V pravidelném výročním manifestu Most Wanted Listvydal americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) nejen na základě hodnocení roku 2014 seznam nejpalčivějších problémů v dopravě, se kterými je třeba se co nejdříve vypořádat. V oblasti všeobecného letectví úřad upozornil na ztrátu kontroly nad letadlem (loss of control) jako přičinu nepřijatelně vysokého počtu nehod.
"Zatímco v aerolinkovém provozu dochází k nehodám na území Spojených států zřídka, v oblasti všeobecného letectví stále umírají stovky pilotů a jejich pasážérů každý rok z důvodu stráty kontroly nad letadlem. Počet těchto nehod lze snížit skrze letecké vzdělávání a hodnocení, pravidelné létání a ostražitost a situační přehled v kokpitu," stojí v prezentaci žádoucích cílů pro rok 2015.
Foto NTSB
Jak připomíná server AVweb, ztráta kontroly coby příčina leteckých nehod není žádným novým faktorem v "malém" létání. Řídicí skupina pro všeobecné letectví (GAJSC) při NTSB na základě analýzy nehod v letech 2001-2010 uvedla, že ztráta kontroly měla na svědomí 40 % všech nehod v oblasti general aviation. Na základě toho následně vzniklo několik výukových materiálů, které se problematice věnují.
Kromě specifického aspektu všeobecného letectví a dalších druhů dopravy zmiňuje výroční prezentace NTSB také obecná rizika provozu na silnicích, železnicích i ve vzduchu. Zmínka je zde tak například o nehodách, způsobených vyrušením posádky některým z elektronických zařízení typu tabletů či telefonů. "Prvním krokem k odstranění těchto smrtelných narušení pozornosti bude odfiltrování informací, které nesouvisí s provozním účelem těchto přístrojů," dodává NTSB.
U takovýchto článků si vždycky říkám kolik zajímavých dokumentů, učebnic, brožurek, letáčků, animací... pro piloty dělá náš ÚCL potažmo UZPLN? Kromě "Doletíš", které ale svou formou z doby krále klacka zaspává dobu tu nevzniká zhola nic. Učebnice abychom si překládali z USA a s ostatním to není o moc lepší. A představa že by UCL komunikoval s leteckou veřejností třeba přes Facebook? Hahaha :-)
osobně jsem ztratil iluze...vzhledem k tomu, že loni v lednu došlo k docela vážnému sblížení ULL s Boeingem na přiblížení, který musel být omezen...pilot ULL byl bez spojení na výšce FAF a vesele proletěl CTR..po následném dopátrání pilota a telefonátu s ním sdělil, že Boeinga viděl a že to bylo pěkné...na dotaz na výšku odpověděl, že nenastavuje výškoměr, protože QNH je všude jiné...celá věc šla UZPLN, ale UZPLN řeklo, že to není na závěrečnou zprávu a uzavřela případ...prý věc poskytla LAA...na vyřešení pilota...ale pochybuju, že se něco stalo...pilot určitě vesele létá dál...
Naprostý souhlas. UZPLN vyšetří incident, někdy dá bezpečnostní doporučení, ÚCL provádí správní řízení a dá třeba par tisícovek pokuty. A dotyčný člověk léta vesele dál ačkoliv jeho znalosti jsou naprosto nedostatečné a disciplinovanost žádná. To snad máme čekat až se třeba UL nebo nějaká Cessna srazí s Boeingem a bude par desítek mrtvol....? Ale za to nemůže ani UZPLN nebo ÚCL, ale právní stav v tomto státě....
