Je tomu již 25 let, co Microsoft uvedl na světlo světa svůj první simulátor FS-1 určený široké veřejnosti a zdá se, že oslavu tohoto data, vydáním nejnovější verze Flight Simulator X (dále FSX), pojal ve velkém stylu.
Tentokrát to vypadá, že se Microsoft nebude držet svého zaběhnutého systému inovací "jednou za čtyři roky", ale dva roky po FS2004 přijde se skutečně zbrusu novým simulátorem, který bude v mnohém převyšovat a vylepšovat všechny předešlé verze.
A co že bude na novém vydání Flight Simulatoru X tak úžasného?
Na první pohled určitě každého zaujme grafické zpracování. V této oblasti se jedná o revoluci v 3D zobrazení, protože FSX poběží na zcela novém rozhraní DirectX 10. Díky tomu se budeme moci kochat dosud nevídanými efekty, např. odlesky vody nebo lépe zpracovaným počasím. FSX bude podporovat i 64-bitovou platformu, takže to pravděpodobně bude jeden z prvních programů, kde bude tato technologie plně využita. Navíc FSX by měl být uveden na trh současně s novou verzí Windows Vista, čili by měl být ušit tomuto operačnímu systému doslova na míru. Tím se dostáváme k další části a to je stabilita-kámen úrazu současného FS2004, proto jistě každého potěší, že právě zvýšení stability FSX bylo věnováno značné úsilí.
Sloni v Africe…
Další změna patrná na první pohled je jakési "oživení" světa ve FSX. Letiště už nebudou jako po vymření (FS2004), ale právě naopak. Kolem parkujících letadel se budou po plochách prohánět autobusy, převážející cestující, cisterny, catteringy, traktory se zavazadly a mnoho dalšího. Ale ani svět mimo letiště nezůstane bez pohybu. Po silnicích se budou pohybovat auta, po moři zaoceánské parníky, po pláních v Africe sloni a sem tam se kolem Vás může i mihnout hejno letících ptáků. Určitě zajímavá zpestření, avšak nutno říci, že s počtem zobrazovaných prvků budou stoupat i nároky na hardware.
Na čem to poběží?
Hardware bude pravděpodobně nejčastěji skloňované slovo ve vztahu k FSX. Jak už bylo zmíněno, pro plnohodnotné zobrazení bude potřeba 3D karta podporující DirectX 10. Microsoft na svých stránkách sice píše hardwarové nároky: procesor 1GHz a 512MB RAM, ale jedná se zcela určitě jen o minimální konfiguraci, na které budete mít z FSX velmi pravděpodobně něco jako slide show. O nových efektech ani nemluvě. Na takovéto konfiguraci má někdy potíže běžet plynule i FS2004, zejména při použití nějakého náročnějšího addonu (doplňku). Jak to nakonec bude s náročností na hardware ale nejlépe ukáže až čas a zkušenosti prvních majitelů nového vydání FSX.
FSX ve dvou verzích.
Microsoft se rozhodl přijít na trh s FSX ve dvou verzích a to Standart Edition a Deluxe Edition. Druhá zmiňovaná bude o proti první obsahovat o 6 letadel více, více detailně zpracovaných letišť a měst, více misí, Garmin G1000 (skleněný kokpit) a Tower Controller.
FSX nejen pro odborníky.
Přestože se jedná o v současné době nejlépe propracovaný letecký simulátor, co se týče simulace řízení letadla, systémů i globálního zpracování světa, není určen jen pro piloty a hardcore letecké nadšence, ale i pro širokou veřejnost. Tomuto napomáhá hlavně možnost létání přednastavených misí, které budou mít určitý scénář. Půjde například o létání záchranných misí s vrtulníkem, zdolávání určitých nouzových procedur nebo závody v akrobacii.
FSX na síti.
Zdá se že Microsoft nezaspal ani v oblasti multiplayeru-trendu současné doby. A není se čemu divit, vždyť každý určitě uzná, že je mnohem zajímavější, když kolem Vás poletující letadla řídí skuteční lidé a přes mikrofon komunikujete ne s počítačem, ale také s člověkem z masa a kostí. Microsoft přichází i s možností připojení a létání na jeho vlastní síti, avšak až čas ukáže nakolik tato síť bude kvalitní a lepší oproti stávajícím IVAO nebo VATSIM.
Taková třešnička na dortu by měla být možnost létání a řízení letadla ve dvojici pomocí multiplayeru. Nemělo by tedy např. být problémem domluvit se s kamarádem a vytvořit jakousi virtuální posádku, kdy oba ovládají jedno letadlo. Zde se otevírá zejména nová oblast možností výcviku nových začínajících virtuálních pilotů.
Něco závěrem.
Podle počátečních informací, screenů ze hry a testování trial verze se zdá, že půjde skutečně o krok správným směrem a že Microsoft splní požadavky i přání mnoha uživatelů FS2004. Jistě tomu napomohla i skutečnost, že Microsoft použil docela zajímavý způsob sběru informací, kdokoliv totiž mohl Microsoftu napsat e-mail se svými nápady a zlepšeními, které by chtěl mít v nové verzi. Věřme tedy, že z nich Microsoft vybral to nejlepší, poučil se z předchozích chyb a překládá nám zbrusu nový, nejrealističtější letecký simulátor - Flight Simulator X.
Trial verzi je možné stáhnout ze stránek Microsoft (640MB).
http://www.microsoft.com/games/flightsimulatorx/downloads.html
Obrázky k článku :