Letos snad více než jindy záčatkem roku letečtí statistici bilancují nad 365 dny předchozího letopočtu, aby přednesli závěrečná čísla, která ve finále stejně jen potvrdí, že je létání stále nejbezpečnějším způsobem dopravy. A přesto to tak možná právě letos nevypadá - vždyť médii rezonovala hned tři velká letecká neštěstí, která mají bohužel na svědomí také poměrně vysoký počet obětí. Přesto zaznamenal loňský rok příjemný rekord - nejnižší počet leteckých nehod v obchodním leteckém provozu od konce druhé světové války, od kdy se vedou podrobné statistiky Aviation Safety Network (ASN). Právě tento renomovaný server provozovaný nadací Flight Safety Foundation uveřejnil celková čísla nehodovosti komerční dopravy za rok 2014.
Počet leteckých nehod v OLD za posledních 5 let (Aviation-safety.net)
2010
32 (934 obětí)
2011
36 (524 obětí)
2012
23 (475 obětí)
2013
29 (265 obětí)
2014
21 (990 obětí)
V paměti asi nejvíce utkví nejtragičtější nehoda Boeingu 777 malajsijských aerolinií, který byl v půli července pravděpodoně sestřelen nad Ukrajinou. Kdo je za smrt jejich blízkých zodpovědný, se bohužel možná nikdy nedozví příbuzní celkem 298 obětí tohoto letu. Jak bohužel dobře víme, jednalo se tehdy již o druhý "triple-seven" v barvách Malaysian Airlines, který nedoletěl do plánované destinace. Březnová záhada letu MH370 stále čeká na rozřešení - nalezení alespoň nějakých stop, kde se letadlo vezoucí 239 lidí dnes vlastně nachází. A jakoby symbolicky "korunovala" smolný rok zejména pro asijské aerolinky krátce před silvestrem nehoda Airbusu A320 AirAsia, kterou nepřežil nikdo ze 162 osob v letadle.
V kontrastu těchto tragédií proto vyzní trochu rozpačitě údaj 21 nehod v obchodní letecké dopravě coby rekordně nízké číslo za posledních bezmála 70 let zanesených ve statistikách. Aviation Safety Network uvádí, že z hlediska části letu ke třem nehodám došlo při počátečním stoupání, ke 13 incidentům při traťovém letu, tři nehody se staly při přiblížení a další dvě nehody byly výsledkem neúspěšného přistání. Míra nehodovosti, či přesněji řečeno poměr celkového počtu letů a leteckých nehod, klesá již několik posledních let.
Zveřejněné statistiky Aviation Safety Network rozhodně nejsou absolutním výčtem leteckých nehod na světě. Metodika ASN zahrnuje pouze obchodní leteckou dopravu obsluhovanou stroji pro minimálně 14 pasažérů. Obdobné statistiky vede například také Bureau of Aircraft Accidents Archives (B3A), který za loňský rok eviduje 120 leteckých nehod a 1 329 obětí, započítává ovšem i některé nehody všeobecného letectví či obchodní přepravy menšího rozsahu.
nechápu proč se do statistik počítá ten sestřel nad Ukrajinou - to přece nesouvisí s leteckou technikou, posádkou ani provozem letadla ........ je to jen hovadský čin primitivů bez ohledu na to kdo dal rozkaz nebo zmáčknul spoušť.
Tomassi, takhle to ale přece brát nelze. Ti lidé zemřeli při letecké nehodě, to je zkrátka fakt. Příčinou zde byl sice "externí činitel" nesouvisející s provozem letadla samotného, ale to byste pak mohl říct, že zásah blesku, po kterém vypadnou elektrické přístroje, dejme tomu nevysunete klapky a rozbijete letadlo při přistání, by se tam také neměl počítat. Ta statistika se věnuje nehodám a předpisy nám říkají, co je a co není nehoda. Ale uznávám, že je to hraniční. Mimochodem, podobná debata se vedla o nehody z 11. září. Kolik měly tyto nehody vlastně obětí? Byly to "pouze" lidé na palubě, nebo všichni, kdo tehdy v troskách dvojčat zahynuli? ...
nebylo zatim oficialne prokazano ze slo o sestrel tak neni duvod na hroceni. Obe 777 mohly byt hypoteticky sestrelene stejne tak jak obe mohly mit tu stejnou technickou zavadu jelikoz slo o stejnou spolecnost. Mozna cas (ne)ukaze.
Pokud vím, tak prokázený sestřel to je. Jen jedna strana hází vinu na druhou. Našli se šrapnely z rakety v trupu. A je to i v oficiální předběžné zprávě.
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/285590-vysetrovatele-pad-letadla-na-vychodni-ukrajine-zpusobily-vnejsi-objekty/
kde ta oficialni predbezna zprava je? Rad bych si ji precetl. Spis je zajimave ze nejsou nikde zaznamy z CVR a FDR ktere by prokazali destrukci letadla za letu, vypadky systemu, komunikaci posadky a podobne. Cele je to jenom hospodska debata. Jedno je jiste. Vysledky nejsou venku proto ze se nekomu nehodi do kramu.
no... prinejmensim zajimave pocteni, fakt to vypada ze je necim pokropili. Ted uz jenom zjistit kdo a cim... I kdyz je opravdu divne ze zapisovace zkolabovaly stejne, maji pravdepodobne zalozne napajeni atd... Asi musime pockat na to co nam napisou chytrejsi hlavy. Kazdopadne smutne. A dekuji za odkaz.