Tři a půl měsíce uběhlo od celkového vítězství Nigela Lamba v minulém ročníku seriálu Red Bull Air Race. V ročníku, který měl nejen opět bavit diváky v osmi destinacích na třech kontinentech, ale který měl především vrátit tomuto sportu prestiž a ztracenou pozornost. To se podařilo zejména díky řadě vylepšení, která organizátoři představili. A aby byl ten letošní ročník ještě o něco atraktivnější, můžeme se těšit opět na několik novinek.
O kolo „knock-out“ duelů navíc
Velmi zásadní a námi kladně hodnocenou novinkou pro rok 2015 je úprava závodního formátu, který již loni oživily souboje dvojic v první fázi závodu, z nichž postupovali dál vítězové vzájemných duelů a dva nejrychlejší poražení. Nově budou tyto vyřazovací KO souboje tvořit také druhou část závodu, z níž se bude postupovat do čtyřčlenného finále. Teprve ve fázi Final4 bude o pořadí na stupních vítězů rozhodovat zalétnutý čas. Jednoznačný krok kupředu!
Už méně příznivou novinkou může být přesunutí závodu Challenger Cupu až na druhý den závodního víkendu. Zatímco ještě loni byl nově představený nižší výkonnostní pohár vrcholem kvalifikačního dne hlavního závodu a diváci se tak mohli těšit z radosti vítězů již během soboty (či pátku v případě Abú Dhabí), nově budou součástí prvního dne „pouze“ závěrečné tréninky Challengerů a samotný závod bude bezprostředně předcházet hlavnímu závodu Master Class následující den. Nechme se překvapit, jak se to projeví na počtu fanoušků v ochozech.
Dvě nové tváře, další nová dějiště
Jak už víte z našeho zpravodajství, dalším rozdílem oproti loňsku je šíře startovního pole, které bude nově čítat 14 pilotů. Známou dvanáctku z posledního ročníku doplní Francois Le Vot z Francie a Juan Velarde ze Španělska. Oba piloty není třeba dlouze představovat – jednak se představili již loni právě v Challenger Cupu a navíc je čeští fanoušci dobře znají třeba ze závodů Aerobatic Freestyle Challenge z pražských Letňan.
Foto Red Bull Air Race
Další již známou novinkou je nový závodní kalendář, který sice obsahuje stejný počet podniků jako loni, ale najdeme v něm pár nových či navrátivších se destinací. Po úvodu ve Spojených arabských emirátech se seriál přesune ke své japonské premiéře v Čibě, poté k další premiéře do ruského Soči a poté takřka po pěti letech znovu do maďarské metropole, Budapešti.
Druhou půlku závodního kalendáře načne opět anglické závodiště v Ascotu, „evropskou část“ uzavře šestý závod sezóny v rakouském Spielbergu, dějišti loňského finále. Ročník 2015 vyvrcholí za oceánem dvěma závody ve známých lokalitách ve Spojených státech – nejprve nad texaskou nascarovou dráhou a konečně v nevadské poušti u Las Vegas. Nezbývá než doufat, že podnik ve Vegas neodfoukne vítr tak neslavně jako loni.
Martin Šonka s novou výbavou
Sluší se také připomenout, že stejně jako loni budou mít všichni piloti pro své závodní speciály k dispozici standardizované motory Lycoming AEIO 540 Thunderbolt o výkonu 300 koní – tedy přesně podle specifikace Red Bullu. A právě standardizované motory byly loni asi tou hlavní příčinou, proč si série získala zcela novou úroveň atraktivity – vždyť se na stupně vítězů v některém ze závodů dostalo hned devět pilotů z dvanáctky startujících a v pěti z osmi závodů triumfoval jiný letec. V kontrastu s ročníkem 2010, kde se řešilo snad pouze to, jestli zvítězí Paul Bonhomme či Hannes Arch, je to vskutku jiná dimenze zábavy.
A těžit z toho může i český pilot Martin Šonka, jehož „arzenál“ zbraní se před letošní sezónou opět rozrostl. Zatímco do loňského ročníku vstupoval s novým konkurenceschopným speciálem Zivko Edge 540, jeho motivaci a touhu po vítězství letos posílil jiný kus techniky – závodní simulátor. „Z toho mám strašnou radost, protože ti top piloti ho mají a je to pro ně obrovská výhoda. V tom jsme se jim teď vyrovnali. Ještě sice máme co vylepšovat, ale i tak z toho mám obrovskou radost a hodně to pomůže. Velké díky partnerům!“ kvitoval bývalý armádní letec nový nástroj k průběžné přípravě na jednotlivé závody.
Foto Martin Šonka
„Každá desetinka letos bude strašně znát. Ostatní piloti taky nespali zimním spánkem, navíc letos přibyli dva nováčci, kteří se budou chtít ukázat. Bude to neskutečně vyrovnané,” předpovídal před svou třetí sezónou v mistrovství světa Martin. „Každopádně naším cílem jsou pokaždé stupně vítězů, strašně moc chceme konečně vyhrát závod. Na tom se nic nezměnilo.“
První závod na spadnutí!
A zatímco ještě rekapitulujeme dění ročníku 2014, v největším ze sedmi arabských emirátů už je všechno přichystáno pro další velkolepou podívanou mezi pylony. Ačkoliv hovoříme opět o závodních víkendech, v Abú Dhabí to bude tradičně dění během pátku a soboty. Dnes je tedy na řadě kvalifikace hlavního závodu a tréninky Challenger Cupu, zítra to bude hlavní klání obou soutěží.
Trať na první pohled připomíná ten pozvolný rozjezd z loňska, je opět velmi rychlá a možná trochu nudná. Pro piloty však představuje jednoznačný úkol – vyvarovat se technických nepřesností, najít tu nejrychlejší stopu a neporušit ani v jedné z velkých zatáček maximální limit přetížení 10 G. Měnící se vítr tady může být rozhodujícím elementem.
„Na téhle trati už jsem zažil snad všechny podmínky. Foukal tady vítr z pouště, od moře, nebo nefoukal vůbec. Ale to není žádná novinka. Větrné podmínky tady pořádně míchají výslednými časy, takže se nedá absolutně předvídat, co se stane v den závodu,“ hodnotil trať vítěz loňské kvalifikace v Abú Dhabí Pete McLeod z Kanady.
Závodní trať v Abú Dhabí (2015) / Foto Red Bull Air Race
Nejen jeho počínání budete opět moci sledovat živě jak na Redbull.tv, tak v přímém přenosu či záznamech sportovního kanálu České televize. A v pravidelném zpravodajství samozřejmě také na stránkách Aerowebu.
Aktuálně z Abú Dhabí |
RBAR: Chyby srazily Šonku v kvalifikaci, v závodě ho čeká Muroja RBAR: V Abú Dhabí zvítězil Bonhomme, Šonka skončil bez bodů |