Ne ze bych částečně nesouhlasil s předchozími komentáři, ale úplně nesouvisí s tématem v článku. Ten pilot UL, který proletěl CTR neměl evidentně problém s ovládáním svého stroje, ale s nějakým základním povědomím o tom, jak to doopravdy "funguje" ve vzdušném prostoru. Kdysi jsem vesele přelétával různé chmurky a mraky, byla to strašná zábava, a rikal jsem si ze druhého takového určitě nepotkame. Kdyz jsem před 3 dny letěl s UL jako uz nějakou dobu létající IFR pilot a to zcela podle předpisu v hladině 55 bez odpovídače s víc než dostatečným rozestupem od oblačnosti, rikal jsem si: "ty vole, co tady děláš?". Rikal jsem si to přesně z toho důvodu, o kterém je zřejmě tento článek. Odhaduji, ze dnes 90% dovezených GA letadel, z novych 100%, dále možná 20% novych ULL je vybaveno autopilotem, v tu chvíli se regulérně z VFR pilotů stávají VIFR piloti (nebyl jsem jiný). Také je v těchto letadlech casto TCAS nebo jemu obdobne zařízení, takže pilot vlastne víc kouká do telek před sebou než ven, rozložení provozu v hladinach atd. si muže každy domyslet sám. Největší problém ale nastává ve chvíli, kdy například v mraku vlivem silné turbulence autopilot vypadne a ma ho začít ovládat člověk. Ten na to totiž není vycvičeny a v danou chvíli ani připraveny, takže muže mit uměle horizonty třeba 3, ale letadlo nemusí byt schopen adekvátně ovládat. Přímo tento problém řeší několik závěrečných zpráv NTSB od malých LSA po letadla typu PC12.
Výhoda dnešních technických vymoženosti je tedy dvojsecna..
Na obhajobu UCL, UZPLN, LAA musím napsat, ze je potěšující, ze v naši malé zemi s relativně malým počtem pilotů a s omezeným rozpočtem vzniká alespoň "něco". Nicméně výše uvedené je více o instruktorech predavajicich zkušenosti a vědomosti pilotovi při základním výcviku, než o nějakých materiálech vydávaných úřady.
Naprostý souhlas - ještě dodávám, je to taky v osnovách. Nemůžu pomoci, ale ty staré, vycházející z krvavé zkušenosti výcviku vojenských pilotů, kdy se šlo od jednoduššího ke složitějšímu, teorie byla následně vyzkoušena v praxi byly rozhodně lepší než ty nové. Teď je spousta sebevědomých teoreticky kvalifikovaných pilotů, ale o chování ve vzduchu majících jen nepatrně povědomí.
Tak nevim, je to jen takové to české šťourání, anebo to doopravdy myslíte vážně? Máte fakt dojem, že je v reálných silách ÚCL, při jejich materiálních a lidských zdrojích, odpovídajících velikosti a populaci naší země, dělat nějak v malém českém totéž, co ve velkém FAA? Těžko, že jo. A ani by to nemělo smysl, vždyť si všichni můžeme projet ta americká školení, o tolik jinak v tom našem vzduchu ta aerodynamika nefunguje. A jako bonus si tím zároveň procvičíme angličtinu, to neni nikdy na škodu.
S takovýmhle způsobem myšlění se ale žádného pokroku nedobereme. Když si budeme na všechno říkat, že vlastně máme být rádi aspoň za to co máme, tak nebude nikdy nic lepšího. Taky si říkáte, že máme být rádi za to, že máme aspoň nějaké dálnice, že máme aspoň pár hnusných vlaků, že máme aspoň část obchvatů, že máme aspoň nějaké tunely, že máme aspoň nějaké politiky aspoň nějaký ÚCL a aspoň nějaké učebnice? Tohle může říct člověk, který němá žádné srovnání se světem, nidke nebyl a neviděl, že jinde se dají věci dělat lépe. Bez toho tlaku od obyčejných lidí, kteří chtějí taky takové materiály jako mají v zahraničí, taky vlaky jako ve švýcarsku a dálnice jako v německu. Bez tohoto tlaku se nic nezmění. A právě díky takovému typu myšlení (Buďmě rádi aspoň za něco) to tady vypadá jak to vypadá. Já za své daně/poplatky chci to nejlepší. Dáte ruku do ohně za to, že to i v malém českém rybníčku nemůže být i se stávajícím množstvím peněz a lidí lepší? Že pracovní nasazení úředníků je maximální (v pátek ve 3 domů...) a všechny finance jsou využívány nejlépe jak mohou, nejsou odkláněny kámošům a zbytečně rozházeny za nesmysly? Já si myslím, že velké rezervy pořád jsou, proto ano, budu štourat, protože jsou to i moje peníze a není mi to jedno.
