Leteckých nehod bylo loni více než předtím, obětí ale ubylo

27.01.2014

Leteckých nehod bylo loni více než předtím, obětí ale ubylo
Leteckých nehod bylo loni více než předtím, obětí ale ubylo (Zdroj: Aeroweb.cz)

Zatímco rok 2012 jsme mohli oslavovat jako ročník s vůbec nejnižším počtem leteckých nehod v České republice za poslední dekádu, loňský rok přinesl druhý nejlepší výsledek v počtu obětí za stejné období, a to přestože počet nehod opět o něco vzrostl. Zahynulo celkem devět lidí. Vyplývá to z informací Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN), které zveřejnil v minulém týdnu.

Oproti předloňským padesáti nehodám se přihodilo v roce 2013 o 16 nehod více. Z oněch devíti obětí připadají hned čtyři do kategorie parašutistických nehod, po jedné oběti si připsaly nehody letounů, ultralehkých letounů, ultralehkých vrtulníků, padákových křídel a závěsných kluzáků. Jednociferný počet obětí jsme zaznamenali naposledy v roce 2010 - taktéž devět obětí - a předtím v roce 2004, kdy zemřelo sedm lidí.

"Za nejčastější příčinu lze, stejně jako v předcházejícím roce, považovat kategorie označované v rámci společné taxonomie ICAO jako ztráta řízení za letu v důsledku řetězce pilotních chyb a nedodržování příslušných předpisů," stojí v prezentaci vyvěšené na webových stránkách ÚZPLN, která počty nehod a obětí shrnuje. Příkladem takové události je například nehoda ultralehkého Corsairu z loňského srpna, při níž pilot porušil řadu předpisů, nerespektoval omezení letounu a následkem tvrdého nárazu do země nepřežil. Nehodě se budeme podrobněji věnovat v následujícím díle seriálu Rozbory ÚZPLN.

Loňský rok si připsal také řadu incidentů, mezi nimiž tradičně dominovaly případy narušení řízených, omezených, zakázaných či právě aktivovaných prostorů. Zajímavostí je, že v důsledky chyby řídicího letového provozu se tento incident nevyhnul ani dopravnímu Airbusu A320, který koncem loňského října lehce narušil prostor střelnice LK R3A Libavá - naštěstí bez jakýchkoliv vážnějších následků.

Prezentaci z poslední Porady k bezpečnosti najdete ZDE!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář