Stroj, původně postavený firmou Beneš-Mráz v Chocni, byl zalétán v roce 1935 a byl určen pro aerokluby a letecké školy. Konstrukce byla dřevěná, potažená překližkou a částečně plátnem. Koncepcí se jedná o vzpěrový hornoplošník se záďovým podvozkem a ostruhou.
Technická data původního Be-60 Návrh: Beneš-Mráz, Choceň |
Stavělo se podle dostupné výkresové dokumentace z roku 1935 z Chocně. Pro splnění podmínek současných předpisů byl nicméně pozměněn profil křídla a zastavěn jiný motor (Suzuki 1,6), a kdo měl příležitost Bestiolu vidět létat na Dni letiště v Letňanech, musel být překvapen její svižností a elegancí.
Proč byl japonský agregát zvolen a jaké byly vůbec důvody výběru právě tohoto typu, se dozvídáme přímo od stavitele hráškově zeleného stroje s oficiální imatrikulací OK-VAU88: „Jednoduchá odpověď, Mikrona jsem použil na Fly Baby a jsem s ním spokojen. U Bestioly jsem volil Suzuki z důvodu ceny a hlavně výkonu. Chci totiž s Bestiolou vlekat ultralehké větroně. Jinak je Mikron OK ale na vlek potřebuji trochu zabrat i ve vedru a to bude Mikron zlobit. Stavěl jsem Bestiolu 1/3 jako model do muzea Vysoké Mýto. Muzeum mně poskytlo nascanovanou dokumentaci, letadlo se mi zalíbilo – a už to jelo. Pak jsem ještě chtěl dvousedadlovku, abych mohl povozit motorově svojí maminku. “
Bestiola je postavena v nezmenšeném stavu, tedy jako replika 1 : 1. Při stavbě bylo využíváno, s ohledem na hmotnost, poměrně hodně kompozitních materiálů. Prázdný stroj váží 306 kg.
Přejme závěrem panu Petru Taxovi i Bestiole hodně šťastných přistání a těšíme se na shledanou nejen v okolí letiště Mladá Boleslav, kde má svůj domov, ale i na mnoha dalších leteckých dnech.
Srovnání Zajímavé je srovnání s koncepčně podobným, ale jednomístným strojem Aeronca C-2, který, postaven panem Petrem Svobodou, také v Čechách létá. Technická data Aeronca C-2: Posádka: 1
|