipového čaje z otlučeného kytičkovaného hrníčku a tónu laskavého lidského hlasu. 

Vím, že řada z nás takové laskavé letecké artefakty vlastní, občas je vezme do rukou a zasní se nad nimi, přenese se do jiných dob, k leteckým i jiným příběhům a lidem. Ať už tomu věříme, nebo ne, jsem přesvědčen, že je potřebuje nejen k leteckému životu stejně tak nutně, jako onen pocit svobody při pohybu vzduchem tisíc metrů nad zemí. A tak Vám přeji nejen šťastný let, ale i pěkné vzpomínky nad Vašimi laskavými artefakty.

 

Soutěžní článek na téma Můj nejzajímavější letecký zážitek  

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář