Potvrzeno! Registrovaná zařízení mohou fungovat do roku 2018

07.03.2015

Bez větší publicity přibyl v týdnu na webu ÚCL zásadní dokument pro všechny letecké školy, které stále fungují jako Registrovaná zařízení pro výcvik, jejichž existence měla za měsíc definitivně skončit.

Potvrzeno! Registrovaná zařízení mohou fungovat do roku 2018
Potvrzeno! Registrovaná zařízení mohou fungovat do roku 2018 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Přechodná opatření pro účinnost evropské legislativy v oblasti pilotních výcviků zněla nekompromisně: Registrovaná zařízení (RZ) mohou fungovat nejpozději do 8. dubna 2015. Toto několikrát posouvané datum dlouho vypadalo skutečně definitivně.

Ale není. Jak již předesílá titulek článku, ÚCL vydal koncem února metodický dokument CAA-ZLP-141, týkající se nového typu výcvikových organizací – Schválených organizací pro výcvik (ATO) – resp. jejich schvalování a fungování v ČR. Tento dokument ve svém úvodu osahuje velmi zásadní poznámku, která fungování RZ posouvá o další tři roky, viz informační box níže.

Registrovaná zařízení i po dubnu 2015

Registrovaná zařízení pro výcvik pilotů letounů a vrtulníků do úrovně PPL a souvisejících kvalifikací, která byla zřízena a zaregistrována na ÚCL do 8.4.2014, mohou pokračovat ve své činnosti až do 8.4.2018 s tím, že od 8.4.2017 nemohou zahajovat další nové výcviky.

viz Poznámka 1.4 v dokumentu CAA-ZLP-141

Kromě konejšivé informace o prodloužení platnosti RZ je však dokument CAA-ZLP-141 především skvělým návodem, kterak v domácích podmínkách postupovat při žádosti o certifikaci ATO. Neměl by si ho tedy tak jako tak nechat uniknout žádný z provozovatelů Registrovaných zařízení, pokud chce ve své výcvikové činnosti pokračovat i po roce 2017, resp. 2018.

Přes ATO vlak nejede?

Současný legislativní stav tedy předpokládá, že nejpozději v dubnu 2018 bude výcvik pilotů napříč Evropskou unií probíhat ve Schválených organizacích pro výcvik. Ani to však nemusí být nakonec realita. Na odpor přísným pravidlům EASA se totiž postavila hybná síla zvučného jména, Německo. Naši západní sousedé se ohradili vůči požadavkům na ATO, které nereflektují různou velikost a formu současných výcvikových organizací. Nahlas tak řekli to, o čem se v jiných zemí včetně ČR jen „šeptalo“.

A EASA nebere tyto výtky, ke kterým se nakonec opravdu přidalo více zemí, na lehkou váhu. Již loni v květnu na společném setkání agentury s národními úřady zaznělo, že by se pravidla pro výcvikové organizace časem mohly opět trochu uvolnit. Řečeno konkrétně, v budoucnu by mohl probíhat výcvik i mimo rámec ATO.

Prvním krokem k tomu je již nynější rozdělení na ATO na tzv. „složitá ATO“ a „nesložitá ATO“, tj. ta, která provádí výcvik maximálně do úrovně PPL. Jejich hlavní rozdíl je zejména v požadavcích na personální obsazení jednotlivých funkcí a způsob sledování a vyhodnocování různých ukazatelů. Podrobnosti lze již nyní nalézt v několikrát zmiňovaném dokumentu na webu ÚCL.

V každém případě je zřejmé, že otázka ohledně pilotních výcviků v EU ještě není zcela uzavřená a reálně se může stát, že dříve než Registrovaná zařízení definitivně zmizí, budou možná v jiné formě a pod jiným názvem znovu zavedena.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář