Zatímco rok 2012 jsme mohli oslavovat jako ročník s vůbec nejnižším počtem leteckých nehod v České republice za poslední dekádu, loňský rok přinesl druhý nejlepší výsledek v počtu obětí za stejné období, a to přestože počet nehod opět o něco vzrostl. Zahynulo celkem devět lidí. Vyplývá to z informací Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN), které zveřejnil v minulém týdnu.
Oproti předloňským padesáti nehodám se přihodilo v roce 2013 o 16 nehod více. Z oněch devíti obětí připadají hned čtyři do kategorie parašutistických nehod, po jedné oběti si připsaly nehody letounů, ultralehkých letounů, ultralehkých vrtulníků, padákových křídel a závěsných kluzáků. Jednociferný počet obětí jsme zaznamenali naposledy v roce 2010 - taktéž devět obětí - a předtím v roce 2004, kdy zemřelo sedm lidí.
"Za nejčastější příčinu lze, stejně jako v předcházejícím roce, považovat kategorie označované v rámci společné taxonomie ICAO jako ztráta řízení za letu v důsledku řetězce pilotních chyb a nedodržování příslušných předpisů," stojí v prezentaci vyvěšené na webových stránkách ÚZPLN, která počty nehod a obětí shrnuje. Příkladem takové události je například nehoda ultralehkého Corsairu z loňského srpna, při níž pilot porušil řadu předpisů, nerespektoval omezení letounu a následkem tvrdého nárazu do země nepřežil. Nehodě se budeme podrobněji věnovat v následujícím díle seriálu Rozbory ÚZPLN.
Loňský rok si připsal také řadu incidentů, mezi nimiž tradičně dominovaly případy narušení řízených, omezených, zakázaných či právě aktivovaných prostorů. Zajímavostí je, že v důsledky chyby řídicího letového provozu se tento incident nevyhnul ani dopravnímu Airbusu A320, který koncem loňského října lehce narušil prostor střelnice LK R3A Libavá - naštěstí bez jakýchkoliv vážnějších následků.