EASA myslí i na menší školy, požadavky na ATO se možná změní

12.12.2014

EASA myslí i na menší školy, požadavky na ATO se možná změní
EASA myslí i na menší školy, požadavky na ATO se možná změní (Zdroj: Aeroweb.cz)

Snížení zejména personálních požadavků a poskytnutí podrobnějších návodů by mohlo usnadnit působení i menším leteckým školám, které budou v budoucnu žádat o certifikaci Schválené organizace pro výcvik (ATO). Vyplývá to z nově uveřejněného návrhu na změnu poradenských materiálů, který po diskusi s členskými státy připravila Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).

"Během konzultací dotčené organizace vyjádřily obavy nad úrovní požadavků na ATO, které by měly fungovat neziskově anebo poskytovat pouze výcviky pro LAPL a jiné 'soukromé' průkazy," uvádí návrh EASA NPA 2014-28, který též vymezuje tzv. nekomplexní (non-complex) ATO coby organizace poskytující pouze výcviky LAPL, SPL, BPL či PPL. "Hlavním cílem tohoto návrhu je tudíž zjednodušit požadavky na nekomplexní ATO poskytnutím podrobnějších informací a návodů."

Fakticky by tento návrh, vejde-li po připomínkovém řízení a dalších nezbytných porocedurách v platnost, také snížil například personální požadavky na menší školy. Návrh uvádí, že funkce odpovědného vedoucího (accountable manager, AM), vedoucího výcviku (head of training, HT), manažera bezpečnosti (safety manager) a manažera pro sledování shody (compliance monitoring manager) lze v nekomplexních ATO za určitých podmínek kombinovat. Součástí NPA je dále například podrobnější vysvětlení systému řízení bezpečnosti, jehož zpracování se u mnoha škol ukázalo jako kámen úrazu při žádostech o certifikaci ATO.

Návrh je výsledkem diskuse, kterou spolu s EASA vedli zástupci členských úřadů a organizací všeobecného letectví na workshopu v květnu letošního roku. Jeho hlavním tématem byla budoucnost dnešních Registrovaných zařízení pro výcvik pilotů (RZ), se kterými nová evropská legislativa již nepočítá. Případná změna pravidel by tak mohla menším provozovatelům a školám umožnit i nadále poskytovat výcviky, aniž by musely přistoupit na požadavky na výcvikové organizace, které EASA původně specifikovala prakticky bez ohledu na rozsah poskytovaných výcviků.

V návrhu je také zmínka o prodloužení platnosti současných RZ, která by měla podle platné legislativy skončit do dubna příštího roku. EASA by mohla platnost RZ ještě posunout, a to až do dubna 2018. O této události jsme vás informovali již letos v létě.

Návrh NPA 2014-28 najdete na stránkách EASA!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář