Americký Federální letecký úřad (FAA) dnes prolomil jedno významné téma v letecké dopravě. Podle nejnovějšího stanoviska úřadu smějí americké společnosti nechat cestující na palubách svých letadel používat elektronická zařízení během všech fází letu - tedy včetně vzletu a přistání - bez výraznějších omezení. Experti se shodli, že jejich používání nijak nenarušuje správné fungování letadlových systémů.
"Věříme, že dnešní rozhodnutí, které je v souladu s bezpečností leteckého provozu, uspokojí stále vzrůstající požadavky cestujících na užívání elektronických zařízení," komentoval informaci ministr dopravy Spojených států Anthony Foxx. FAA vydal rozhodnutí na základě doporučení pracovní skupiny, která posuzovala vliv tzv. PED (Personal Electronic Devices - osobní elektronická zařízení) a jejich radiových signálů na fungování důležitých přístrojů a systémů letadla.
Foto Apex.aero
Podle závěrů FAA tak bude možné na palubách letadel v Americe používat většinu elektronických zařízení během celého letu a při samotném rozjezdu a přistání bude třeba je pouze založit do kapsy sedadla před sebou, aby v případě náhlé nouzové situace měli pasažéři obě ruce volné. Nebude však povinností tato zařízení vypínat.
Jediné trvající omezení se týká mobilních telefonů a přístrojů využívajících mobilní datové sítě. Tyto přístroje se nesmí používat dle rozhodnutí Federální komunikační komise (FCC) a za letu tak budou muset být v módu "letadlo". Bude však nově možné bez omezení používat palubní bezdrátové sítě Wi-Fi či například externí klávesnice k tabletům a telefonům využívajících spojení Bluetooth.
Vliv elektronických zařízení na fungování systémů letadla je dlouhodobě odborníky považován za přeceňovaný a restrikce užívání přístrojů za nesmyslné. Zcela nezanedbatelný vliv však PED nemají ani podle FAA a aerolinky proto budou moci nadále svým cestujícím nařídit jejich vypnutí například při provozu za nízké dohlednosti.
Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) se také otázkou používaní elektronických zřízení v posledních letech zabývá, zejména v souvislosti s rozšiřujícím se používání tabletů coby součásti běžného letového vybavení pilotů. Konečné pravidlo je však ponecháno v rukou jednotlivých společností. Nejobvyklejší praxí je zákaz používání PED během vzletu a přistání, některé aerolinky to však nedovolují během celého letu.