Pravidelný seminář, který každoročně předchází zahájení letecké sezóny, se letos uskutečnil nezvykle brzy už v půlce ledna. Nesl se však převážně v duchu připomenutí loňských změn a nebo již zveřejněných chystaných úprav. Přesto zaznělo i pár informací, o kterých se mezi letci zatím tolik nehovořilo.
Větší rozestup, větší jistota
Po krátkém úvodním slovu generálního ředitele Řízení letového provozu Jana Klase přišel hned na úvod „refreshment“ v podobě připomenutí loňských změn v rozdělení vzdušného prostoru, zejména nové kompetencí v tzv. super nízkých sektorech (SNS) v okolí letišť Karlovy Vary, Brno a Ostrava. Již nyní podotkněme, že to však nebyly změny na dlouhou dobu poslední – jak zaznělo později během dne (dále v článku), další větší změny v uspořádání vzdušného prostoru lze očekávat již letos v druhé půli roku.
Zajímavá přednáška se týkala změn v určování převodních hladin od 5. března 2015. Přesněji řečeno přibyl bezpečnostní požadavek ze strany Mezinárodní organizace civilního letectví (ICAO) na změnu tloušťky převodní vrstvy (prostor mezi převodní výškou a převodní hladinou) na minimálně 1 000 stop. Tím bude garantována větší separace letadel na příletu a na odletu v okolí letišť.
V praxi to pro piloty neznamená nic zásadního kromě toho, že již nenastane případ, kdyby při extrémně vysokém tlaku bylo třeba klesat až třeba do FL40 pro přenastavení výškoměru na letištní QNH. Minimální tloušťka převodní hladiny v rozmezí 1 000 - 1 999 stop totiž stanoví nejnižší možnou převodní hladinu na FL50. Asi nejlépe tuto situaci ilustruje graf níže.
Foto z prezentace / J. Kračmár
Dále opět přišla řeč na chystaný přechod na kanálovou rozteč 8,33 kHz v oblasti letecké komunikace. Jiří Valenta z ministerstva dopravy připomněl známou povinnost pro majitele/provozovatele letadel, aby byly veškeré letadlové stanice schopné vysílat a přijímat na frekvencích s roztečí 25 kHz i 8,33 kHz nejpozději 31. prosince 2017.
Z hlediska přechodu jsou podstatná tři data:
- 10. listopad 2016
- IFR prostory v oblasti Prahy
- Prostory TMA a CTR – letišť
- Praha-Ruzyně
- Praha-Kbely
- Praha-Vodochody
- 30. březen 2017
- IFR prostory letišť
- Karlovy Vary
- Pardubice
- Čáslav
- Náměšť
- Brno
- Kunovice
- Ostrava
- IFR prostory letišť
- 9. listopad 2017
- VFR prostory letišť
- Skupinové kmitočty, viz VFR ENR 7 - VFR příručka, nebo ENR 1.2.5 AIP
- Kmitočty OPC – kmitočty pro dopravní rádio
- Kmitočty AS
Nové postupy pro plachtaře a předpis L2
Další blok patřil prezentacím Úřadu pro civilní letectví. Sice nepřišla řeč na chystané změny poplatků za teoretické zkoušky leteckého personálu, avšak i tak byla slova zástupců ÚCL informačně nabita.
Vladimír Horák prezentoval novinky, který by neměly uniknout žádnému z plachtařů. V návaznosti na změny dané evropskou legislativou v oblasti leteckých průkazů vypracoval ÚCL nové postupy pro piloty kluzáků (CAA-ZLP-161) a balónů (CAA-ZLP-162). Podstatné je, že nové průkazy pro plachtaře se již vydávají plně v souladu s Částí FCL (dle nařízení EU č. 1178/2011).
Starší licence vydané podle národního předpisu L1 zůstávají v platnosti až do 8. dubna 2018, přičemž úřad tyto průkazy „v oběhu“ obměňuje při vhodné příležitosti (změny v průkazu, nové kvalifikace atp.). Postupy pro držitele těchto průkazů se ale řídí původním dokumentem CAA-ZLP-049.
Foto Karel Douda
Informace přeci jenom pro širší pole posluchačů poté prezentoval Vítězslav Hezký, a to konkrétně novinky týkající se předpisu L2. Připomněl, že v závěru loňského roku byl kompletně převydán předpis L2, který do sebe zahrnul evropský předpis SERA (společná pravidla létání). Přestože se v předpisu mísí nařízení ICAO, EU a specifika ČR, je třeba mít na paměti, že v případě rozporu má aplikační přednost evropské znění předpisu. České požadavky však mohou být v některých bodech „přísnější“.
Unie vstříc GA
Pan Hezký dále připomněl, že pro Evropskou agenturu pro bezpečnost letectví (EASA) je oblast všeobecného letectví aktuální prioritou, čímž připomněl projekt GA Road Map – jakousi strategii pro regulaci všeobecného letectví napříč státy Evropské unie. Znovu tak byl parafrázován aktuální postoj EASA směrem k neobchodnímu létání, kdy podle pana Hezkého „EASA uznává, že stávající předpisy, které mají dopad na oblast GA, nemusí být nutně oblasti GA přiměřené z hlediska souvisejících rizik.“
Podle něj si nyní „agentura klade za cíl přinést pozitivní změnu v oblasti GA, a to pokud možno zjednodušením stávajících předpisů, zavedením flexibilních opatření tam, kde je to nutné, a bezpečnostní kampaní k řešení bezpečnostních rizik.“ Jedním z výsledků této iniciativy by tak mohlo být jednak větší zpřístupnění přístrojové kvalifikace (IR) pilotům či vytvoření dalšího systému výcviku pilotů mimo Schválené organizace pro výcvik (ATO). Konkrétní opatření však bude EASA při diskusi s členskými zeměmi teprve připravovat.
LIS ještě přístupnější
Blok věnovaný službám samotného Řízení letového provozu, konkrétně Letecké informační službě, připomněl zejména loni realizovaný a zpětně velmi dobře hodnocený projekt VFR příručky. Ze strany ŘLP však bylo ústy Marka Dočkala přislíbeno také zlepšení dalších služeb – AisView či Integrovaného briefingového systému (IBS), který by se měl letos mimo jiné dočkat verze optimalizované pro zobrazení na tabletech či telefonech.
Zajímavá informace se dotkla papírové mapy ICAO 1 : 500 000. Mimo lehce úsměvné poznámky o nemožnosti vydání mapy ve formátu PDF kvůli absenci práv k užití topografického materiálu pan Dočkal uvedl, že letos vyjde mapa až na podzim, a to zejména z důvodu chystaných změn v rozdělení vzdušného prostoru, jakou by mělo být například posunutí vertikálních hranic prostorů třídy G a E (z FL90 na FL125). Více vás o těchto změnách budeme informovat v dalších měsících.
Závěr semináře pak byl věnován prezentacím vybraných meteo fenoménů, vybraných leteckých nehod v loňském roce a dalším diskusím, věnujícím se například bezpečnostním požadavkům na ochranu letišť apod.
Všechny prezentace najdete na webu LIS ŘLP!
Jak je vidět, ani rok 2015 nebude chudý na změny zaběhlých pořádků. Za redakci Aerowebu mohu slíbit, že se vám všem opět pokusíme být tím nejlepším průvodcem.