Reakce pilota na birdstrike možnou příčinou nehody v Nepálu
Prvotní výsledky vyšetřování páteční tragické nehody v nepálském Káthmándú uvádějí, že za smrt všech 19 lidí na palubě Dornieru Do-228 společnosti Sita Air může s velkou pravděpodobností i pilot, který se pokusil po střetu s ptákem po vzletu o okamžitý návrat na dráhu v opačném směru, přičemž v ostré zatáčce ztratil potřebné metry nad zemí. Stroj po pádu nedaleko letiště shořel.
Foto AP
Nepálský úřad pro civilní letectví později oznámil, že posádka se rozhodla o okamžitý návrat na letiště poté, co jejich stroj zasáhl orel černý, který dosahuje rozpětí až přes půl druhého metru. Podle analýz vyšetřovatelů se však kvůli klesající výšce pilot rozhodl zatáčku přerušit a přistát na bližším břehu řeky Manóhara. Oheň z ptákem zasaženého motoru se po dopadu letounu na zem rozšířil na zbytek stroje.
Místní ministerstvo pro leteckou dopravu včera uvedlo, že svůj díl viny nese i pilot, který nejednal v souladu s příručkou. „Letecké neštěstí se nedá vysvětlit pouhým střetem ptáka s motory letadla,“ řekl agenturám zástupce ministerstva. Je pravděpodobné, že kdyby posádka pokračovala v letu na jeden motor, mohl stroj nastoupat potřebnou výšku a podle postupů se okruhem bezpečně vrátit na zpět na letiště.
Boeing trápí praskliny na motorech svých letounů
Letounům Boeing 787 Dreamliner se nedaří uniknout problémům s motory. Američtí inspektoři při nařízené kontrole ve čtvrtek objevili praskliny v turbínách pohonné jednotky General Electric GEnx-1B na Dreamlineru, který ještě nevzlétl. Jeden z motorů stejného typu navíc selhal při nedávném testování a jiný zase při pojíždění zapálil travní porost na letišti v Charlestonu.
Ztrátu tahu zase hlásili piloti letounu Boeing 747, na kterých byl nainstalován motor GEnx-2, na něm se však žádné praskliny nenašly. Jež před dvěma měsíci musela japonská společnost All Nippon Airways uzemnit všechny své stroje B787 kvůli problémům s korozí motorů. Na těchto letounech však byly namontovány pohonné jednotky Trent 1000 od výrobce Rolls-Royce.