Nucené přistání a přežití při přeletu Atlantiku
Existují školy pro přežití přistání na vodě. Naneštěstí jsem zatím v žádné
nebyl. Tady máte nějaké reference:
http://www.faa.gov/atpubs/aim/Chap6/aim0603.html#6-3-3
http://www.equipped.org/ditch.htm
http://www.equipped.org/92ditch.htm
Jestliže se rozhodnete přistát na vodě,
zkuste to udělat rovnoběžně s vlnami. Nejlépe pak na vrchol vlny, abyste si udržely konce křídel nad vodou, a zabránily tak přemetu do strany. Přistávejte pomalu, klapky plně vysunuté, nos letadla je vůči moři v malém tupém úhlu,
abyste letadlu zabránili švihnou sebou na záda, což se často stává se zasunutými klapkami. Myslím, že bych klapky použil, abych měl vůbec nějakou šanci přistát. V noci můžete použít radarový altimeter na srovnávací hladinuasi 60' nebo tak nějak.
Není velký rozdíl mezi šancí na přežití při přistání do stromů nebo na vodu. Při přistání na hladký zasněžený povrch jsou vaše vyhlídky dokonce lepší.
Celní poplatky
Prostudujte si vstupní požadavky na Jeppenesově mapě, pokus ji tedy máte. Většina zemí pro nekomerční lety vyžaduje pouze letový plán. Obvykle musíte při prvním přistání v danézemi (včetně Kanady a USA) přistát na nějakém vstupním letišti. Tyto jsou vyjmenovány v seznamu letišť.
Po příletu na vstupní letiště se zde setkáte s celníky, na některých letištích jen vyplníte formulář a hodíte hodo schránky.
V Kanadě a USA musíte celníkům dopředu zavolat. V Kanadě volejte 1-888-CANPASS pokud letíte z USA, nebo, pokud to nefunguje, některé z níže uvedených čísel:
Lansdowne: (613) 659-2391
Hamilton: (905) 679-2073
Windsor: (519) 257-6471
Victoria: (250) 363-0222
Zde jsou podrobnosti:
http://www.cbsa-asfc.gc.ca/travel/canpass/privateair-e.html
U.S. celní příručka pro soukromé piloty obsahuje seznam letišť, kde jsou celníci přítomní pravidelně:
private_ flyers_1.pdf
nebo
private_ flyers_1.rtf
Jestli chcete odbavení v USA zrychlit, můžete ještě před letem vyplnit celní prohlášení:
http://www.customs.treas.gov/travel/travel.htm
Můžete ho vyplnit i předtím, než přistanete. Zde je kopie:
customs178.pdf
Od cizinců je vyžadováno, aby se registrovali na celnici nebo na imigračním předtím, než opustí USA. Pokud s sebou vezete Marťany, asi byste se měli před odletem zastavit na mezinárodním letišti.
Některá místní specifická pravidla
Kanada
Létání na letiště s řízením letového
provozu je v Kanadě obecně stejné jako v USA kromě několika mála rozdílů v terminologii jako „Radar Indentified" místo „Radar Contact."
Mnoho neřízených letišť v Kanadě má místní stanici FSS. Nejsou tu dispečeři a neřeknou
vám, co máte dělat. Poskytují informace o letovém provozu a letišti, povolení k letu a uzavírají letové plány. Od vás je vyžadováno se jim ohlásit, když vstoupíte do jejich vzdušného prostoru. To není problém při IFR letu, protoževíte, že máte v příslušnou dobu kontaktovat např. „Iqaluit Radio" nebo jak se jmenuje příslušná stanice, se kterou jste právě v kontaktu.
Během VFR letu se jim musíte ohlásit předtím, než se dostanete do zóny stanice, ta má
ve výšce 3000 ft obvykle poloměr 5-10 mílí.
Pokud letíte VFR v Kanadě, je po vás vyžadováno monitorování frekvence 126,7. To je obvyklá frekvence FSS. Obvykle vám podají informace o aktuálním stavu počasí.
Letové plány v Kanadě jsou vyžadovány pro mezistátní lety VFR.
Pokud do Kanady vezete pušku, musíte ji přiznat a zaplatit poplatek 75$ (kanadských) při vstupu do země. Pistole a revolvery vyžadují zvláštní licenci.
Zde je kanadský ekvivalent k DUATS (= Direct User Access Terminal System, počítačový systém společnosti Enflight, něco jako virtuální AFIS):
http://www.flightplanning.navcanada.ca/
Zde máte další informace o létání v Kanadě:
http://www.avweb.com/news/places/183648-1.html
http://ozzzy.dyndns.org/tips.html
Kanadské předpisy vyžadují pro transatlantické lety následující:
- Vybavení pro lety IFR
- HF radiostanici
- Záchranný člun
- Ochrana před podchlazením
- Vybavení pro přežití stanovené kanadskými předpidy
- 10% zásoby paliva navíc oproti požadavkům IFR
http://www.tc.gc.ca/CivilAviation/Regserv/Affairs/cars/PART6/602.htm#602_38
Zde jsou nějaké kanadské přepisy:
canadaRegs.doc
Grónsko
Některá neřízená letiště v Grónsku (Narsarsuaq, Nuuk, Kulusuk, Ilulissat a Constable Point)
mají AFIS nebo letištní informační službu. Je to podobné jako u místních FSS v Kanadě. Měli byste kontaktovat AFIS, když letíte jejich prostorem, zvaným TIZ. AFIS poskytují informace o letovém provozu, letišti, letových povoleních
a přijímají letové plány.
Při letu IFR jste automaticky přiděleni k AFIS, ale dispečer AFIS není opravdovým řídícím letového ptovozu – AFIS pouze poskytuje informace jako místní FSS v Kanadě.
V Grónsku musíte kontaktovat AFIS nebo věž a vyžádat si povolení ke startu.
Předpisy a letové postupy v Grónsku jsou dostupné na:
http://www.slv.dk/Dokumenter/dscgi/ds.py/View/Collection-108
Další věc k zapamatování - v Grónsku je v neděli a o svátcích zavřeno. Zavřená jsou tedy i všechna letiště. V Grónsku je jen několik svátků, na jejich přehled se podívejte sem:
http://www.bank-holidays.com/holidays_2005_71.htm
V těchto dnech sice můžete na grónských letištích přistávat, ale musíte zaplatit několik stovek dolarů,
aby přišli zaměstnanci a otevřeli pro vás letiště. Jednou jsem mohl přistát v Ilulissatu v neděli, když tam už předtím otevřeli letiště kvůli jinému letadlu, takže jsem nakonec platil jen malou částku navíc. Grónská letiště se takéuzavírají (alespoň myslím) v 5:00 h odpoledne místního času. Když to do té doby nestihnete, budete si muset připlatit.
Zde jsou uvedeny některé grónské předpisy týkající se vzdušného prostoru:
3. Vybavení nutné pro včechny druhy letů
a. Všechna letadla by měla být vybavena radiokomunikačním zařízením schopným
vést obousměrnou komunikaci po celou dobu letu s alespoň jednou pozemní stanicí a na takových frekvencích, jaké mohou být vypsány v tomto předpisu AIP.
3.2 Nouzové rádiové vybavení Měl by být přítomen 1 nouzový vysílač polohy (ELT) schopný pracovat z vlastního zdroje energie nepřerušeně mimo letadlo alespoň 48 h a shopný simultáně vysílat na frekvencích 121,500 MHZ a 243,000 MHZ. pkud je ELT schopný simultáně vysílat na frekvencích 406,000 MHZ a 121.500 MHZ je požadavek pokládán za splněný. 4. Vybavení nutné pro všechny místní a některé dálkové lety Pro všechny lety s jednomotorových letadlem nebo s vícemotorovým letadlem, které není shopné si na jeden motor udržovat výšku v případě poruchy motoru musí být vezeno následující vybavení: 4.1 Signální vybavení
a. Nouzový vysílač polohy zmíněný v bodu 2.2
4.2 Vybavení pro přežití
a. Kompas.
