Pro všechny zájemce z řad pilotů letounů, UL a vrtulníků jsme připravili elektronický zápisník letů ve formátu MS Excel pro vaši snazší evidenci letů.
Evidence letů je nedílnou součástí létání takřka každého z nás. Pro její alespoň drobné zjednodušení jsme připravili ke stažení zápisník letů ve formátu Microsoft Excel (.xlsx), který si můžete eventuálně přizpůsobit vlastním potřebám. Kromě klasického logbooku pro piloty GA a ultralightů v něm najdete také přehled dosažených licencí a kvalifikací.
Hlavní funkce logbooku:
evidence letů s automatickým součtem hodin
možnost mezisoučtů vybrané skupiny letů
evidence průkazů způsobilosti a licencí s automatickým počítáním dnů zbývajících do konce platnosti
a v neposlední řadě je to dobrá záloha dat, pokud vedete klasický papírový logbook...
Tomáši, dobrá otázka, na kterou podle mě neexistuje jednoznačná odpověď.Předpis Part-FCL říká v odstavci FCL.050: Pilot je povinen vést spolehlivé a podrobné záznamy o všech odlétaných letech, a to ve formě a způsobem, které stanoví příslušný úřad.Poradenský materiál AMC k tomu pak doplňuje, že pilotům v OLD smí vést zápisník provozovatel v počítačovém formátu, v neobchodním provozu by měli piloti vést logbook dle vzoru a zapisovat do něj perem či nesmazatelnou tužkou.Z toho bych tedy usuzoval, že pokud nelétáte u aerolinek a nevede vám záznamy provozovatel v počítači, musíte uchovávat záznamy na papíře. Ale nevidím teoreticky jediný důvod, proč by to nemohla být v počítači vyplněná a poté vytištěná tabulka, která odpovídá vzoru (což náš logbook odpovídá) a splňuje tak podle mě požadavky předpisu.V každém případě položíme dotaz úřadu a až přijde odpověď, doplníme ji do článku.
Možnost vést zápisník pouze v elektronické formě existuje. Minimálně jsme nedávno měli ve škole jednoho žáka s licencí od AustroControl a ten si to tak vedl a tam mu to prošlo. Pokud z toho elektronického formátu budete schopen vytvořit papír který splňuje náležitosti FCL.050, tak by to měl úřad akceptovat. Bavíme se o ÚCL, ne o LAA, tam tuším povinnost vést zápisník není, ale ULL nelétám tak to jistě nevím.
Jsou tam ale dva možné problémy:
1) Podepisování záznamů instruktorem/provozovatelem/školou. Zatím jsem neviděl systém který dokáže zaručit že se záznamem/podpisem nebylo manipulováno. Chybí infrastruktura pro elektronické podpisy (kryptografické ne čmáranice na displayi).
2) Přenos záznamů od jednoho poskytovatele k druhému. Předpis nestanovuje elektronický formát, takže úřad po Vás bude chtít papír (v lepším případě PDF), jenže to si k nikomu jinému nepřenesete. V případě komerčních služeb není poskytovatel nějak motivován aby Vás nechal rozumně odejít jinam, takže pokud tam budete mít těch letů hodně a poskytovatel služby se rozhodne zdražit nebo ukončí službu, tak se vám může klidně stát že to budete ručně přepisovat jinam. Aerolinky mají svůj systém od úřadu schválený, pro GA úřad nic takového nemá (osobně jsem to zjišťoval na úřadě zhruba před měsícem).
Osobně i když jsem z IT oboru, tak jsem staromilec a vedu si knížku ve které si čas od času rád zalistuju. :-)
Jsem zvedav, co na to urad. Ale ve skutecnosti si muze v dobe, kdy je pilot sam sobe provozovatelem, vlastnikem i velitelem letadla napsat do zapisniku co ho napadne. A nezalezi na forme, v jake ten zapisnik bude. Jen v te rucne psane podobe je to pracnejsi zpetne opravovat :-)
zrovna jsem začal výcvik na ULL a hledám vhodný logbook. Rád bych si zapisoval kromě doby letu i čas odletu a příletu, ale zatím jsem nebyl úspěšný - všechny mají kolonku pouze pro letovou dobu. Poradíte?
Ahoj, díky za logbook, určitě ho využiji, jen tam teď musím dopsat asi 2 roky zpátky, protože tabulku v Numbers, kde jsem toho měl hodně, jsem nějak ztratil.
Chtěl bych se ale zeptat, mám papírový (knihu) zápisník letů (na ULL), kde mám napsané typy, na které jsem přeškolen. Je ještě nějaká jiná možnost, kam tento údaj zapsat? Nebo ta knížka je jediná oficiální možnost (jesli je to vůbec oficiální)? Myslel jsem si, že to bude mít třeba budu hlásit někam na LAA, ale vždy mi to instruktor jen píše do zápisníku.
bavíme se o UL po výcviku. Klidně si do elektronického logbooku dodělej list, kam si přepíšeš přeškolení. V praxi je to úplně jedno, co máš v tom zápisníku napsané :-) Pokud si budeš někde půjčovat letadlo, tak tvému zápisníku stejně nikdo moc věřit nebude a i když tam budeš mít milion hodin a přeškolení od sluky po raktoplán :-), tak se s tebou určitě buď majitel nebo někdo z letecké školy proletí, aby ověřil tvé reálné schopnosti než ti letadlo svěří. Řádky v zápisníku reálně neříkají nic ať už jsou psané elektronicky nebo fyzicky. Každopádně je dobré ho nějakou formou psát a mít co ukázat v případě různých prodloužení či kontrol.
Je jasné, že stejně je vždy potřeba vidět, jak člověk funguje a že napsané tam člověk může mít cokoli a že to v podstatě neznamená nic a že to ani jinak nejde.
Ale je fakt, že mít razítko v papírovém logbooku je prostě takové hezké no. :)
V piloťáku by se mi to líbilo ještě víc, ale chápu, že by to byla hromada zbytečné administrativy pro LAA navíc.