AKTUALIZOVÁNO Jedno dopravní letadlo, 365 kilometrů z Prahy do Kunovic, dva dny a jedna velká kolona na silnici. K tomu parta dobrovolníků – leteckých mechaniků, pilotů a fanoušků letecké historie. A v hlavní roli kdysi vládní Tupolev Tu-154M. Aby se letadlo mohlo vydat na svou poslední velkou cestu, bylo potřeba vybrat do konce března přes 400 000 Kč. Veřejná sbírka na jeho „Velký přelet“ se v pondělí rozběhla na portálu Startovač.cz a díky tisícovkám příspěvků se podařilo kýžený obnos získat za pouhých 39 hodin. Sbírka však nadále pokračuje; "přeplatek" bude sloužit k pořízení další techniky a k obnově stroje. Samotný přesun by měl přijít na řadu ve druhé polovině roku 2016.
Podpořte realizaci Velkého přeletu a za finanční příspěvek získejte náležitou odměnu.
Dlouho se zdálo, že jeho osudem bude cesta z pražského letiště ve Kbelích do šrotu. Slováckému aeroklubu Kunovice, Leteckému muzeu v Kunovicích a partě dobrovolníků se však povedlo tento neveselý osud zvrátit – vyřazený letoun reg. č. 1016 (také chvíli jako OK-BYZ) odkoupili a od roku 2014 pracují na demontážích. Cílem celé akce je totiž přestěhovat letadlo rozložené na kusy bez znehodnocení konstrukce – tedy bez řezání.
Foto Evžen Všetečka
Velký přelet bude největším pozemním transportem letecké techniky v historii ČR. Trup se naloží na speciální návěsy a pomalu projede téměř celou republikou, nicméně přeprava takového nákladu pochopitelně není levná. Letecké muzeum v Kunovicích se proto rozhodlo potřebných 400 000 Kč získat prostřednictvím crowdfundingové kampaně, skrze níž si mohou zájemci pořídit nejrůznější „odměny“ za příslušný obnos.
Ačkoliv se podařilo kýženou částku vybrat poměrně rychle po jejím začátku, sbírka nadále pokračuje a další zisk využijí restaurátoři například na pořízení pojízdných letištních schodů přímo pro typ Tu-154M, opravu osvětlení či audia a videa v salóncích.
Velký přelet na portále Startovač.cz začal symbolicky v den 18. výročí hokejového finále olympijského turnaje v Naganu, odkud právě zmíněný letoun přivezl novopečené šampiony. Kromě běžných odměn, jako jsou samolepky, hrnky nebo trička, si zájemci mohou zakoupit letenku na Velký přelet a jejich jméno zůstane zvěčněno výšivkou na sedačce i po vystavení letadla v muzeu. Hokejoví fandové si mohou připlatit za výrobu speciálního dresu – s jejich vlastním jménem a s číslem sedačky. Techničtí nadšenci možná ocení relikvii v podobě znehodnoceného šroubu z „tůčka“. A letečtí nadšenci si dokonce mohou koupit místo v pilotní kabině.
Rozkládání je v plném proudu, osud druhého stroje nejasný
Už zdálky jsou vidět pokroky demontáže. Začátkem roku 2016 se podařilo sejmout směrová kormidla a stabilizátory obou letounů, křídla a sání motorových gondol. Na trupech letadel zatím zůstávají svislé ocasní plochy, které by měly přijít na řadu jako další. Posledním velkým oříškem bude demontáž centroplánu.
Foto Velký přelet
Práce dobrovolníků budou pokračovat i během jara. Koncem ledna požádalo letecké muzeum Ministerstvo obrany České republiky prostřednictvím Agentury hospodaření s nemovitým majetkem o možnost prodloužení užívání plochy na kbelském letišti. „Věříme, že úřady další práce na letounech umožní a přispějí tak k úspěšnému vyvrcholení celé akce, kterým by měl být převoz jednoho z letadel z Prahy do Kunovic,“ doufají kunovičtí.
Trochu nejasný je ovšem osud druhého letounu (ev. č. 1003), který měl být také původně součástí velké stěhovací akce. Nicméně poté, co z projektu kvůli neplánovanému stěhování odešlo letecké muzeum Olomouc, kde měl „mladší“ prezidentský speciál sídlit, není jeho budoucnost zřejmá. Uvažuje se o prodeji letounu do některého ze zahraničních leteckých muzeí.
VHÚ Kbely je příspěvková organizace, většinou exponáty vymění za jiný, nebo dostane od armády, jelikož TU-154-ky už nejsou majetkem AČR, nebylo by to v jejich finančních možnostech.
Dobrý den, VHÚ Kbely mají nedostatek místa a letoun by se nedochoval celý, musel by se uříznout přední část trupu. Díky všem "Kbelákům", kteří pomáhají současnému projektu!
Přes Buchláky je to prakticky nereálné. Pravděpodobná trasa je po D1 až do Kroměříže, Otrokovic a pak po silnici 1. třídy přes Babice, Uh. Hradiště do Kunovic. A i tak se vyplatí být s foťákem u toho :)
Přelet by byl samozřejmě lepší a důstojnější, hodně známé je třeba video, jak v Německu dovezli do muzea IL62 a přistáli s tím na trave.Je ovšem otázka kdy ten přelet mohl být ještě zrealizován, protože obě letadla TU154 čekala venku několik let na prodej, prorože vojácii měi zlatý oči.Předpokládám, že papíry na všechno byly u tůček propadlé, včetně kvalifikací posádek, takže bych chtěl vidět toho dobrodruha na UCL, kdo by to všechno podepsal a vzal na sebe.
V roce 2010 proběhla příprava na přelet při případném prodeji, přijeli technici ze Samary, avšak v té době to již nebylo možné kvůli propadlým motorům.
Propadlý motory?
To už letěly i starší. Všechno jde, když se chce.
http://www.avweb.com/avwebflash/news/Boeings-First-727-Makes-Final-Flight-To-Museum-225776-1.html
JAko technicky prelet by to bylo uskutecnitelne...
Bohuzel by to bylo dustojnejsi nez to žebrani za účelem vlastního prospechu a vydelku organizatoru....
Ano, letadlo ma cestovat vzduchem. Ale letadlo, ktere x let stalo na zemi a nema motory uz je problem do toho luftu dostat. Nesrovnavejte prosim neco v americe a v evrope a v evrope navic neco, co nema civilni papiry. Verte, ze prelet vzduchem se zvazoval a opravdu to neslo. Zebrani a vlastni prospech nebudu komentovat, to je placnuti do vody. Vybrane penize pujdou do Tucka a ne do kapes organizatoru. Ti naopak ze vsecho plati spoustu veci okolo rozdelavani.
Prelet uskutecnit slo a motory letadla mely..... Takze prosim neplacej do vody Ty :)
Ä zjisti si prosim co je technicky prelet na vyjimku.
Chlapci chteji hlavne jedno letadlo prodat za velke penize do leteckeho muze na ZAPAD.A to je rozhodne hodne spatny pristup na to ze ze sebe delaji chudacky a zebraji od verejnosti..... A to uz vubec nemluvim o tech smesnych odmenach za prispevky................
V podstatě to jde uzavřít tak, že je to celé zorganizované tak amatérsky a blbě, že už to podpořilo z vlastní kapsy cca 750 lidí. Fakt věčná škoda, že jsi se jim neozval dřív a ten technický přelet na úřadě jim nedomluvil :-) Věřím, že pánové najdou povzbuzení nejen ve slovech pánů Fridricha a Poláka (viz jiný článek na tomto webu) ale i ve Tvých odborných komentářích. I takových "mudrlantů" je potřeba. :-)
Dělal jsem na tom tugu technika, už v roce 2010 byl přelet out, nevím kterej blázen na ÚCL by vydal povolení k technickému přeletu v roce 2016, když už ho nechtěli vydat v roce 2010.
vidim, ze jsi opravdu odbornik, priste Te zaangazujeme na spolupraci. Slibuji Ti uplne stejne vyhodne podminky jako maji vsichni, co se na akci Tucko podileji. Vis co, ja Ti venuju zrovna ted vsechny penize, ktere jsem kdy dostal a dostanu. Cislo uctu neposilej, castka je nula. Snad na me zustane hrnicek nebo tricko.
Nenechte se kluci odradit od kecálků, moc vám fandím, ať tu krásku bez problémů přesunete. Rozebrat, převézt a zkompletovat Tu-154M v polních posmínkách chce odvahu a nadšení.
To je typické - když někdo něco s nadšením dělá, tak to kritizovat nebo blábolit, jak by to dělal líp...
Fandím všem, kteří se na přesunu túčka podílejí a taky jsem jim samozřejmě přispěl - vždyť jsem na tom 8 let lítal....
Se zájmem jsem pročetl tuto diskusi a rád bych se zeptal přispěvatele mig15, zdali může svá poměrně svérázná tvrzení něčím doložit. Zatím jsou to totiž opravdu jen ramenaté řeči, navíc podpořené argumenty svědčícími spíš o nějaké osobní zášti vůči Kunovickým než o reálném pozadí věci (viz narážka na směšné ceny apod.)... Díky předem!