Novela zákona o správních poplatcích pořádně zatočí s cenami za teoretické zkoušky pilotů. A také se vám z toho dost možná protočí panenky. V některých případech totiž zaplatíte i šestnáctkrát více než doposud.
Pokud se chystáte v nejbližší době na některou z teoretických zkoušek na Úřad pro civilní letectví, připravte se na pro leckoho nemilé překvapení. Od února se v návaznosti na legislativní změny mění poplatky za vykonání teorie, a to poměrně razantním zvýšením. Týká se to nejen pilotů, ale i dalšího leteckého personálu.
Novela zákona o správních poplatcích totiž hovoří jasnou řečí. Stanovuje nové výše vybraných poplatků v civilním letectví, a to například takto:
Vydání průkazu způsobilosti člena leteckého personálu nebo jeho duplikátu: 1 000 Kč
Další vydání průkazu způsobilosti člena leteckého personálu z důvodu změny údajů nebo z důvodu jeho zaplnění apod.: 100 Kč
Teoretická zkouška pro vydání průkazu způsobilosti leteckého personálu nebo kvalifikace IR: 5 000 Kč
Ostatní teoretické zkoušky včetně zkoušky z angličtiny: 2 000 Kč
Ověření odborné způsobilosti praktickou zkouškou: 500 Kč
Co to znamená v praxi?
V praxi má tato změna celkem jasné důsledky. Pokud nyní žadatel například o licenci soukromého pilota PPL(A/H) platí před teoretickými testy na ÚCL 300 korun, bude nově muset před zkouškou zaplatit rovných 5 000 korun. To samé se týká obchodních pilotů a dopravních pilotů či žadatelů o teoretickou zkoušku IFR.
teoretická zkouška
ceny do 31. 1. 2015
ceny od 1. 2. 2015
PPL (A/H)
300 Kč
5 000 Kč
CPL (A/H)
500 Kč
5 000 Kč
ATPL (A/H)
1 000 Kč
5 000 Kč
kvalifikace IR
1 000 Kč
5 000 Kč
letecká angličtina IFR
100 Kč
2 000 Kč
Podobnému zvýšení cen budou podléhat vesměs všechny správní poplatky v civilním letectví, od udělení osvědčení provozovatele obchodní letecké dopravy přes uznání způsobilosti motoru až třeba po schválení leteckého simulátoru.
Dobrou zprávou třeba pro plachtaře může být, že jich se toto plošné zdražení nedotkne. „Pilotů balónů a kluzáků se toto zvýšení poplatků netýká, protože jejich teoretické zkoušky provádějí pověření examinátoři, nikoliv ÚCL,“ potvrdil Aerowebu Ing. Vladimír Horák, ředitel odboru způsobilosti leteckého personálu ÚCL.
Legislativní okénko
Důvodem těchto změn jsou dvě významné legislativní úpravy. Jedna z nich již nastala loni a druhá nabývá účinnosti právě 1. února 2015.
V polovině loňského roku se totiž novelou zákona (předpis č. 127/2014 Sb.) o civilním letectví změnil kromě nám známého zákona 49/1997 Sb. také zákon o správních poplatcích, který nově zahrnul mj. platby za teoretické zkoušky leteckého personálu.
Platnost pouze této novely by ovšem nestačila, neboť podle zkušebního řádu ÚCL se výše poplatků za zkoušky řídí Přílohou 2 vyhlášky ministerstva dopravy č. 108/1997 Sb. A právě novela této vyhlášky (předpis č. 271/2014 Sb.) jasně říká, že se Příloha 2 vyhlášky 108/1997 Sb. ruší a od data účinnosti 1. února 2015 tudíž platí poplatky tak, jak jsou uvedené v novém zákoně o správních poplatcích.
Stop cestování za levnými průkazy do ČR
Proč vlastně stát po tolika letech pasivity, kdy zůstávaly poplatky stále stejné, přikročil k tak výraznému zdražení?
„Právní úprava poplatků bohužel nebyla řešena v zákoně o správních poplatcích, kam měla věcně příslušet, což také mimo jiné způsobilo, že tato část poplatků nemohla být odpovídajícím způsobem navyšována a zůstávala na úrovni roku 1997,“ uvedla na dotaz Aerowebu Andrea Volaříková z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
A významnou měrou k nutnosti zvýšit poplatky přispívá také současná otevřenost Evropské unie. „Z důvodů ustanovení evropské legislativy, která umožňují zahraničním žadatelům žádat v Česku o vydání některých dokumentů, musí ÚCL čelit účelové turistice zahraničních žadatelů – zejména se jedná o teoretické zkoušky leteckého personálu, zápisy letadel do leteckého rejstříku a vydávání průkazů leteckého personálu – s cílem pořídit uvedené služby za daleko nižší cenu u nás než v zahraničí. I z tohoto důvodu muselo ministerstvo přistoupit k určitému narovnání výše správních poplatků hrazených v ČR s těmi, které jsou vybírány zahraničními leteckými úřady,“ doplnila paní Volaříková.
Faktem je, že ve srovnání s okolními státy byly v České republice poplatky za teorii poměrně směšné. Kupříkladu na Slovensku činí poplatek za teorii PPL 10 Eur za každý předmět. Při devíti předmětech a současném kurzu koruny tak celková cena převyšuje 2 500 Kč. Ve Velké Británii byste však za teoretickou zkoušku soukromého pilota zaplatili hned 185 liber, v přepočtu tedy přes 6 700 korun. To by se při tuzemské ceně PPL 300 Kč vyplatilo i se zpáteční letenkou cestovat z Londýna do Prahy.
Muselo to přijít
Ačkoliv se nám na nový ceník, který snad brzy bude uveřejněn také v samotném zkušebním řádu ÚCL, musí koukat zprvu trochu hořce, zdražení bylo s ohledem na růst hladiny cen od konce 90. let zcela jistě nevyhnutelné.
Potěšující jistě může být, že se naopak od února nebudou vybírat poplatky za opakované/opravné zkoušky. "Snahou ministerstva dopravy také bylo výrazněji diferencovat mezi správním poplatkem, který je hrazen za vykonání zkoušky pro získání vlastního průkazu, a poplatkem hrazeným za opakované či udržovací teoretické přezkoušení," dodala mluvčí resortu.
Zdali jsou nové ceny teoretických zkoušek nastaveny adekvátně prováděným úkonům a v souladu s tržním prostředím, už ponechám na vašem posouzení.
A co říkáte na nové ceny teoretických zkoušek vy? Těšíme se na vaše názory v diskusi pod článkem.
Jestli je to pravda a náklady jim proplácí stát, resp. my z našich daní, tak je to skandální. Připomíná mi to, jak UZPL hledalo vrtulník, aby mohli létat vrtulníky a ne jezdit autem. Někdo z vyšetřovatelů si asi udělal papíry...
a ja spýtam takto a ruku na srdce piloti:je lepsie ked ucl lieta na skusky lietadlom a "plati" to kazdy,alebo ked kazdy z vas pilotov musí na svoje náklady letiet za examinatorom,ako je to napr.na Slovensku...???
výtažek z CAA-ZLP-161
Poznámka 6.8: Do 31.12.2015 teoretické zkoušky pro SPL a LAPL(S) provádějí
pověření examinátoři, od 1.1.2016 je zajišťuje ÚCL.
tedy se dá předpokládat že od roku 2016 do toho spadnou i plachtaři :(
ian: samozrejme je lepsi, kdyz to plati pilot primo, protease ma zajem ty naklady setrit, takze treba poleti dva, zatimco examinator za cizi prachy prolita mnohem vic
Platím daně a díky svým příjmům celkem nadstandardní. Nechápu proč mám platit takové poplatky. Vidím v tom zas jen okrádání a nic jiného. Další klacky pod nohy jako vždy. Kolik je v ČR letadel resp. pilotů. Ten aparát zvaný UCL mi přijde zbytečný už při starých poplatcích...teď se to ani nedá komentovat. Bohužel znám dost lidí z UCL a vím jaká je to zašívárna a trafika pro staré vysloužilce. V USA mají výborný systém...FAA je placena 7,5% z každě vnitrostátní letenky....Tady by to bohužel asi nefungovalo protože ČSA umí prodat vše jen ne letenky..
Pokud jsou uvedene ceny za poplatky ze zahranici pravda, myslim ze tohle dojit muselo. Dane plati vsichni, v zahranici mnohdy i vyssi. Pokud si nekdo stezuje ze se zdrazuje, je to vec politiky. Vetsina z nas se diva na nektere ze sousednich statu jako za vzor a kdyz uz se mu snazime v nekterych vecech prirovnat, tak je to samozrejme spatne a chceme stale to co tu mame-chaos.
Já jendoufám, že se díky tomu alespoň zvýší kvalita těch zkoušek - že dostaneme tabulky, které budou čitelné.. mapy, které nebudou potrhané.. kalkulaček, které zvládnou slušně počítat bude dostatek a podobně.
Zdravim, souhlasim s tim, ze plytvani a trafiky jsou u nas celkem beznym ukazem, ale kdyz jsem delal letos zkousky PPL tak tam bylo docela dost lidi co si to prisli proste jen tak zkusit s pristupem typu "... Tak dneska dalsi dva testy...". A jakoliv nesouhlasim s cenou, neb ti panove jsou stejne placeni z dani tak bych v te mizerii videl alespon to pozitivum, ze se uchazeci poradne pripravi a nebudou skladat zkousky tak, ze je proste uchodi. Mimo to 5000 je v cene vycviku celkem minoritni castka. Kvalita testu a pomucek jak tu nekdo zminil je fakt mizerna a UCL by s tim meło neco delat. Pochybuji ovsem, ze se tak stane v reakci na zvysene poplatky.
Žil jsem v Německu 4 roky. Dělal jsem tam zdravotní zkoušku a doložku ICAO5. Jsem alergický na řeči typu že v zahraničí je to mnohem dražší protože když se řekne A musí se k tomu i říct B. A to v podobě minimální mzdy, která se drží u těch západních zemí, které si pořád bereme do huby nad 30tis. Kč/měs zatímco ČR s cca 8tis. patří mezi Bulharsko, Rumunsko, atd..mezi ty nejnižší. Nebudu mluvit o cenách potravin nebo oblečení, které je tam řádově nižší. Takže je to opět ta samá píseň: poplatky na úrovni západní evropy, služby na úrovni států RVHP..
Obávám se Aleši, že ani vyšší připravenosti uchazečů to zdražení nepomůže, neboť v ceně poplatku jsou i všechny případné opravy, takže kvůli penězům se uchazeč určitě stresovat nemusí. Toto opatření mi tedy připadá jako krok zpátky a osobně bych se přikláněl, aby opravné zkoušky byly také nějak zpoplatněny.
Myslím, že by šlo vymyslet nespočet nástrojů nebo opatření, aby uchazeči nezkoušeli střílet testy dokud se to jednou nepovede. To zdražení je asi nejposlednější možnost, teda pokud mělo sloužit k tomu.
Jak píše Jura. Když zvýší poplatky, ať taky zvýší příjmy! Není pravda, že když si někdo zaplatí piloťák, tak je totálně ve vatě. Spousta lidí si na to půjčí a takovéto poplatky jsou pro ně další překážka. Proč to nezkoušejí pověřené školy jako třeba v USA? Tak lze takto udělat i ATPL. Co na tom stojí tolik peněz? Dostat ušmudlanej test PPL nebo ATPL v totálně předpotopním portálu? Ostuda, ostuda, ostuda! Že si úředníci létají na zkoušky letadlem asi není tajemství pro nikoho. Opět proč to nezkoušejí pověření examinátoři, ktěří jsou doma třeba v Brně, Ostravě, Varech, Liberci, Zbraslavicích a Hosíně? Naprosto levné jednoduché a pro někoho zřejmě nepřijatelné.
Domnívám se, že by se mělo vymyslet nespočet nástrojů nebo opatření, aby to uchazeči prostě jen tak nezkoušeli. Jinak totiž budeme mít kokpity plné vítězů "loterie ÚCL", kteří se spokojí se 76 namísto aby usilovali o 95 a více. Znamená to totiž, že se do této profese dostávají lidé s úplně jiným Firmwarem (základní SW vybavení), co se spokojí s průměrným výsledkem. Ti pak klidně souhlasí s průměrným platem a podmínkami, které na ně dopravce zkusí. ... a to světýlko co mi tu svítí červeně ...? Odmáčknu to, ať to neotravuje, hned vedle jsou přece ještě 2 zelená (pozn. berte to prosím, jako lehkou nadsázku).
z 300 na 5000 muze opravdu vymyslet jen ucl... Chodi tam spousta normalnich lidi, ktery by 5000 mohli investovat jinak a tohle je jen dalsi vyhozeni penez. Polovinu ucl procistit.. Pochopil bych pet litru u ATPL/CPL ale prijdou mi naprosto mimo u PPL. Takze se chce urad zas jen nadojit.
Takze gratulace ucl!
Panové (dámy), nemyslím, že by mezi námi piloty bylo tolik chudáků, že by nemohli cenu jedné letové hodiny investovat do nějaké zkoušky. Nevydělávám asi zdaleka tolik, jako spousta jiných diskutujících, ale vždy mi přišlo, že žiji s cenami UCL v nejakém krásném snu. Snad bych ještě pochopil nelibost zvýšení poplatku u PPL pro lidi, kteří nehodlají nastoupit profesionální kariéru (jak to ovšem rozlišit, že), ale v rozporu z jedním z předešlých příspěvků myslím, že nejlepší investice je za vzdělání. A zkuste vysvětlit třeba kominíkovi, nebo plynaři atp., kteří také museli skládat zkoušky, že jste jako piloti jejich chudí příbuzní a že od vás nějací zloději vůbec žádají peníze za zkoušku.. Kolik dnes zaplatíte na úřadě za řidičák? Přikládám odkaz na ceník LAA, kde jde čistě o koníček a bavíme se o uplně jiných cenách. http://www.laacr.cz/Stranky/Sluzby/poplatky.aspx Ještě zde není zahrnuta "odměna" inspektora provozu za přezkoušení, která se obvykle pohybuje cca od 500Kč do 1500Kč a jeho cestovní náhrady.
Nevím, jak to mají např. s dopravou examinátorů v tom slavném zahraničí, ale u nás je situace přece trošku jiná, než popisujete. Pro PPL jsou pověření examinátoři opravdu na různých letištích po celé ČR (viz.seznamy UCL). Tem nikdo žádné přelety neplatí. A pak je tu pár examinátorů přezkušujících CPL, IR atp., kterí jsou zamestnanci úřadu a u těch je myslím létání zcela legitimní. Musí se udržovat odborně způsobilí a tzv. v obraze a k tomu jim zaměstnavatel musí vytvořit podmínky. Když nebudou sami létat a pouze přezkušovat - tzn.sedět na pravé sedačce a v podstatě až na zemi mít poznámky k přezkušovanému, budeme na aerowebu číst články, jak může takový examinátor přezkušovat někoho, kdo létá každý den, když to sám neumí. Vsichni víme, že tito examinátoři létají i mimo práci, ale to nemůže brát zaměstnavatel v potaz. Vypadá, že by měl úřad zavést ceník přeletů všem, kterým se nelíbí, že je to "zatím" pro přezkušované zdarma. A nebo jste se měli lépe učit a jít do výběrového řízení na examinátora UCL :-)
Pěkný den
Rypal se pravděpodobně našel v příspěvcích výše a pocítil nutkavou touhu obhájit neobhajitelné. Nejlépe to vystihl Jura. Poplatky jak v zahraničí a kvalita služeb pochybná. Samozřejmě kapříci si sami svůj rybníček nevypustí a musí držet spolu stůj co stůj. Bohužel v našem již značně smrdutém rybníčku jsou kapříci věsmes hodně vousatí a myšlením zamrzli v dobách minulých. Proč musí být examinátoři zaměstnanci UCL? Máme tady dostatek mnohem zkušenějších pilotů, kteří by po složení zkoušek na examinátora mohli vesele přezkušovat. Ale to přece ti dinosauři nemůžou dopoustit. A co vůbec nechápu je to, proč bych měl platit examinátorovi jeho přelet, aby si on udržel svou kvalifikaci? Na druhou stranu, pokud si naši examinátoři CPL, IR udržují svou kvalifikaci VFR přelety na zkoušky a nechávají si za to platit, tak se nedivím o jaké experty se jedná.
Není taktéž typicky české "všichni to dělají špatně, kdybych to dělal já, dělal bych to lépe ".. Jen na okraj s examinatory UCL mám společné pouze každoroční přezkoušení, kdy jsem rád, že za mnou zdarma přiletí..
Rypale, to že za Tebou examinátor přiletí není zdarma, někdo to platí. Je proto nehoráznost, zvýšit správní poplatky, pokud je dost peněz na takový nesmyslný přepych.
Pánové, než začnete něco s planoucém srdcem psát, zkuste si zjistit pravý stav věcí.
Řeč totiž vůbec neni o cenách ÚCL, a o poplatcích státnímu úřadu. Zdá se to být nepodstatné, ale vyplývá z toho docela rozdíl v tom koho kritisovat. Tenhle ceník totiž nevymýšlí ani ŮCL, ani Ministerstvo dopravy, ale Ministerstvo financí. A ty poplatky nejsou ani na práci, ani na lety úředníků, ale putují zpět do státního rozpočtu.
Jak je psáno v článku za opravné zkoušky už se platit nebude. Že by to ale nějak dramaticky zvýšilo počet lidí, co to jdou jen tak zkusit? No nevim, dosud se platilo za opravnou zkoušku 50Kč za předmět. Pro koho z vás je to odrazující poplatek?
Examinátoři zkoušeli a budou zkoušet teorii (a řeč je jen a pouze o teorii) i nadále pouze pro GLD (resp SPL). Všichni ostatní se budou i nadále muset dostavit na ÚCL do Ruzyně, tak jakýpak letecký výlety?
Nevím,poplatky se asi zvednout měly,přeci jen, když dnes přijdu na zkoušku ATPL, 90% lidí je zahraničních. Toho bych se ale vůbec nebál,naopak,zvednout poplatky tak aby k nám jezdili pořád,přeci jen máme kapitalizmus že ;-) Ovšem s poplatky by se taky měla zvednout úroveň zkoušky,a to ne jen na pomůckách. Nechápu například,jak je možné ,že když tedy skládáme zkoušky v angličtině a je tam přítomných těch 90% zahraničních "klientů" ,že obsluha neumí ani kváknout anglicky,už kolikrát jsem jim to musel překládat a tlumočit... Naše ÚCL by potřebovalo personální revoluci... bohužel je to takové úložiště pohodlné prácičky... Druhá věc je tady to zkoušení zkoušek na zkoušku... ono je to těžké ,když většina otázek jak v aj tak čj je slovíčkaření a tendenčně matoucí. To pak hold člověku nezbývá než nadrtit aviationexam a jít na to... Jo kdyby ty vědomosti o něčem byly,zkouška se skládala ústně ,zkoušel by někdo znalý od fochu,pak bych se snažil,ale takhle to sou jen teoretický kecy a praxe je úplně někde jinde...
No neviem, v DE je poplatok za PPL(A) 80 EUR ... to mi podla aktualneho kurzu pride menej ako 5000 CZK. Mozno je ucelom, aby si viac ludi chodilo robit skusky do zahranicia, miesto tho, aby si zo zahranicia chodili robit skusky ku vam ...
Souhlasím, zažil jsem ještě dobu, kdy zkoušeli odborníci a nikoho nezajímalo kde sis koupil certifikát o absolvování kursu ale musel jsi prokázat znalosti. Proti zkoušce CPL byla maturita legrace....
Petr:aby se zvysila kvalita zkoušky, muselo by tu byt několik vzajemne si konkurujicich "ucl". Pak by nastopro ani nikomu nevadilo, že to uchazeči zkouší na několikrát a že je tam 90% cizinců.
To ale samozrejme nikdo z našeho monopolního ucl nesmí připustit.
Vážení majitelé letadel a další piloti.Koupili jste si letadlo či létáte těmito stroji.Tento koníček je o vysokých penězích a není možné,aby měl letadlo člověk,který je v systému úřadu práce.Jen ti pracovití so koupili stroje a začali létat.A nyní pláčete na poplatky? Vždyť Vaši pasažéři také nezaplatí 10 Kč za munutu letu.
Tedy pláčete zbytečně a tedy když se Vám to zdá moc ,tak prodejte letadlo a potom se nemusíte zbytečně rozčilovat.Za pár let až dojde k dalšímu zdražování si řeknete " To byly časy,když to stálo jen 5 tisíc korun ...."
Piloti zdar a nefňukejte,nejste zase takoví chudáčci.Ruku na srdce.
Tak zvrácenost tohoto názoru snad nemá smysl komentovat. Plať prostě proto, protože na to máš? Víš, on většinou právě ten, kdo si peníze vydělal, dobře ví, jakou mají cenu a očekává nějakou adekvátní protihodnotu, ne jenom další zdanění...
no nevim kde a na jakych penezich jste se zaseknul. Pilot je ve vetsine pripadu uplna hadra a dela za penize mensi nez ridic nakladaku (vim, delam oboji). Jenomze ta pilotni licence i cosi stala, s tim ze je kazdy rok podminene prodluzovana lekarem. Ja nemam nic proti vysokym poplatkum, at je UCL vybira. Ale UCL jakozto kontrolni organ nad letectvim by se mel taky zabyvat tim za kolik litaji piloti v nekterych spolecnostech a jestli to neni prime ohrozeni letu, kdyz musi premyslet nad tim jak vyzit a ne jak bezpecne letet. Takze jeste jednou, kdyz platit, tak vsichni vsem v normalnim pomeru a hlavne nemit blby reci. A taky min zavidet.
To je správný názor. A na dovolenou k morřl létají také jen zbohatlíci a zloději. Poctivý a férový pracant jede v létě na Slapy autobusem, nebo omláceným žigulem. Přimlouvám se proto, aby ceny letenek byly tak 5 krát vyšší, ti co mají na zahraniční dovolenou si rádi připlatí a piloti pak budou mít alespoň na poplatky související s udržením licence. A na to bych sepsal petici.
...........jo,asi máte pravdu,napsal jsem " blud " . Taky znám,jak vydělat prachy a pak je lehce vyhodit za náhradní součástku na letadle.Ale je pravda v tom,že i ty letenky by měly být dražšší.Pak by se i jinak udržovaly stroje a zbylo by na ty " nenažrané " úředníky na ÚCL.Ale je to stejné věude,jen zvyšovat ceny a tvrdit,že se to musí zdražit.Ale znám i protistranu tohoto problému,kde dvě letecké společnosti se nesnášely a neustále snižovali ceny letenek až to došlo na neúnosnou mez a všichni další se nyní diví,jak za tyto ceny můžou vůbec létat!!!........dneska mají existenční problémy a dělají všechno,aby " přežily ".