Třetí zářijový víkend se Letiště Leoše Janáčka v Ostravě-Mošnově opět proměnilo na vojenskou základnu se vším všudy. Kromě leteckých ukázek nechyběl ani program a exhibice pozemních sil. Jako každou předposlední zářijovou sobotu proto vstávám za tmy a vyrážím směr Studénka. Nemusela bych, většina letounů se na Dnech NATO objevuje opakovaně, jenže novinářská profese a především tradice mi stejně velí jet.
Po několika hodinách cesty už z dálky slyším Eurofigter Typhoon. Už předtím měla letecký program odstartovat česká L-159 ALCA, ta ale nakonec z technických důvodů nevzlétla a pořadatelé ji znovu povolali, tentokrát již úspěšně, krátce po poledni. Všeobecně se první Den NATO nesl ve znamení mírného skluzu. Naštěstí pro letecké fanoušky na to ale více doplatily pozemní ukázky. Sled leteckých ukázek nicméně poměrně často narušoval civilní letový provoz mošnovského letiště. Samotná letecká představení pak nejvíce ovlivnily meteorologické podmínky. Piloti totiž museli svá vystoupení přizpůsobovat poměrně nízké oblačnosti.
Leitmotivem víkendu bylo 20. výročí rozdělení Československa a s tím spojený vznik nejen samostatných států ale také ozbrojených sil. V Ostravě se tak představil český letecký arzenál v plné sestavě. Už samotný zahajovací slavnostní průlet se nesl ve znamení českých a slovenských letectev. Na počest kulatého výročí existence obou států vznikla unikátní formace.
Průletu se účastnily české vrtulníky Mi-24 a Mi-171 společně se slovenskou helikoptérou Mi-17. Nad plochou mošnovského letiště se objevila také dvojice českých letounů L-39 Albatros s jedním slovenským strojem stejného typu. Slovenský MiG-29 doprovodily dvě české stíhačky JAS-39 Gripen a v průletu nechyběly ani české bitevníky L-159 ALCA a transportní letoun C295M CASA.
L-159 ALCA / Foto Jagello 2000
Odpoledne se uskutečnil ještě jeden, tentokrát čistě český průlet, kterého se účastnily tři letouny Zlín Z-142, dva Albatrosy L-39 a jeden Turbolet L410. V akci se představily také české bojové vrtulníky AH-1S Cobra, Mi-24 a Mi-171Š, který navíc posloužil pro seskok výsadkářů. České letouny a helikoptéry byly k vidění i na statických ukázkách, kde si je návštěvníci mohli důkladněji prohlédnout. Na stojánce nechyběly ani slovenský MiG-29 a letoun L-39 Albatros z letky Zmiešané krídlo Otta Smika Sliač.
Místo USAF Ruslan
Areál Dnů NATO vypadá stejně jako v minulých letech. Jen rolovací dráha dává okatě najevo největší změnu oproti minulým ročníkům. Tam, kde bylo publikum zvyklé na řadu letounů U. S. Air Force, dnes stojí jen jeden transportní letoun, o kterém bude ještě řeč. Americké letectvo muselo kvůli škrtům v rozpočtu škrtnout v kalendáři také účast na Dnech NATO v Ostravě, stejně jako na všech dalších akcích, kde se mohlo ukázat veřejnosti.
Letoun Ruslan na stojánce / Foto Jagello 2000
Americké obří letouny nahradil jeden již zmíněný ruský transportní letoun – Antonov An-124 Ruslan, který si návštěvníci mohli důkladně prozkoumat jak z venku, tak i zevnitř. Ruská posádka letounu v barvách aerolinek Volga-Dnepr navíc divákům demonstrovala naložení českého obrněného transportéru Pandur.
Naložení Panduru
Kokpit zavěšený v podstatě ve vzduchu jsem si nechtěla nechat ujít. Několikrát jsem prošla kolem Ruslana doslova obloženého lidmi s tím, že až půjdu kolem příště, určitě už tam bude lidí míň.
Kokpit letounu Ruslan
Naložením Panduru ve 14:00 a zavřením nákladového prostoru, čímž kokpit vypadal konečně jako kokpit, jsem ale pochopila, že tím vnitřní exkurze Ruslana ten den končí. Tak snad někdy příště.
Postupné zavírání nákladního prostoru
Postupné zavírání nákladního prostoru
Nákladní prostor uzavřen
Ruslan, který se na Dnech NATO objevil znovu po pěti letech, přiletěl do Ostravy z Afghánistánu a mošnovské letiště využil pro vyložení nákladu. Letouny An-124 společnosti Volga-Dnepr využívá dlouhodobě k transportu mezinárodní program Severoatlantické aliance SALIS (Strategic Airlift Interim Solution), jehož členem je i Česká republika.
Stejně jako loni prezentovali čeští piloti gripenů nově nabytou schopnost – tankování za letu. Dvě stíhačky JAS-39 Gripen simulovaly čerpání paliva společně s švédským letounem KC-130 Hercules. (Ano, skutečně to byl Hercules, ačkoli ho moderátor několikrát zaměnil za českou „Casu“.) První čeští letci z 21. základny taktického letectva v Čáslavi prošli výcvikem čerpaní paliva za letu v únoru roku 2012 ve Švédsku. O historicky prvním pokusu tankování za letu v podání českého letectva jsme vás informovali ZDE!
