Budoucnost letecké dopravy? NASA dělá studii jednopilotního provozu

08.01.2015 15 příspěvků

Budoucnost letecké dopravy? NASA dělá studii jednopilotního provozu
Budoucnost letecké dopravy? NASA dělá studii jednopilotního provozu (Zdroj: Aeroweb.cz)

Metra bez řidičů již brázdí kolejiště několik (desítek) let, nová auta dnes umí sama bez obtíží parkovat a intenzivním testováním prochází u některých modelů systém plně automatického řízení. A jak se zdá, trend automatizace bude pomalu pronikat i do letecké dopravy. Zatímco ve vojenském letectví se již plně uplatňují nepilotované stroje, v oblasti obchodní letecké dopravy nás možná již brzy čeká "předstupeň" ve formě jednopilotního provozu. Studii na toto téma nyní nechává zpracovat americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Letectví jakožto odvětví si už nějakou dobu pohrává s myšlenkou jednopilotního provozu, ale je zde velká řada technických, certifikačních a také strategických aspektů, které je třeba brát v úvahu," prohlásil John Borghese, viceprezident technologického centra společnosti Rockwell Collins, které projekt pod hlavičkou NASA povede. Zároveň však dodal, že jednopilotní provoz neznamená, že stroj nebude moci společně s pilotem na palubě "řídit" někdo na zemi.


Foto Rockwell Collins

NASA totiž v souběžném projektu zkouší možnosti tzv. pozemních stanic (ground stations), přes něž by se ovládaly vybrané systémy letadel. Dokument k tomuto projektu uvádí, že reálně je pro většinu linkových letů jeden pilot plně dostačující. Při kritičtějších fázích letu, během vzletu, přiblížení a v nouzových situacích, by funkci kopilota plně přebíral personál u pozemní stanice a ten by byl také schopen převzít řízení letounu v případě inkapacitace pilota v letadle a dovést stroj až k automatickému přistání.

Celá myšlenka jednopilotního či plně automatizovaného provozu však zatím naráží na řadu certifikačních překážek a mimo jiného i na společenský aspekt. Zřejmě ne každý cestující by se totiž s klidem do nepilotovaného dopraváku posadil.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

práce

08.01.2015 v 13:51 Petr

Výrok z Pelíšků, a komu tim prospějete, piloti nebudou mít co do huby. Teď vážně, vzpomeňte na nehody Airbusů vlivem autopilota. Tohle bude na dlouhou trať.

Odpovědět

Piloti

08.01.2015 v 18:45 P

Vzpomeňte na nehody Airbusů vlivem toho, že dva troubové nepoznali, že se jim mašina dostala do high-altitude stall. Ale jinak moc nevěřím - úsudek, zkušenost a cit živého pilota těžko nahradíme.

Odpovědět

Počet

08.01.2015 v 21:17 XYZ

Jako laikovi mi příjde příjemnější mít druhého pilota "k ruce" než nějakou partu v "pozemní stanici"....

Odpovědět

Technologie

08.01.2015 v 22:50 Markey

Technologie postupuje rychle kupředu a možná to s sebou přinese i zmenšení počtu pilotů. Kdoví kdy, ale jednou asi ano, stejně jako jich dříve bylo v kabině čtyři či více. A jednou možná úplně bez nich. Nebo možná přijdou ty bezpilotní na řadu mnohem dříve než jednopilotní. To, že to teď ještě není reálné, neznamená, že to za pár desítek let nebude - stačí si představit, kam se za těch sto let od prvního letu bratří Wrightů létání posunulo. Co kdyby se třeba jen forma komunikace mezi letadlem a zemí posunula od staleté technologie k technologii moderní, digitální, automatizované, tak to pilotům (pilotovi? :) ) znatelně sníží workload. A takových oblastí je více a postupně i na ně technika dojde. Jak dlouho bude trvat, než si na takovouto techniku zvyknout cestující, to už je jiná otázka, ale vzhledem k tomu, že tou dobou už asi budou běžnou záležitostí "bezpilotní" auta, tak to možná nebude tak těžké. A já jen doufám, že i v té době bude ještě možné sednou si do malého éra a proletět se pěkně postaru :)

Odpovědět

Přátelé

09.01.2015 v 0:12 Jan

nerad vám beru iluze, ale i to "bezpilotní" letadlo musí někdo pilotovat, byť nesedí uvnitř. Takže jaký by to mělo vlastně efekt? Personální určitě ne. Vešlo by se do letadla o jednoho platícího cestujícího více? Pokud tato doba někdy nastane, tak už na tomto světě asi nevěřím na nic. :(