Během zimních podmínek a při přeletu nad ledovci by mělo být ještě navíc vezeno:
4.3 Nouzové zásoby Nouzové zásoby jsou ekvivalentem 2000 kalorií na osobu. Dávky se mohou skládat např. z: vakuované polévky v pytlíku, káva, cukr, čokoláda, sušené ovoce, sušené maso nebo co samy uznáte za vhodné. 4.4 Nouzové námořní vybavení Je doporučeno s sebou mít záchrannou vestu pro každého na palubě a záchranný člun s dostatečným prostorem, aby vás všechny pojmul. |
Doměnka, že Grónský ledovec je nudná plošina, je jen neznalostí skutečného stavu věcí. Viz foto:
Minimální letová hladina IFR při přeletu Grónska je 235 nebo 190.
Při letu do Grónska možná obdržíte zprávu týkající se souřadnicového systému GPS. Např. Garmin 530 ji při letu do Narsarsuaqu, Grónsko zobrazil tuto zprávu: „Non-WGS84 wpt navigation BGBW." (tedy asi volně: „Waypoint BGBW nemá platné souřadnice elipsoidu WGS84" - souřadnice GPS se udávají na povrchu elipsoidu WGS84)
Nejsem si jist, jak moc to ovlivňuje přesnost GPS navigace, ale asi to je nějaká chyba. (GPS používá pro převod elipsoidu do roviny mapy zobrazení UTM, to má ale v polárních oblastech velké zkreslení, takže se zde místo toho používá zobrazení Polar Stereographic, přístroj Garmin pravděpodobně má problémy pracovat se zobrazením Polar Stereographic, asi se počítá, že s ním nikdo nepoletí v tak velké zeměpisné šířce :-), pozn. překl.)
Island
Nepodařilo se mi na internetu najít stáhnutelný formulář AIP (ekvivalent amerického FAR = Federal Aviation Regulations, Federální pravidla pro letectví ). Pak jsem zjistil, že stojí 115$. Asi obsahují nějaké mapy a letové postupy.
http://www.caa.is/Forsida/English/AIP/view.aspx
Zde je seznam letišť na Islandu:
http://www.caa.is/Forsida/English/Airports_in_Iceland/view.aspx
Vestmannaeyjar se mi zdá být zajímavým místem pro návštěvu. Je to islandská sopka, která naposledy vybuchla před pár lety.
http://www.caa.is/Forsida/English/Airports_in_Iceland/Vestmannaeyjar/view.aspx?.
Předpisy NAT
Zde jsou předpisy pro oblast severního Atlantiku:
NAT001-7thEd.pdf
nebo
NAT001-7thEd.doc
Některá letiště
Goose Bay, Kanada (CYYR)
Goose Bay má 2 společnosti zajištující služby pro letce, Woodward Aviation a Irving Aviation. Obě poskytují úplnou nabídku služeb potřebnou pro transatlantické lety. Mají i
Prist® a/nebo směs paliva pro tryskové motory a Pristu®. Obě společnosti vám zajistí odvoz do města.
Mnoho zemí NATO používá Goose Bay pro cvičné lety. Je to docela velké letiště. Runwaye mají záchytná lana.
Goose Bay má letový postup ILS.
Iqaluit, Kanada (CYFB)
V Iqaluitu nemají žádnu cisternu s palivem nebo Prist®. Musíte dorolovat k pumpě. Pro
vyřízení letového plánu běžte do budovy hlavního terminálu, po schodech nahoru. Je tam místnost s faxem a telefonními čísly, takže nemusíte mluvit přímo s FSS lidmi na věži. Iqaluit má
dlouhou runway bez paralelní pojížděcí dráhy, je zde docela velký provoz Boeingů 737. Jednou, když jsem tam přiletěl, tam byla i královna Anglie. Museli jsme posečkat s přistáním,
dokud neodletěla. Tady máte fotku jejího letadla v Iqaluitu:
Dokonce i královský Boxing 767 si musel pro palivo dojet.
Odbavovací hala v Iqaluitu:
Iqaluit má letový postup ILS. Zde je dobrá stránka od nějakých letců z Iqaluitu:
http://webhosts.nunanet.com/~pnagle
Qikiqtarjuaq, Kanada (CYVM)
Je to malé letiště v městečku o asi 530 obyvatelích. Někteří z nich přicházejí k letadlům a
nabízejí zásoby. Možná by bylo dobré jim zavolat dopředu, ale byli šťastní, že mě mohli natankovat i bez toho, že bych jim dal dopředu vědět. Neprodávají Prist®. Na letišti není moc provozu.
