Větroň s tryskovým motorem? Žádný problém

24.07.2006

"Vím, že myšlenka tryskového větroně zní dost neuvěřitelně, ale je v praxi realizovatelná," říká Bob Carlton z USA, který přidělal 2 tryskové motory Amt AT 450, původně určené pro menší rádiem řízená letadla na svůj italský větroň Alisport.

Větroň s tryskovým motorem? Žádný problém
Větroň s tryskovým motorem? Žádný problém (Zdroj: Aeroweb.cz)

Bob na tryskové motory vzlétá bez pomoci vlečného letounu a dokonce je i používá v předvádění akrobacie.

Bob na leteckých dnech předvádí své číslo „Tichá křídla".

 

 

Zažehne oba motory Amt 450, které dávají dohromady tah asi 90 liber. Vystoupá do výšky 2000 stop, kde ubere z tahu a započne svou sestavu akrobatických manévrů v rytmu písně „Tamařina láska". Na konci písně je Bob jen 5 stop nad letištní plochou. Přidá na tahu a nakonec ještě předvede několik sekvencí manévrů v malé výšce.

Co jiného byste ostatně mohli očekávat o Boba, který je v civilu raketovým inženýrem. Jeho „tryskáč" je jen jeho koníčkem na víkendy.

Ve věku 19 let se Bob seznámil s létáním díky závěsným kluzákům. Od té doby nalétal více než 2000 hodin na širokém spektru letounů od jednomotorových sportovních po vrtulníky a také získal licenci obchodního pilota.

Bob se ke svým kouskům inspiroval na několika airshow.

Jeho první vysotupení bylo na větroni Salto Sailplane, sestava byla velmi podobná té výše uvedené na proudovém větroni. Po 6 let Bob cestoval po USA, kde vystupoval na každém leteckém dni, na který natrefil. Jedinou vadou na kráse těchto vystoupení byl pro Boba fakt, že s sebou musí brát vlečné letadlo a druhého pilota.

 

 

Po shlédnutí podobně upraveného Waca Jimma Franklina se rozhodl adaptovat tryskový motor na větroň.

Po dlouhém shánění Bob konečně objevil tryskový motor, která by mohl poskytnout dostatečný tah, navíc byl i dostatečně lehký. Jediným problémem bylo to, že se nikdo nikdy ani nezabýval myšlenkou ho namontovat na skutečné letadlo! A Bob potřeboval rovnou 2!

Jen si pomyslete, co by si o tom mohlo pomyslet FAA!

Abychom to zkrátili, po šesti měsících papírování s FAA, která se snažila, co mohla, aby nalezla důvod Boba zastavit, FAA zjistila, že osazení větroně nesoucího člověka motorem určeným pro letecké modely není protizákonné jednoduše proto, že to nikoho nikdy předtím ani ve snu nenapadlo!

S žádnou zákonnou cestou, jak Boba zastavit, FAA rezignovala a nadále pozorovala Boba již jen ze země.

 

 

Nyní má za sebou Bob stovky vystoupení před tisícovkami diváků. V současnosti je uprostřed své třetí sezóny, za rok předvede asi 15 vystoupení.

"Na svých vystoupeních jsem nezbohatl, ale zaplatí mi to náklady na mé hračky a navíc si u toho užiju spoustu zábavy," říká Bob.

Pokud tomu nevěříte, můžete navštívit Bobovy osobní stránky www.silentwingsairshows.com

Na aerowebu už jseme článek o podobné domácí výrobě motorového větroně, i když právě nebyl proudový také měli, viz článek "Historky sotva uvěřitelné - část 1".

Zdroj: www.aero-news.net

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář