Gripeny míří do Litvy střežit vzdušný prostor
Čeští piloti budou již za několik dní střežit vzdušný prostor pobaltských států se čtyřmi letouny JAS-39 Gripen. Letci převezmou ostrahu vzdušného prostoru Litvy, Lotyšska a Estonska od polských letců, kteří i v těchto chvílích drží pohotovost se svými stroji MiG-29.
V úterý 21. srpna opustila první část českého kontingentu základnu v Čáslavi a zamířila na litevskou základnu Šiauliai, odkud budou gripeny operovat. Piloti je se svými letouny budou následovat 30. srpna. Jedná se již o druhou misi v Pobaltí. Poprvé Češi chránili vzdušný prostor v této oblasti v roce 2009.
Jelikož ani jeden z výše uvedených států nemá vlastní stíhací letectvo, střídají se v ochraně vzdušného prostoru jednotky pilotů NATO. Že se nejedná o žádný "pohodový" úkol dokazují čísla z minulé mise českých pilotů. V roce 2009 nalétali piloti v Pobaltí přes 400 hodin při 330 misích včetně osmi ostrých startů proti narušitelům vzdušného prostoru. Hlavním "agresorem" je již tradičně ruské letectvo, které pravidelně dráždí piloty NATO narušováním vzdušného prostoru nebo alespoň letem v těsné blízkosti hranic.
Současná mise našich letců bude trvat do ledna příštího roku. Poté letci předají pomyslnou štafetu Dánům.
Dvě nehody na evropském nebi si vyžádaly šest životů
Dvě tragické nehody poznamenaly tento týden letecký provoz nad Evropou. Ve středu 22. srpna spadla malá cessna se dvěma lidmi v ruském městě Annino, které leží jihozápadním směrem od Petrohradu. Stroj havaroval na hřiště místní mateřské školy. Oba členové posádky nehodu nepřežili. Školka byla naštěstí mimo provoz kvůli probíhajícím letním prázdninám, a proto nedošlo ke zranění dalších osob. Letoun startoval z letiště Gorelovo, které těsně sousedí s výše zmíněnou obcí. Je tedy možné spekulovat, že k nehodě došlo těsně po startu. Příčiny nehody však zatím nejsou známy.
Druhá tragická nehoda se odehrála o den později poblíž slovinské Lublaně. Při přistávacím manévru zde začal hořet horkovzdušný balón, který se vzápětí zřítil. Na palubě bylo v době nehody 30 cestujících a dva piloti. Podle svědků balon narazil při přistání do překážky. Při nárazu se uvolnil plynový ventil a unikající plyn začal hořet. Čtyři lidé nehodu nepřežili a 28 pasažérů utrpělo různě vážná zranění.
Citation Ten se stal nejrychlejším civilním letadlem
V pátek 24. srpna oznámila Cessna Aircraft Company rychlostní rekord vytvořený letounem Cessna Citation Ten, který je vylepšenou verzí bizjetu Citation X. Letoun dosáhl maximální rychlosti 0,935 Machu, a stal se tak nejrychlejším civilním dopravním letadlem na světě.
Cessna se svou snahou o vytváření rychlejších letadel drží hesla svého zakladatele Clyda Cessny, který prohlásil, že rychlost je jediným důvodem pro létání. Pro srovnání můžeme uvést maximální rychlosti uváděné u nejbližších konkurentů Citation Ten. Letoun Gulfstream G550 je schopen letět maximální rychlostí Mach 0,885. Jen o krapet rychlejší je bizjet z dílny Bombardieru, který u svého letounu Global 5000 uvádí maximální rychlost Mach 0,89.