Qikiqtarjuaq je šikovnou palivovou zastávkou, když plánujete přelet Grónska.
Je tam letový postup NDB s 1979' minimem AGL. Letiště je u zátoky, obklopené horami ze tří stran. Runway je 3800'
dlouhá, zpevněná štěrkem, ale je v dobrém stavu (v roce 2003). Postup k Qikiqtarjuaqu používá zeměpisný kurz místo magnetického. Magnetická deklinace je zde 45°, což je pro vás dost důležité.
Na stání v Qukiqtarjuaqu:
Ilulissat, Grónsko (BGJN)
Ilulissat je 3. největší grónské město, které má skoro 5 000 lidí. Ilulissat se nachází v zátoce
Disko, vedle Ledového fjordu. Je to oblíbená turistická destinace. Zde je pohled na zátoku Disko z runwaye:
Pro informace o počasí a letový plán si zajděte na věž a na palivo se zeptejte obsluhy letiště.
Ilulissat má NDB/DME letové postupy s minimy AGL (Above Ground Level = nad úrovní
terénu) 800' a 640'. Světla PAPI jsou velmi příkrá = 5,1° a 5,6°. Takže Dash-7 (= De Havilland Canada DHC-7) může přistávat na 845 m (2772') dlouhé runwayi. Do výšky 790stop se mohou na postupu k runwayi 26 vyskytovat ledové kry. Zde je pohled na postup k Ilulissatu. Runway můžete vidět kousek za městem:
Letiště se ve skutečnosti několik mílí za městem, ale naštěstí máte k dispozici taxíky a dodávku Hotelu Arctic.
Aasiat, Grónsko (BGAA)
Asiat je docela nové letiště. Popravdě, moje Socata TBM N142 bylo prvním letounem, co tam přistál.
Kangerlussuaq, Grónsko (Sondre Stromfjord) (BGSF)
Kangerlussuaq nebo Sondre Stromfjord, je jediným letištěm v Grónsku, které má vedle Thule AFB skutečnou věž řízení letového provozu. Byla to až do roku 1992 základna U.S. Air Force. Dnes má město populaci kolem 350 lidí.
http://www.greenland-guide.gl/mic/town-kangerlussuaq.htm
Nuuk, Grónsko (BGGH)
Nuuk je hlavním městem Grónska. S populací přes 14 000 lidí je více než 2x tak velké než jakékoliv další město v Grónsku.
Většina Grónských letišť je u pobřeží a může na nich být velmi větrno. Na mém prvním letu
jsme se kvůli počasí museli odklonit od Nuuku do Narsarsuaqu. Několik dní předtím by úplně nový PC12 na přeletu k zákazníkovi během bouře odhozem větrem na blízkou budovu. Naletišti jsou k dispozici betonová závaží, které se mohou zavěsit pod vaše letadlo. Doporučuji vám je použít, pokud plánujete zůstat.
Pohled na Nuuk:
Zde je fotka makého zasněženého svahu vedle letiště Nuuk:
Narsarsuaq, Grónsko (BGBW)
Narsarsuaq je pravděpodobně nejoblíbenější grójnskou zastávkou pro transatlantické lety.
Zde je foto z letu do Narsarsuaq v lednu 2001:
130ti uzlové přiblížení (NDB DME-2 Rwy 07) do Narsarsuaqu má minimum AGL 1,789 ft. 160ti uzlové přiblížení má minimum 3,089 ft. Během dní s mezními podmínkami lze sestoupit
skrz díru v mracích nad oceánem nebo při ústí fjordu a letět fjordem nahoru. Myslím si, že je to dost nebezpečné, alespoň do doby, než se seznámíte s místními podmínkami. Je těžké říct,
která z větví fjordu je ta správná, výběr špatné ale může být fatální chybou. Ty byly mnohem horší než fatální chyba softwaru.
Nespoléhejte se na přehlednou mapu v GPS, aby jste zjistili, kde je voda. Mnoho stovek stopod pobřeží Aljašky jsem viděl ostrovy tam, kde Garmin ukazoval pouze volnou vodu. Navíc se také můžete setkat s podivnými hlášeními GPS jako je tato na cestě do Narsarsuaqu (už dříve v textu diskutováno, pozn. překl.) :
Reykjavik, Island (BIRK)
V Reykjavíku je FBO (resp. jeho islandský ekvivalent) vedle stojánek. Asi se zde setkáte
s celníky, kteří budou vyžadovat vyplněná nějakých formulářů. V kanceláři vám pomohou s palivem, plánováním letu a také půjčením auta, když je o to požádáte. Reykjavícké letiště
zvládá mnoho z transatlantického provozu a jsou v tom opravdu dobří. Stejné to asi bude i Keflavíku, ale nebyl jsem tam, takže to nemohu potvrdit.
Před startem z BIRKu se provádí měření hladiny hluku. Není to žádná velká věc, ale asi vás navštíví, aby si prověřili, že jste ji provedli.
Reykjavík má dva postupy NDB na jednu runway, ale GPS Garmin ukazuje jen jednu.
Vagar (EKVG), Faerské ostrovy
Faerské ostrovy jsou mezi Islandem a Skotskem, trošku víc na sever. Myslím, že Vagar je na ostrovech jediným letištěm. Má postupy LOC ze dvou směrů s minimem na 552 stopách.
Glasgow, Skotsko (EGPF)
FBO v Glasgow vám pomohou s palivem a letovým plánem, dokonce mají i Prist®.
Stornoway, Skotsko (EGPO)
Stornoway je malé letiště blíže k Islandu než Glasgow. Je doporučováno pro transatlantické lety, takže by mohli být nápomocní. Letiště není otevřené celý den, takže si myslím, že jim budete muset dopředu zavolat, pokud budete chtít využít jeho služny i po zavírací době.
Špicberky/Svalbard (ENSB)
Technicky vzato to není obvyklá zastávka na transatlantickém letu, pokud tedy neletíte přes Alert v Kanadě (CYLT), ale celkově je to velmi zajímavé místo.
Špicberky jsou na 78° severní šířky, severně od Norska. Pokud tam poletíte, musíte mít dopředu vyjednané psané povolení z CAA v Oslu (
postmottak@caa.no
). Dále byste měli
zavolat na letiště Svalbard/Longyear předtím, než tam vyrazíte a získat povolení k přistání. Myslím, že to zajišťuje zachování oddělení od aerolinek v prostředí bez radaru.
Letiště je ve městě Longyear a je nazýváno letiště Longyear. Ostrov samotný se nazývá Špicberky, souostroví pak Svalbard.
Palivo pro tryskové motory je k dostání na letišti Longyear, ale je dobré jim zavolat
dostatečně dopředu. Obyčejně zde nemají letecký benzín, ale můžete si dopředu za určitou cenu objednat několik sudů s palivem.
Svalbard je považován za součást Norska, ale i přesto se musíte nechat odbavit na vstupnímletišti při cestě ze Svalbardu do Norska.
Z Bodo na Svalbard je to 675 nm. Podle Garminu je to za okrajem zeměkoule.
Možná se vám dostane před cestou na Svalbard varování, že magnetický kurz je zde nespolehlivý. Můžete použít NDB Bjornoya jako bod zhruba uprostřed vaší cesty. Bjornoyaje malý ostrov mezi Špicberky a Norskem.
Pokud se na Svalbardu rozhodnete vyrazit na tůru, měli byste si obstarat průvodce nebo
pušku jako ochranu před ledními medvědy. Ujistěte se, že jste schopní předběhnout svého průvodce. Na 78° severní šířky se dají nalézt zajímavé fosílie zvířat a tropických rostlin (cooko nevidí, ruka neukr… tedy vlastně srdce nebolí , pozn. překl.).
Nezmínil jsem se o St. Johns, Santa Maria, Keflavíku a Stornoway, protože jsem tam ještěnebyl. Pokud máte zkušenosti s nějakým letištěm, které by bylo dobré je sem přidat, napiště mi, prosím, na můj email.
Názory, kritiky
Klidně mi pište na můj mail
bob@upperspace.com, pokud není předmětem vašeho mailu změna obsahu tohoto textu nebo prodej drog na lékařský předpis (spam je mor, pozn. překl.).
Pokud narazíte na nějakou chybu, tak mi dejte vědět a já to opravím.