Odpovědět

RE: Přátelé

09.01.2015 v 1:29 Markey

Určitě jednou přijde i doba, že to nebude muset vůbec nikdo pilotovat, otázka je spíše kdy. Ale i v případě dálkově řízeného letadla si dokážu představit různé výhody. Tak např. při rozvoji techniky se o většinu kontroly za letu může starat elektronika a piloti/operátoři se budou aktivně zapojovat hlavně během startu/přistání či při nějakých problémech. Při mnohahodinových transatlantických letech by pak nebyla třeba pro každé letadlo jedna posádka a jeden "kokpit", ale rozložilo by se to na více letadel a v tom už může být zjednodušení i úspora velmi značná. V plně automatizovaných systémech vlaků/metra také není cílem dostat tam o dvě sedačky více. Samozřejmě jsou to jen domněnky coby kdyby (někdy). Kdoví, co si budeme za třicet čtyřicet padesát let říkat, až zpětně zakopneme o podobné "prehistorické" články z dnešní doby :)

Odpovědět

hlavně ať je na výběr

09.01.2015 v 7:21 Matěj

Taky tomu nefandím. Stroj totiž nemá pud sebezáchovy, narozdíl od pilotů kteří ho řídí a tu situaci chtějí přežit. Představa dopraváku na dálkové ovládání mě dost děsí. Tomu člověku na zemi o život nepůjde. Jestli tohle někdy projde, tak doufám, že na světě zůstanou nějaké aerolinky, které zachovají letadla řízená 2 piloty. Dost rád si za takovou letenku připlatím než abych lezl do nějakého automatu. Zkrátka jestli, tak to bude doba, kde si pasažéři budou vybírat zda poletí bezpilotním, jednopilotním nebo letadlem s vícečlenou posádkou. A podle toho si budou připlácet, tak jako dneska třeba za jednotlivé trídy. Zajímavá představa, nemyslíte?

Odpovědět

RE: hlavně ať je na výběr

09.01.2015 v 13:05 Lubor

Také nefandím této myšlence, i když jezdím metrem a na trase C tam ten maník vepředu v soupravě opravdu jen dohlíží. Ale letadlo není metro - tomu jen tak napájení nevypnete. Dokázal bych si představit letadlo, kde je po celou dobu letu jen jeden pilot v pilotní kabině, a jeho kolega - vyškolený steward (může jich být i více) - v pohodě roznáší pití a upomínkové předměty cestujícím. Pokud to bude třeba, "praští s bagetou" a půjde kolegovi vpředu pomoci a budou na to 2. To by asi bylo to nejschůdnější řešení v současných podmínkách. Bezpilotní řešení naráží na zejména bezpečnostní problém, který vyžaduje naprosté zabezpečení komunikační infrastruktury. Zkušenost praví, že naprosté zabezpečení neexistuje, dokud tu bude lidský faktor. Pro případné únosce již by nebylo tak nutné dostat se přímo na palubu, ale hezky ze země se "zahákovat" a řízení si i předávat, aby nedošlo k rychlé lokalizaci místa, ze kterého letoun ovládají. Spojení by pro takové technologie muselo být - mimo jiné - nějak jištěno i proti externímu rušení. To je - řekl bych - asi ten největší problém.

Odpovědět

RE: RE: hlavně ať je na výběr

09.01.2015 v 23:52 Kang

líbí či ne dřív nebo později to přijde. Koneckonců u kosmických letů je to zcela běžné. Jinak, není potřeba zajistit nepřetržitou komunikaci, prostě se naprogramuje trať a palubní počítač v případě výpadku komunikace bude postupovat podle ní dál. Samozřejmě existuje vždy určité riziko že nějaká situace nebude naprogramována správně. Na druhou a jak vidno z letu AF nad Atlantikem a jiných tak existuje i riziko že "kvalifikovaný" člověk udělá hloupost.

Odpovědět

Automatizace

10.01.2015 v 8:11 Roman

Základní nosná myšlenka, která majitelům firem a vrcholovému managementu prodává jak automatizaci tak zavádění procesů se dá vystihnout následující větou - snížit náklady na pracovní sílu tím, že kvalifikovanou práci necháte dělat člověka s minimální možnou kompetencí. Vypadá to jako pitomost, ale jde to a dosahuje se toho způsobem, že se snažíte maximum situací které vyžadují od pracovníka improvizaci a životní a pracovní zkuśenosti, nahradit standardizovaným postupem. A kdo jiný než automat dokáže tupě provést předem napsaný postup? Zvláštní je, že tenhle přístup v 90% případů funguje. Zbylých 10% negativních dopadů se zahrne do risk analýzy. A řízení firmy je nakonec také jen aplikace standardizovaných postupů - položit na stůl dvě varianty jak přistupovat k práci a zvážit pravděpodobnost průseru a proti tomu položit úsporu nákladů. Ověřit kolik peněz představuje ta úspora a jestli vzniklé průšvihy z té úspory uplatíte a jestli pak z toho zbyde něco navíc. Když ano, je rozhodnuto. Rozvoj automatizace a CRM povede zákonitě časem k tomu, že v letadle bude jeden ne pilot, ale operátor automatického systému řízení letadla. Tříletý učební obor s maturitou, průměrný plat. A ty resourcy v rámci CRM už budou reprezentovány jen jako několik do sebe zanořených menu na dotykové obrazovce. Ven vidět ten operátor nemusí. Takhle to je a nejen v letectví. Žijeme tak, chceme všechno co nejlevnější.

