Be-60 Bestiola – zvířátko z historie

26.09.2016

Do sbírky historických letadel, která po znovuzrození brázdí vzduch a oživují tradice českého letectví, přibyl počin šikovných rukou Petra Taxe. Školní letoun Be-60 zvaný Bestiola - zvířátko.

Be-60 Bestiola – zvířátko z historie
Be-60 Bestiola – zvířátko z historie (Zdroj: Aeroweb.cz)

Stroj, původně postavený firmou Beneš-Mráz v Chocni, byl zalétán v roce 1935 a byl určen pro aerokluby a letecké školy. Konstrukce byla dřevěná, potažená překližkou a částečně plátnem. Koncepcí se jedná o vzpěrový hornoplošník se záďovým podvozkem a ostruhou.

Technická data původního Be-60

Návrh: Beneš-Mráz, Choceň
Rozpětí: 11,20 m
Délka: 6,65 m
Nosná plocha: 15,20 m2
Prázdná hmotnost: 290 kg
Vzletová hmotnost: 490 kg
Štíhlost křídla: 8,25  
Maximální rychlost: 150 km/h
Cestovní rychlost: 125 km/h
Přistávací rychlost: 55 km/h
Délka rozjezdu: 90 m
Delka dojezdu: 60 m
Dolet: 470 km
Dostup: 3 400 m
Motor: Walter Mikron II 44,2 kW

Stavělo se podle dostupné výkresové dokumentace z roku 1935 z Chocně. Pro splnění podmínek  současných předpisů byl nicméně pozměněn profil křídla a zastavěn jiný motor (Suzuki 1,6), a kdo měl příležitost Bestiolu vidět létat na Dni letiště v Letňanech, musel být překvapen její svižností a elegancí.

Proč byl japonský agregát zvolen a jaké byly vůbec důvody výběru právě tohoto typu, se dozvídáme přímo od stavitele hráškově zeleného stroje s oficiální imatrikulací OK-VAU88: „Jednoduchá odpověď, Mikrona jsem použil na Fly Baby a jsem s ním spokojen. U Bestioly jsem volil Suzuki z důvodu ceny a hlavně výkonu. Chci totiž s Bestiolou vlekat ultralehké větroně. Jinak je Mikron OK ale na vlek potřebuji trochu zabrat i ve vedru a to bude Mikron zlobit. Stavěl jsem Bestiolu 1/3 jako model do muzea Vysoké Mýto. Muzeum mně poskytlo nascanovanou dokumentaci, letadlo se mi zalíbilo – a už to jelo. Pak jsem ještě chtěl dvousedadlovku, abych mohl povozit motorově svojí maminku. smiley

Bestiola je postavena v nezmenšeném stavu, tedy jako replika 1 : 1. Při stavbě bylo využíváno, s ohledem na hmotnost, poměrně hodně kompozitních materiálů. Prázdný stroj váží 306 kg.

Přejme závěrem panu Petru Taxovi i Bestiole hodně šťastných přistání a těšíme se na shledanou nejen v okolí letiště Mladá Boleslav, kde má svůj domov, ale i na mnoha dalších leteckých dnech.

Srovnání

Zajímavé je srovnání s koncepčně podobným, ale jednomístným strojem Aeronca C-2, který, postaven panem Petrem Svobodou, také v Čechách létá.

Technická data Aeronca C-2:

Posádka: 1
Délka: 6,10 m
Rozpětí: 10,98 m
Výška:  2,28 m
Plocha křídla: 13,2 m²
Prázdná hmotnost: 184 kg
Motor: 1 × Aeronca E-107 (26-30 hp)
Maximální rychlost: 128 km/h
Cestovní rychlost: 104 km/h
Pádová rychlost: 50 km/h
Dolet: 384 km

Dostup: 5 032 m

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář