Informace o počasí jsou k dispozici na většině letišť. Ujistěte se, že jste zkontrolovali vítr po cestě, TAF (= Terminal Aerodrome Forecast, zpráva o stavu počasí na letišti)
o
cílovém letišti i o nádhradních letištích. Ujistěte se, že máte dost paliva, abyste na náhradní letiště doletěli – v Grónsku nejsou blízko u sebe. Z mých devíti přeletů Atlantiku jsem musel v Grónsku 3x kvůli špatnému počasí
přistát na náhradním letišti.
Za letu si můžete vyžádat současný stav počasí ve vašem cíli cesty. Je to dobré udělat, dokud se ještě můžete vrátit do výchozího bodu a také dokud máte ještě dost paliva, abyste přistáli na
některém náhradním letišti. Důležité je také pozorně sledovat rychlost větru a rychlost vůči zemi. Předpovědi jsou obvykle docela přesné, ale někdy nesedí. Neočekávaný čelní vítr o 50 uzlech vás bude stát mnoho paliva, což se přivelkých vzdálenostech mezi letišti může stát kritickým faktorem.
Tento satelitní snímek z r. 2003 je pěkným příkladem tlakové níže nad Islandem.
Centrum tlakové níže se nachází mezi Narsarsuaqem a Reykjavíkem. Při jejím překročení se možná setkáte se silnými čelními nebo zadními větry v závislosti na tom, zda se níže
nachází severně nebo jižně o vaší trasy. Systém tlakové níže se nachází celý nad oceánem, takže by zde nebyly žádné zprávy o její přesné poloze – jen pireps a satelitní snímky staré
několik hodin. Pokud pro výchozí a cílové letiště zkontrolujete jen TAF a METAR, nebudete mít jistotu, že zde níže není.
Zde jsou uvedeny některé zdroje informací o stavu počasí na webu:
Větry a teploty nad severním Atlantikem:
Grónská předpověď počasí (neletecká):
http://www.wunderground.com/global/GL.html
Počasí v Kanadě a NOTAMy:
http://www.flightplanning.navcanada.ca/
Mezinárodní TAFy a METARy jsou nyní dostupné na webu ADDS:
http://adds.aviationweather.gov/
Zde je několik leteckých webů o počasí v Evropě:
http://ippc.nais.luftfartsverket.no/GeneralBriefingServlet
http://euro.wx.propilots.net/
http://secure.metoffice.gov.uk/aviation/index.jsp
Dohlednost je obvykle v metrech místo mílí a výškoměr se nastavuje v milibarech (mb). Milibar je rovný hektopascalu (hPa). Na tomto Metaru je dohlednost 8000 m a QNH (nastavení výškoměru) je 1030.
EGFF 152350Z 36004KT 8000 SKC 02/01 Q1030
Někdy se setkáte s CAVOK, což znamená dostup a dohlednost OK (Ceiling And Visibility OK), nebo s NOSIG, což znamená žádná významná změna počasí (NO SIGnificant changein the weather).
Pokud se podíváte na METAR a TAF, ujistěte se, že správně nastavený čas a datum. Mnoho menších letišť v Evropě nehlásí stav počasí, když jsou zavřené, takže nejnovější Metar může být i několik hodin starý, někdy dokonce i den či dva.