Simulace tankování za letu
Švédské letectvo vyslalo s Herculesem do Česka ještě další dva typy letounů – Saab 105 a AJS 37 Viggen. Letoun Saab 105 je dnes již součástí švédské historické letky (Swedish Air Force Historical Flight). V Ostravě se navíc objevil poslední exemplář s originálním motorem, ostatní letouny tohoto typu byly přemotorovány na pohonné jednotky Williams. Letoun pilotoval kapitán Lars Martinsson, který rovněž působí jako instruktor na stíhačkách JAS-39 Gripen, a i čeští piloti měli možnost se s ním během výcviku setkat.
Saaba vystřídal na nebi letoun AJS 37 Viggen. Tento předchůdce dnešního Gripenu poprvé vzlétl v roce 1967 a operačně byl nasazen v letech 1972 až 2005, poté se stal stejně jako Saab 105 součástí švédské historické letky. Display pilotem Viggenu v Ostravě byl švédský důstojník Stellan Andersson.
Vysoká akro pod nízkou oblačností
Obvyklou pozornost poutají na Dnech NATO akrobatické skupiny. Letošní ročník ozdobily konkrétně dvě akrobatické letky – Turkish Stars a Patrulla ASPA španělského letectva, která operuje na vrtulnících EC-120 Colibri. Návštěvníci letošních Dnů NATO tak měli vůbec poprvé možnost zhlédnout vystoupení vrtulníkové letky. Pro pět strojů Eurocopter EC-120 a jejich piloty šlo navíc o nejvzdálenější vystoupení v jejich bez dvou dnů desetileté historii.
Akrobatickou vrtulníkovou letku jsem v akci nikdy neviděla a upřímně řečeno, neměla jsem ohledně Patrully ASPA velká očekávání. O to více musím přiznat, že mě jejich vystoupení překvapilo – v tom dobrém slova smyslu. Letka obratně vytvářela na nebi obrazce či předváděla své dovednosti po dvojicích. Je jasné, že jejich vystoupení je o poznání klidnější než u letounových skupin, na druhou stranu máte ale víc času pozorovat pohyby formace. Helikoptéry navíc často létají v těsné blízkosti, až se chvílemi zdá, že není možné, aby se jejich rotorové listy nestřetly. Ale nestřetly.
Letouny EC-120 Colibri letky Patrulla ASPA / Foto Jagello 2000
Turkish Stars se do Ostravy vrátily po dvou letech, kdy zde jejich premiérové vystoupení vyvolalo u diváků velký ohlas. Šestice tureckých pilotů předvedla na nadzvukových letounech Northrop NF-5A bezmála půlhodinovou show plnou různých formací i samostatných průletů. Chybět nesměl osobitý napůl český, napůl turecký výklad komentátora „tureckých hvězd“ majora Bülenta Savase.
Turkish Stars / Foto Jagello 2000
Evergreenem Dnů NATO je ukázka vysoké pilotáže oranžovočerné stíhačky F-16 nizozemského letectva. Vysokou pilotáž, nebo zkrátka tak vysokou, jak to mraky dovolovaly, předvedl také český pilot stíhačky JAS-39 Gripen – poručík Martin Špaček ze základny v Čáslavi. Ten se nad Mošnovem proháněl rychlostí až okolo 1 100 km/h, vystřelil světlice, provedl pomalý výkrut nebo uskutečnil tichý přelet stroje na „minimálce“ okolo 180 km/h.
Nizozemská F-16 / Foto Jagello 2000
Předcházející pilotáže letounu L-159 ALCA se mimochodem zhostil nadporučík Pavel Švec, pro něhož to bylo jedno poslední vystoupení v roli display pilota. Švec má na tomto typu nalétáno přes 400 hodin, celkem pak přes 1 000 hodin.
Rekord nepřekonán
Dny NATO ale nejsou jen o dynamických ukázkách. Na stojánkách v prostoru za Ruslanem se již kromě zmíněných českých a slovenských strojů vyskytovaly dvě belgické stíhačky F-16 MLU, rakouský dopravní letoun PC-6 Porter, britské letouny Hawk T1 nebo Tornado GR.4 či Tornado IDS německé Luftwaffe. Zvlášť britští piloti, kteří v Ostravě přistáli s dvěma letouny Hawk, si výlet do Česka evidentně užívali.
Britská posádka jednoho z letounů Hawk
V pořadí třinácté Dny NATO v Ostravě a čtvrté Dny Vzdušných sil Armády České republiky navštívilo podle organizátorů 145 000 lidí. Loni se přitom počet návštěvníku přehoupnul přes hranici 200 000. Zdá se ale, že počet návštěvníků roste přímou úměrností s přízní počasí. Zatímco v sobotu, kdy bylo počasí horší, zavítalo do areálu mošnovského letiště 54 000 lidí, za slunečnější neděle to bylo přes 90 000 návštěvníků.
Příští ročník této největší letecko-armádně-bezpečnostní akce ve střední Evropě by se měl uskutečnit 20. a 21. září 2014.