Tondo, naprosto souhlasím ze je třeba šťourat, jinak se nikam neposuneme, jen vím, ze cca před 5 lety nebylo vubec nic a nejde vše udělat naráz. Ale začala s tím LAA, přidal se úřad, pomalými krůčky se věci hýbou. To bychom mohli rovnou říct, ze dnes jsou UL na takové úrovni, ze mohou začít od zítra létat rovnou IFR. Ty jsou dnes často vybavené lépe než většina GA i větších letadel. Ale chybí certifikace vybaveni, servis, výcvik pilotů. Možná za par let.. Souhlasím s názorem, ze ovládání letadla je stejne v USA i v Evropě, možná i v Africe ;), proto můžeme jejich materiály přebírat. Ať uz sami nebo prostřednictvím úřadu. Otázkou ale zůstavá, kdo to bude studovat. Myslím, ze většina těch, kterých se to převážně týká, ne. Bohuzel. Proto jsem psal, ze ty chyby se musí podchytit hned v zacatku, při základním výcviku a ne prostřednictvím příruček.. Bohužel z vlastní zkušenosti jsem byl mnohokrát svědkem, ze některé školy neumí vycvičit pilota komplexně, tzn. naučit ovládat letadlo (pomoci rukou a nohou) a létat (hlavou).. To uz příručka nedožene.....
Bohužel je dnes situace, že letadla jsou stále lépe vybavena,jsou rychlejší, výkonnější ale znalosti a dovednosti pilotů - nebo spíše držitelů průkazu- tomu zdaleka neodpovídají. Zapnou autopilota a pak jen tupě sleduji obrazovku....a domnívají se, že tak je to správně. A mnohé letecké školy hledí jen na peníze, nikoliv na kvalitu výsledného produktu.
"Tohle může říct člověk, který němá žádné srovnání se světem, nidke nebyl a neviděl, že jinde se dají věci dělat lépe. Bez toho tlaku od obyčejných lidí, kteří chtějí taky takové materiály jako mají v zahraničí, taky vlaky jako ve švýcarsku a dálnice jako v německu. Bez tohoto tlaku se nic nezmění."
Nezlobte se pane, ale právě protože jsem leckde byl, tak NECHCI dálnice jako v Německu, tj. přecpané i když jsou místy 2x4 proudé... brzy budou celoplošně placené a hlavně už dávno jsou podle oficiálních údajů téměř 2/3 dálnic omezeny značkou na 120 km/h. Totéž Belgie, tam je většinou značka 100 km/h. Ne, děkuji, takhle přeregulovaný svět nechci, hlavně mi vadí to, že 20 let platíte daně, aby bylo na infrastrukturu, a jen co se z vašich daní postaví, tak se ještě zpoplatní.
Jo tlak zespoda je určitě užitečnej. Jde jen o to na co tlačit. Jasně, dá se tlačit na ÚCL, ať vyrábí kopie amerických školení pro lenochy, co se nechtěj učit anglicky. Já bych ale raději tlačil na to aby byli naši úředníci aktivní v EASA a bránili se, když tam na nás šijou likvidační předpisy. Nebo jsou tam naopak podezdřele laxní při pětiletém vyšetřování jednoho rozlámaného Blaníku v Rakousku. Co je podle vás světaznalých důležitější?
... řekl bych, že úřad již určitý krok dále činí - nebo spíše hodlá učinit. Před nedávnem jsem vyplňoval dotazník ohledne perspektivy "Doletíš" a tam jsem všema deseti (i 20) schvaloval, aby si vzali ta videa od zahraničních úřadů. Nač čekat, až všechny průsery vyzkoušíme na našem českém písečku. Na to není čas ani počet pilotů. Když to odradí jednoho od nějaké bejkárny, která by ho stála krk - tak je to zaplacený. Ano - postrádám náš silnější hlas na mezinárodním fóru. Tady by mělo ÚCL přidat plyn a naložit pod kotel. Češi nejsou žádná ořezávátka, tak proč by s námi měli orat?