Odpovědět

To prostě přijde

10.01.2015 v 13:51 ff

Ne kvůli "úspoře pracovní síly", ale proto, že počítače budou dělat méně chyb než moderní rychlokvašení piloti. Snížit "náklady na pracovní sílu" se podařilo dávno, jednak přechodem z vícečlenných posádek na 2členné (před desetiletími) a pak přechodem z "kapitánských platů" odpovídajících první třídě na "pilotní platy" (odpovídající třídě Y). To je realita - povolání pilota je stále přeplacené.

Odpovědět

Hezky do prvni valky

10.01.2015 v 15:06 SSAX

Jak zde bylo napsano predstava pekna, nicmene do prvniho vetsiho konfliktu. Ve chvili kdy by zaclo neco vetsiho tak jsme vsichni dolitali protoze je jen otazkou casu kdy by se takove centrum ovladani stalo tercem utoku nejakych hackeru.. :))

Odpovědět

Není to tak černé

10.01.2015 v 15:36 Jan

Dokud letadla budou létat na dnešních principech, jakožto nedokonalé stroje, tak tam vždy bude někdo sedět a nebude to jen nějaký strojník a s velkou pravděpodobností budou dva. Počítač umí jen to, co ho naučíte, jinak je to blbec, i když velkou měrou usnadňuje práci. Ale uvedu jeden příklad. Do FMS naťukáte trasu, letiště vzletu počítáte že je nastavené z minulé trasy (proč by to taky kdo měnil) odpálíte jí entrem a frčíte, po vzletu vám ovšem počítač vyplivne chybu, že neví kde je, spadne vám veškerá navigace a letíte v IMC. Počítač dal ruce nahoru, protože tohle neumí vyřešit. Proč? Protože někdo předtím nastavil letiště vzletu v Bratislavě a počítač se snaží marně najít VOR, ale najde pouze úplně jiný(pražský). A teď stojí počítač před rozhodnutím A) GPS mu říká, že je v Praze B) VOR je úplně někde jinde, než by měl být. A v tuhle chvíli počítač prostě neví, pro co se má rozhodnout, neví čemu věřit. A to je stojné jako nad Atlatikem s AF, počítač dostal dva rozdílné údaje a nevěděl čím se má řídit, tak dal ruce nahoru a řízení předal pilotům. To že to byli trošku hlupci a při "coffin corner" nedávali pozor co se s letadlem děje jen potrvdili, proč se tomu manévru tak říká. Aještě jeden poslední příklad, kdy úspěšně posádka A380 Qantasu přistála bez počítače, kdy ten sám napsal, že v aktuální konfiguraci není možné přistát!! Sám sypal jednu chybu za druhou až dal ruce nahoru a předal řízení. Pilot to odřídil na ruku s "basic T" a rezervu na přistání měl tak malou, že by to počítač nedal (i kdyby fungoval). Na závěr chci říct, že pilot a letadlo jsou spolu spjatí velmi silným poutem a počítače tohle významné spojení jen tak nerozdělí. Ročně se NEstane X nehod jen díky tomu, že tam seděl člověk se zkušenostmi, pocity, strachem, rozumem a včas hodil počítač přes palubu.

Odpovědět

Budoucnost

10.01.2015 v 16:06 Markey

Problém je, že většinou uvažujete v dnešních technickým mezích. Samozřejmě se nedá očekávat, že od příštího roku začnou létat jumba bez pilotů. Ale myslet si, že od teď až na věky věků budou prostě létat dva piloti, protože neznáme počítač, který by to 100 spolehlivě zvládl, je prostě naivní. Otázka je tedy spíše "kdy". Zajímavé bude určitě sledovat nástup plně automatizovaných silničních vozidel. Myslím, že se díky nim razantně sníží nehodovost. Náročnost řízení auta a pilotování letadla je samozřejmě nesrovnatelná, ale v mnohém to určitě napoví, jak se to bude vyvíjet.

Odpovědět

RE: Není to tak černé

10.01.2015 v 18:16 Kang

Jane, jen tak mimochodem existující i samoučící se počítače a algoritmy neuronových sítí se již celkem dost využívají. Ale jinak máte pravdu počítače v letadlech dnes jsou programovány tak že počítají s přítomností pilota a nesnaží se řešit protichůdné informace, prostě v případě problémů to oznámí pilotovi a vypnou autopilota. To ale přece neznamená že jim to není možné doprogramovat. Otázka dneska není jestli počítače dokáží řídit bezpečně dopravní letadlo nebo ne, víme že dokáží ale zavedení do praxe brání právní a řekl bych psychologické bariéry.

Odpovědět

Přidat komentář