Včerejší ráno poznamenala nehoda Cessny 414A registrace N738W u rakouského Innsbrucku. Letadlo krátce po vzletu vyhlásilo stav nouze a o několik minut později narazilo do kopcovitého terénu v okolí obce Ellbögen. Z osmi lidí na palubě nehodu přežili dva cestující. Jeden těžce raněný je v umělém spánku v nemocnici, druhý vyvázl se zraněními lehkými.
Podle dostupných informací pilot vyhlásil nouzi kvůli ztrátě kontroly nad letounem. V místě a čase nehody navíc panovala nízká oblačnost. Cessna mířila z tyrolského letoviska do španělské Valencie. Cestující tvořila skupinka rakouských hoteliérů.
RE: Cessna 414
01.10.2012 v 15:50
Adam Zuska
Tomáši, pokud zdroje nelžou, Cessna 414A má užitečné zatížení 2430 liber, tedy přes 1100 kilo. I tak nezbývá při plně naloženém letadle moc místa na palivo. Uvidíme, co přinese vyšetřování. Díky za podnětnou poznámku!
Odpovědět
RE :RE: Cessna 414
01.10.2012 v 16:36
Tomáš
Adame můžete a nemusíte mít pravdu, protože zrovna u tohoto typu stroje je několik modifikací. Cessna 414 začínala jako Cessna 414, později byla modifikována na Cessna 414A a vzhledem k jejímu stáří je při generálních opravách prováděno zvyšování a zlepšování letových vlastností + zvýšení užitečného zatížení o + 395 lbs, to je při úpravě RAM VII, starší úpravy jsouznačeny jako RAM IV, RAM V a RAM VI, končí to RAM VII. Dále tyto modifikace ještě obsahují winglety, což je něco váhově navíc. Podle toho označení (N738W) tato Cessna 414A měla RAM VII s výkonem motoru 335hp každý. Nicméně vycházejme z užitečného zatížení 900 kg. Osm cestujících po 80 kg má celkem 640 kg a to je střízlivý odhad. Dále jejich zavazadla, něco mít museli, budu počítat tak max. 50 kg, jsme na 690 kg.Zbývá zhruba 210 kg na palivo, což je x cca 1,3 litru na kg, 273 litrů, nechme 300 litrů. Cessna 414 má průměrnou spotřebu 40 US galonů, tj. 150 litrů na hodinu letu, v cestovní hladine to je cca 38 galonů, což vychází palivo zhruba na 2 hodiny letu, při cestovní rychlosti těchto letadel cca 180-190 kt to do Valencie rozhodně nestačí (s mezipřistáním bych kalkuloval), takže paliva museli mít více. No a i kdyby měli naloženo lehce přes povolenou mez (což zrovna při startu z letiště v Innsbrucku není nejlepší) tak rozhodně neměli žádnou zálohu výkonu a především se nemohli vejít do CG, těžiště tohoto letounu. Taky po startu hned "přistáli". Na to stačí vítr, rotor atd. což v Alpách není vůbec nic vyjímečného. Souhlasím s Vámi, počkáme si na závěr vyšetřování, nicméně můj osobní odhad je, že to letadlo bylo přetíženo a nemělo CG v obálce.
Odpovědět