Přelom léta a podzimu je již několik let ve znamení zaplněného ostravského letiště, řady skvostných strojů na ploše aeroportu a burácejícího nebe nad Mošnovem. Nejinak tomu bude i o nadcházejícím víkendu 20. a 21. září, kdy budou mít Dny NATO v Ostravě 2014 a Dny Vzdušných sil Armády České republiky svou hlavní část. A diváky, které areál letiště Leoše Janáčka přivítá tradičně zdarma, zve především na americkou perlu v letovém programu.
Ani vrtulník, ani letoun neboli konvertoplán
Bell Boeing CV-22B Osprey – tak zní celý název představované verze unikátního hybridního letadla s natáčenými rotory, které se vznese vertikálně jako vrtulník a během 12 sekund se promění v klasický turbovrtulový letoun. Právě tato nevšední charakteristika z něj činí stroj určený pro nestandardní operace, což je hlavní důvod jeho užívání speciálními jednotkami amerického letectva. A své premiérové evropské představení před diváky si CV-22B odbude o víkendu v Ostravě.
„Premiérová účast tohoto unikátního stroje se vydařila po spoustě tvrdé práce. Nakonec se podařilo zajistit podporu amerického velitelství speciálních operací pro Evropu, které stroje využívá pro své operace, a v sobotu 20. září budou diváci moci Osprey obdivovat na statice. Předem víme, že již v sobotu bude muset odletět kvůli operačním potřebám, přesto jsme si jisti, že jeho první veřejné představení v Evropě bude pomyslnou třešničkou na dortu celkově nabitého programu letošních Dnů NATO v Ostravě a Dnů Vzdušných sil Armády České republiky," uvádí Zbyněk Pavlačík, předseda sdružení Jagello 2000, které zářijovou show organizuje.
CV-22B Osprey / Foto Dny NATO v Ostravě
Osprey sice v sobotu akci opustí, program však budou po oba dny živit i další létající stroje v čele s tradiční přehlídkou tuzemského letectva. Zajímavým tahákem bude společný průlet zástupců tří generací proudových bitevníků z Vodochod ve složení L-29 Delfín (Blue Sky Service), L-39 Albatros (LOM Praha) a L-159 ALCA z výzbroje Vzdušných sil AČR.
O co největší přízeň diváků budou na víceúčelových letounech F-16 Fighting Falcon soupeřit hned tři uskupení – od tradičního Demo Teamu z Nizozemska přes dánský stroj až po Team Zeus z Řecka, který se také v Ostravě ukáže poprvé. Značku SAAB bude kromě českých Gripenů zastupovat také Draken, švédskou techniku obecně připomene i AJS 37 Viggen.
Účast na Dnech NATO v Ostravě potvrdilo k dnešnímu dni 16 zemí. Samotná Severoatlantická aliance by měla ve statické ukázce opět představit letoun včasného varování AWACS Boeing E-3A Sentry s typickým „talířovým“ radomem.
Vše, co potřebujete vědět pro přílet ve vlastním
Vzhledem k hustotě letového provozu v době konání Dnů NATO v Ostravě, kdy se v okolí Mošnova pohybuje současně IFR a VFR provoz od pomalých ULL přes linkové a charterové lety až po velmi rychlé vojenské stroje, je opět nutné při víkendových příletech dbát speciálních příletových pokynů. K hladkému průběhu celé akce slouží opět systém slotů. Volné sloty je stále možné získat na stránce http://brloh.creontech.cz.
V případě nutnosti provedení změn ve slotech – změna letadla (imatrikulace), počet letadel ve skupině, zrušení slotu apod. kontaktujte přímo handling@airport-ostrava.cz.
Příletové postupy
- Plánujte svůj přílet tak, abyste dodrželi svůj slot. V případě příletu mimo slot vám nebude umožněno přistání. Musíte na let podat letový plán s uvedením vašeho čísla slotu v poli 18 tohoto plánu. Pro lety ve skupině musí být v poli 18 uvedeny typ a imatrikulace všech letadel ve skupině.
- Sledujte NOTAMy – v CTR Mošnov – TRA bude vyhlášen dočasně omezený prostor. Bez přiděleného slotu nebude povolen vstup do TRA.
- Sledujte ATIS Mošnov při příletu (118,050 MHz). Je vhodné naladit Mošnov TWR (120,8 MHz) dostatečně dopředu a monitorovat provoz i s ohledem na provoz nad vstupními a vyčkávacími body. Počítejte s možností přeladění na Ostrava Radar (119,375 MHz).
- Číslo slotu sdělte řídícímu letového provozu při navázání spojení, buď na Ostrava Radar – 119,375 MHz nebo Mošnov věž – 120,8 MHz, podle toho, v jaké výšce a v jakém prostoru vstupujete. (Př.: „Mošnov věž, OFA, poloha Vítkov, přes vstupní bod W do vašeho CTR, informace Q, QNH ..., ČÍSLO SLOTU 04.“)
- Do CTR vstupujte přes vstupní body definované v AIP ČR str. AD 2-LKMT-16 § 2.22.4.4 (viz mapka VFRC)
- Očekávejte vyčkávání nad body ALFA a BRAVO CTR LKMT. Počítejte s dodatečnou zásobou paliva na půl hodiny vyčkávání.
- Při přistání berte v úvahu, že RWY je 3 500 m dlouhá a 63 m široká, plánujte rozpočet na TWY Z.
- V případě špatného počasí je možný IFR přílet v době přiděleného slotu – kdo má vybavené letadlo a příslušné licence.
Návštěvníci parkují na travnaté ploše v bezprostřední vzdálenosti před výstavištěm. RWY uvolníte na dočasně zřízenou travnatou TWY Z (naproti TWY B). Na místo stání vás navede marshaller.
Celková částka za přistávací poplatky a parkování letadla je 500 Kč včetně DPH. Po zaplacení poplatků vám handling vydá identifikační pásky. Sdělte ihned po přistání případný požadavek na plnění palivem a domluvte se s handlingářem na přesném čase plnění. K dispozici je Avgas 100LL a JET-A1.
Odletové postupy
- Odlet proveďte v době přiděleného slotu. Při jakékoli objektivní komplikaci s dodržením slotu pro odlet kontaktujte handling. V tomto případě očekávejte značné zdržení, protože provoz by měl být silnější.
- V případě špatného počasí upřesní organizátoři sloty pro odlet. Po zlepšení počasí se bude odlétávat podle přidělených slotů (pořadí).
- Odlety VFR jsou možné s podaným letovým plánem s uvedeným číslem slotu v poli 18. IFR odlety jsou možné po podání FPL na dobu přiděleného slotu.